أخر الاخبار

كيف يمكن تحديد حجم الإنسان على كوكب الأرض؟

حجم الإنسان هو موضوع يثير اهتمام الكثيرين، فالإنسان هو أحد أصغر الكائنات الحية على كوكب الأرض ولكنه يمتلك قدرات عقلية وفكرية تتيح له التفكير في الأشياء التي تتجاوز قدراته الجسدية والمادية.

 ومع ذلك، فإن تحديد حجم الإنسان على كوكب الأرض وداخل المجرة لا يزال مهماً لدراسة موقع الإنسان في الكون ومقارنته بغيره من الكائنات الحية والمجرات الأخرى.

يعتمد حجم الإنسان على العديد من العوامل، بما في ذلك الطول والوزن والحجم الجسماني. ويختلف حجم الإنسان بشكل كبير بين الجنسين وبين الأعمار المختلفة.

 كما يختلف حجم الإنسان بشكل كبير بين الأماكن المختلفة في العالم، حيث تتوافر ظروف مختلفة تؤثر على نمو الإنسان.
حجم الإنسان على كوكب الأرض؟
ومن المثير للاهتمام أيضاً هو تحديد حجم الإنسان داخل المجرة، والتي تعد من أكبر الهياكل الكونية المعروفة.

 فحجم الإنسان داخل المجرة يعتمد على موقعه داخل المجرة والمسافة التي يبعد عن مركزها، كما يعتمد على سرعة حركة المجرة وحركة النجوم والكواكب داخلها.

يمكن استخدام العلم والتكنولوجيا لتحديد حجم الإنسان على كوكب الأرض وداخل المجرة، وهذا يمكن أن يساعدنا في فهم موقعنا في الكون وتحديد مكاننا بين الكائنات الحية والمجرات الأخرى.

تعرف على حجم الإنسان على كوكب الأرض وداخل المجرة.

تعالوا النهاردة ناخد لفة كده في المجرة بتاعتنا نشوف شكلها ايه على رأي سؤالك النهاردة يقدروا يعملوا حاجات مدهشة جدا الحقيقة.

 يعني لو واحد واقف على القمر ولقى نفسه خرمان وقرر يولع سيجارة فقام مولع عود كبريت علماء الفلك على الارض يقدروا يرصدوا الولعة دي مكانها فين على القمر بدقة ويقدروا من خلال رعشة ضوء النجوم البعيدة.

ان هم يخمنوا حجم وطبيعة الكواكب المحيطة بها اللي ابعد من اننا نقدر نشوفها اصلا. ومدى امكانية وجود حياة عليها كمان. احنا بنتكلم عن كواكب عشان نقدر نوصل لها بسفينة فضاء.

فاحنا محتاجين نص مليون سنة. النهاردة التلسكوب او الاطباق اللي بترصد الاشعاع الكوني بتقدر تلقط حزم اشعاع باهتة وضعيفة جدا.

حجم الإنسان: دراسة مهمة لموقعنا في الكون.

لدرجة ان كمية الطاقة اللي رصدتها التلسكوبات دي من سنة الف تسعمية واحد وخمسين لغاية النهاردة اقل من الطاقة اللي موجودة في حتة تلج كده ناعمة نازلة من السما.

لما الدنيا بتشتي تلج. باختصار علماء الفلك على الارض النهاردة عندهم التكنولوجيا اللي يخليهم القرد الفضائي مخبي ابنه فين ولكن بالرغم من ده كان شيء غريب جدا ان ما حدش منهم اخد باله ان كوكب بلوتو عنده قمر لغاية سنة الف تسعمية تمانية وسبعين.

لما علم فلك شاب اسمه جينس بريستي كان بيبص بصة عابرة كده على صورة لكوكب بلوتو فلفت نظره ان في حاجة باهتة ومش واضحة جدا جنب البيوت وبعد التفحيص والتمحص ان ده ممكن يكون قمر.

طب ايه المشكلة؟ المشكلة ان القمر ده كان تقريبا اكبر قمر في المجموعة الشمسية نسبيا بالقياس لحجم كوكب بلوتو.

الحاجة اللي بدأت تشكك الناس في ان بلوتو ده كوكب اساسا. هم اساسا ما كانوش مستنضفين ان هم يعتبروه كوكب من كتر ما هو صغير. بس مش لدرجة ان القمر بتاعه يكون تقريبا قده.

