أخر الاخبار

التطور التاريخي للبطاقة الشخصية وتطبيقها في العالم

تعتبر البطاقة الشخصية وثيقة هوية مهمة للأفراد، حيث تحتوي على معلومات شخصية تعرف بها الدولة الفرد وتحمي حقوقه وواجباته. تم إصدار البطاقات الشخصية لأول مرة في ألمانيا عام 1939، وانتشر استخدامها في العديد من الدول الأخرى منذ ذلك الحين.

وتحتوي البطاقة الشخصية على معلومات هامة، مثل اسم الفرد وتاريخ ميلاده والجنس والعنوان والجنسية ورقم الهوية. كما تحتوي البطاقة الشخصية على صورة شخصية للفرد، وهذا يساعد في التحقق من صحة المعلومات المدرجة في البطاقة.
لية البطاقة ابيض واسود مش الوان
وتستخدم البطاقة الشخصية في العديد من المجالات، مثل الحصول على خدمات الحكومة وفتح حسابات مصرفية والسفر إلى الخارج والتصويت في الانتخابات. 

وتتفاوت متطلبات إصدار البطاقة الشخصية ومدة صلاحيتها وشكلها ومحتواها من بلد لآخر، ولكنها تبقى وثيقة أساسية لأي شخص يعيش في مجتمع معين.

سر صورة البطاقة الشخصية باللون الابيض والاسود وليس بالألوان.

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو اي حد معاه بطاقه شخصيه بتاعت جمهوريه مصر العربيه.

اللي هي الرقم القومي ليه دايمادايما الصوره ابيض واسود وده بالرغم من ان البطاقه نفسها فيها الوان عادي يعني كلمه.

جمهوريه مصر العربيه الوان والنسر اللي في ظهر البطاقه برده ملون يعني ولا ايه!!

وظهرت للمره الاولى سنه 1939 تقريبا وكانت البطاقه وقتها عباره عن قطعه من الورق المقوى.

أهمية البطاقة الشخصية في تحديد الهوية والجنسية.

بيتم اصدارها من وزاره الشؤون الاجتماعيه وكان بيتكتب جواها بيانات شخصيه زي اسم الشخص واسم عيلته وسنه واتولد فين والمدهش بقى انه في الاول كان بيتكتب فيها وطبعا الصوره كانت بتحتوي على صوره للشخص.

وطبعا الصوره وقتها كانت ابيض واسود وده طبيعي بما ان الطباعه بالالوان اصلا ما كانتش موجوده والنوع ده من البطايق فضل منتشر فتره طويله جدا لحد تاسيس الجمهوريه المصريه.

ومع تاسيس الجمهوريه تم اصدار بطاقه جديده واول بطاقه تم اصدارها بشكل رسمي كانت سنه 1955 ميلاديه.

وكانت بطاقه للرئيس المصري السابق جمال عبد الناصر والنوع ده برده من البطايق كان بطايق من الورق المقوى وكان الغلاف بتاعها مكتوب فيه الجمهوريه العربيه المتحده.

وفي المرحله دي بقى بيتم اصدار البطاقه عن طريق وزاره الداخليه المصريه والبطاقه برضه كانت بتحتوي على بيانات.

زي الاسم وتاريخ الميلاد والعنوان والوظيفه واضاف لها بقى شويه بيانات تانيه جديده زي الديانه وفصيله الدم والحاله الاجتماعيه والتوقيع كمان وبعد كده بناء على حقائق اجتماعيه بقى.

العناصر الأساسية في البطاقة الشخصية وماذا تحتوي عليها.

بيتم اصدار نوع ثاني من البطايق وهو البطاقه العائليه يعني بمجرد ما الواحد يتجوز بطاقته الشخصيه تتحول لبطاقه عاليه ويتكتب فيها اسم الزوجه والابناء.

والصوره بتاعه البطاقه دي برضو كانت ابيض واسود لكن مع الوقت ولما التصوير الفوتوغرافي بدا يتطور شويه الصوره اللي بيتم تدبيسها في البطاقه دي بقى ممكن تبقى صوره ملونه عادي جدا.

والموضوع ده انتشر جدا مع نهايه الثمانينات والتسعينات وفضل الوضع على كده لحد سنه 1997 وهو الوقت اللي ظهرت فيه بطاقات الرقم القومي اللي معانا النهارده.

والهدف من البطاقه دي كانت مبادره من الحكومه علشان تتخلص من السلبيات اللي كانت موجوده في البطاقه الورقيه زي انها كانت بتتلف بسهوله او انها كانت بتتعرض للتزوير وتغيير البيانات برده بسهوله.