الحاجة اللي خلت الناس شكت ان كوكب بلوتو اصغر حتى من ما كانوا متصورين. اصغر من كوكب عطارد حتى. بل حتى اصغر من كل الاقمار اللي في المجموعة الشمسية. بما فيها قمر كوكب الارض.

طب ليه ما حدش اكتشف الحكاية دي قبل كده؟ ببساطة لان ما حدش كان مهتم او مستنضف يبص ناحية بلوتو اساسا.

ده غير ان من بعده وصغر حجمه ما بيظهرش بوضوح ابدا في التلسكوب عشان كده العلماء احتاجوا سبع سنين عشان يقدروا يحددوا موقع القمر بتاعه مرة تانية.

صورة الكواكب مش دايما بتبقى بالوضوح اللي بنشوفه في فيديوهات ناشيونال جيوجرافيك.

كل ده شغل جرافيكس يعني. مش لقطات حقيقية. وخلونا نرجع تاني لجيمس كريستي. اللطيف في اكتشافه انه حصل في نفس المدينة اللي تم اكتشاف كوكب بلوتو منها.

الاكتشاف اللي الفضل فيه بيعود لعالم اللي ما اتشهرش بسبب اكتشافه للبلوتو. ولكن بصراحة شهرته جت من انه كان عنده شوية نظريات غريبة شوية. زي انه كان مؤمن تماما ان فيه كائنات عقيلة على المريخ.

ومش بس كده. دول كمان عاملين قناة سويس قديمة وجديدة عشان تنقل المية من القطب الشمالي بتاع المريخ لمنطقة خط الاستواء اللي بتعاني من الجفاف.

المهم كمان كان مؤمن ان في كوكب تاسع في المجموعة الشمسية لسه ما حدش اكتشف. كوكب ورا نبتون كان مسميه الكوكب اكس.

اللي خلاه مقتنع بده انه لاحظ ان في استغفر الله العزيم شزوز بيحصل في مدارات اورانوس ونبتون احيانا. اللي هو الكوكب يبقى ماشي في امان الله وعاقل كده.

وفجأة يركب الهوا. كأن حد زرفه او بيوسع على حد. عشان كده الراجل قضى اخر تسع سنين بيحاول يلاقي الكوكب التايه ده. بس للاسف الراجل فرهد في نص السكة يا عيني واتوفى سنة 1916.

وسنة الف تسعمية ستة وعشرين اسرته جابت باحس تاني يكمل مسيرة بحثه دي. كمحاولة لصرف انظار الناس عن نكتة الفضائيين اللي بيحفروا قنوات عالناشئ في المريخ. واللي الناس فضلوا يتندروا بها ويتريقوا بها على احفاده حتى من بعد ما مات.

تأثير العوامل المختلفة على حجم الإنسان في العالم.

المهم ده اللي كان اسمه قعد سنين شغال على الليلة دي لغاية ما في يوم لاقى محمد بلوتوث. نقطة ضوء باهتة وسط النجوم في السما.

كان اكتشاف ضخم بس النكتة انه اثبت ان حسابات ونظريات لاويل بتاع الفضائيين ده بخصوص بلوتو برضو كانت غلط بس ما حدش دقق في التفصيلة الصغيرة دي. قال ان الدنيا كانت مقلوبة في امريكا.

اول كوكب نكتشفه يا جدع حدس هيرفع معنويات الشعب بس اللي مش لطيف في القصة دي ان الكوكب اتسمى بلوتو على اسم بتاع الفضائيين. اول حرفين من اسمه واسم اسرته.

واتنسى تماما الباحث الغلبان كلاي تومبو اللي اكتشف الكوكب. بعض علماء الفلك ما زالوا مؤمنين ان في كوكب اكس موجود على اطراف المجرة. بعد التجمع الخامس بشوية. كوكب ضخم. اكبر عشر مرات من.

بس بسبب انه بعيد جدا فالضوء اللي بيوصله من الشمس ضعيف جدا. فمش قادرين نشوفه. احنا بنتكلم مع مسافة اربعة ونص تريليون ميل. الفكرة انه مش هيكون كوكب تقليدي زي المشتري او زحل.

بل اقرب لكونه كان المفروض يكون نجم حاجة زي الشمس كده بس ما نجحش في كشف الهيئة. فيا دوب بقى كوكب. لحظة كده. نجم ازاي يعني؟ هو ينفع المجموعة يكون شمسين؟ اه سعادتك.

اغلب المنزومات النجمية في الكون ثنائية النجوم. بتبقى المجموعة فيها شمسين يعني. ان مجموعة يكون فيها نجم واحد او شمس واحدة بس زي عندنا كده دي حاجة شاذة وغريبة جدا. بالنسبة لكوكب بلوتو فما حدش يعرف على وجه التحديد حجمه قد ايه؟ او بيتكون من ايه؟

او ايه شكل الغلاف الجوي بتاعه؟ او ملة اهله ايه بالظبط؟ ما حدش يعرف. وفيه علماء كتير شايفين انه مش كوكب اساسا ده مجرد لا مؤاخذة تافة في الفضاء

كده يعني زلطة كبيرة بتفتح في منطقة مليانة زلط تاني بس اصغر. منطقة اسمها حزام المنطقة دي هي مصدر لكتير من النيازك والمذنبات زي مجنب هالي مثلا.

لكن وسط الضبابية دي كلها فالاكيد ان بلوتو ما بيتصرفش زي باقى كواكب المجموعة الشمسية. هو مش بس لغا ده كمان ما لهوش مسار او نمط حركة محدد. لدرجة ان ما فيش حد يقدر عن طريق الحسابات يتنبأ بمكانه بعد ميت سنة من النهاردة مثلا. كوكب ماشي على حل شعره.

كوكب عجيب فعلا يعني. ده اذا كان كوكب اساسا كوكب صغير جدا حجمه يدوب ربع الواحد في المية من حجم كوكب الارض. وبكده تبقى المجموعة الشمسية بتتكون.

من اربع كواكب صخرية ناحية واربع كواكب غازية ضخمة متطرفة لبرة وكوكب جليد صغير مرمي لوحده.

على المحور اللي هو بلوتو وعلماء الفلك بدأوا يعتقدوا اننا ممكن كمان نلاقي كور تلج ضخمة تانية غير بلوتو في نفس المنطقة دي لو دورنا اكتر لو ده حصل ساعتها هيكون عندنا مشاكل جديدة بعد ما كريستي اكتشف القمر بتاع بلوتو.

بدأ علماء الفلك يراقبوا المنطقة دي بتركيز اكبر واخد سنة الفين واتنين اكتشفوا ستميت كويكب متطرفين لبرة نواحي بلوتو ومنهم اللي كان في حجم قمر بلوتو نفسه.

 علماء الفلك النهاردة بيعتقدوا انه مع المزيد من البحث هيلاقوا مليارات الكويكبات اللي من النوع ده.

طب وايه المشكلة؟ ايه اللي حايشهم يعني؟ قال لك اصل الكويكبات دي عاملة كأنها قطع فحم في الفضاء.

لونها غامق جدا وتقريبا ما بيعكسوش فالتلسكوبات ما تقدرش تشوفهم نقط سودا في الفضاء اللي هو لونه اسود اصلا يعني. بينا وبينهم حوالي ستة ونص مليار كيلو متر.

يا نهار اسود! ده رقم كبير قوي! لا يمكن تخيله اصلا الفضاء عقبال امالتك واسع بشكل فشيخ. وكلمة واسع دي قليلة جدا عليه يعني.

 خلونا نتخيل مثلا اننا عاوزين ناخد صاروخ ونروح به رحلة. في حتة قريبة مش بعيدة قوي هنروح لحافة المجموعة الشمسية بس.

ما هو حجم الإنسان داخل المجرة؟

عندي الحتة المقرمشة اللي على اطراف الصينية دي. عشان نستوعب بس الفضاء ضخم قد ايه؟ وقد ايه احنا صغيرين اوي.

 لو طلعنا رحلة بالشكل ده ولو الصاروخ مشي بسرعة الضوء اللي هي تلتميت الف كيلو متر في الساعة. هنحتاج سبع ساعات عشان نوصل لكوكب بلوتو. الله! طب ما حلو؟

لا ما هو سعادتك انا نسيت اقول لك ان ما فيش صواريخ بتمشي بسرعة الضوء. اسرع سفينة فضاء الانسان كانت ودول سرعتهم كانت حوالي ستة وخمسين كيلو متر في الساعة.