زي ما قلنا الصوره دي كانت بتدبس وعلشان كده كان ممكن حد يشيل الصوره ويحط صوره ثانيه مكانها وبالرغم من ان البطايق اللي معانا النهارده المفروض انها متطوره اكثر بكثير.

الا ان الصوره الشخصيه بتاعتها ابيض واسود رغم ان اللي قبلها كانت الوان فعلشان كده ناس كثير جدا مش فاهمه ايه السبب يعني ما بنعرفش نطبع الوان
يعني الحقيقه لو سالت في الموضوع ده هتسمع اراء كتير جدا.

هتلاقي اللي بيقول ان السبب في كده ان الابيض واسود بيبرز ملامح الوجه لكن الكلام ده اي كلام السبب الحقيقي ان صور البطايق في مصر ابيض واسود هو معامل امان له علاقه بالخامه.

كيفية الحصول على البطاقة الشخصية في بلدك.

او الماده اللي مصنوع منها البطاقه نفسها وبطريقه الطباعه خلينا نوضح الماده اللي بيتصنع منها بطاقه الرقم القومي في مصر هي البولي كربونات وهو نوع من البوليمرات القويه بيتميز بصلابه عاليه وبيتميز كمان بانه ضد الميه.

وبيتحمل درجه حراره لحد 150 درجه مئويه وده اللي بيخلي بطاقه الرقم القومي عمرها الافتراضي كبير وعادي جدا انك تلاقي بطاقه عدد السنين اللي هي ساريه فيها خلص والبطاقه نفسها زيرو كانك لسه واخذها.

الشاهد بقى في الموضوع ان الصور اللي بيتم طباعتها على البطائق بتاعتنا او على ماده بيتم طبيعتها عن طريق الحفر بالليزر.

يعني صورتك على البطاقه بتكون محفوره او بمعنى ادق محروقه ما هياش مطبوعه بطريقه الطباعه.

وده اللي بيخلي لونها ابيض واسود ولحد النهارده تقنيه الحفر بالليزر ما بتنتجش اصلا صور ملونه الا في نطاق محدود جدا الشائع ان الصور المحفوره بالليزر بتكون ابيض واسود.

وماكينات الطباعه اللي موجوده في مقرات السجل المدني بتشتغل كلها بالتقنيه دي يعني مش عشان ما عندناش حبر ملون المكن اللي بنستعمله نفسه بيطبع ابيض واسود.

بس الصور الملونه بتحتاج مكن طباعه بيستخدم حبر مش ليزر الله!! طب دلوقتي برضه في سؤال ليه نستخدم تقنيه الحفر بالليزر!! بنستخدم طريقه ثانيه وتكون ملونه حبكت يعني نستخدم ليزر.

وليه برده وبالمناسبه ماده البولي كربونات اللي بيتعمل منها البطايق اغلب بكثير من البي بي سي اللي بيتعمل منها كارنيهات العاديه اللي عاده بتكون ملونه.

يعني في النهايه نقدر نقول ان كون الصوره ابيض واسود ده عامل من عوامل الامان.

كيفية تحديث المعلومات الشخصية على البطاقة الشخصية.

وبالمناسبه في بلدان كتير بتستخدم البولي كربونات في صناعه البطايق الشخصيه وبرده بيستخدموا الحفر بالليزر والصور عندهم ابيض واسود زينا في النهايه.

بقى لو انت زعلان ان صورتك في البطاقه ففي اكثر من مقترح مقدم من الحكومه انه هيتم عمل نسخ جديده من البطايق الشخصيه في السنوات الجايه وغالبا النسخه الجديده هتبقى الصوره فيها ملونه.

وهيعوضوا عامل الامان بطرق ثانيه غير موضوع الحفر بالليزر لكن طبعا ان الصوره تبقى ملونه مش هو السبب في المقترح بتاع البطايق الجديده.

ولا حاجه في عوامل ثانيه مهمه زي ان هم هيرجعوا فصيله الدم في البطاقه الموضوع ده كان مهم جدا في حالات الطوارئ.

لما واحد لا قدر الله كان بيعمل حادثه قبل ما بيخش غرفه العمليات كانوا بيبقوا عارفين هم محتاجينه دم ايه.

دلوقتي بيضطروا ان هم يعملوا له اختبار علشان يحددوا فصيله الدم وفي بعض الحالات كل ثانيه فيها ممكن تفرق في حياه انسان.

وكمان في مقترح انه يتم اضافه شريحه ذكيه في البطاقه يبقى متخزن عليها بيانات الشخص نفسه بشكل ديجيتال بحيث يقدروا يربطوا البطاقه بالرخصه بالباسبور والكلام ده كله. لكن المقترحات دي كلها ما زالت قيد الدراسه وما إتاخدش فيها اي قرار نهائي.



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-