سفينة الفضاء دي اطلقوها سنة الف تسعمية سبعة وسبعين. لما المشتري وزحل واورانوس ونبتون كانوا مترتبين بشكل ما بيحصلش الا كل مية خمسة وسبعين سنة.

ايوة ايه الميزة يعني؟ قال لك احنا ممكن نستفيد من جاذبية الكواكب دي عشان نتنقل من كوكب للتاني اللي هو النط من كوكب للتاني.

عشان نسرع الموضوع شوية. عارفين بعد ده كله احتاج وقت قد ايه؟ اخدوا حوالي تسع سنين عشان يوصلوا لاورنس. واحتاجوا 12 سنة عشان يعبروا مدار بلوتو. والرجوع لكوكب الارض طبعا هياخد وقت اطول. ارجو انك تكون بدأت تستوعب قد ايه احنا صغيرين.

وقد ايه الفضاء ضخم وواسع اسم على مسمى الصراحة فضا مش بس كده ده كمان هادي جدا بشكل يخوف الصراحة يعني المجموعة الشمسية بتاعتنا يمكن تكون اكتر مكان فيه حياة ودوشة على بعد الكيلو مترات.

بس كل ما في المجموعة الشمسية دي الشمس والكواكب والاقمار مليارات الصخور والنيازك والشهب وغيره وغيره.

كل ده بيشغل حيز اقل من جزء واحد من تريليون جزء من الفضاء المرئي للانسان. وارجو انك تكون اخدت بالك ان كل الخرايط التوضيحية اللي انت شفتها للنظام الشمسي. ما فيش.

خريطة فيهم مرسومة بالنسب الحقيقية. كل الصور المرسومة اللي بتشوفها في الكتب بتلاقي الكواكب فيها مرصوصين وراء بعض كده كأنهم جيران في عمارة واحدة. وده بعد ما يكون عن الحقيقة.

بس بنضطر نعمل كده عشان نقدر نرسم الكواكب كلها في صحة واحدة. الحقيقة كوكب نبتون مثلا المسافة بينه وبين المشترى خمس اضعاف المسافة بين المشتري والارض.

بعيد جدا لدرجة ان نسبة ضوء الشمس اللي بتوصل يا دوب تلاتة في المية من اللي بتوصل لكوكب المشتري.

دي المسافات والنسب الحقيقية. اللي يستحيل تمثيلها بدقة في الواقع. يعني احنا لو حاولنا نرسم المجموعة الشمسية بنسبها الحقيقية فحتى لو جبنا رصينا ورق كتير جنب بعضه عشان نكمل الرسمة برضو مش هينفع. ليه برضو؟ تخيل معي كده؟

لو رسمنا كوكب الارض عند حباية البسلة. هنحتاج نرسم كوكب المشتري على بعد تلتميت متر وكوكب بلوت وعلى بعد اتنين ونص كيلو متر وهيكون مرسوم في حجم الاميبا. يعني لا يرى بالعين المجردة.

موقع الإنسان بين الكائنات الحية والمجرات الأخرى.

عشان دي نسبته بالنسبة لحجم الارض. اللي هو البسلة دلوقتي. بنفس المقياس.

هنحتاج نرسم اقرب نجم لنا اللي هو على بعد ستاشر الف كيلو متر. حتى لو صغرت مقياس الرسم وخليت المشتري قد النقطة اللي بترسمها نهاية الجملة دي وبلوتو بقى قد الجزيء.

فبلوتو برضو هيكون على بعد عشرة متر وكل الكواكب تقريبا بقت لا ترى بالعين المجردة اساسا خلاصة المجموعة الشمسية ذاتها كبيرة جدا لدرجة اننا على ما نوصل لبلوتو هنبص للشمس هنلاقيها نجم صغير قد راس الدبوس عشان كده الكواكب اللي في المنطقة دي.

محدش اخد بالو منها بسبب المسافة لبلوتو مش كويكب وحيد حواليه كويكبات كتير قبل اطلاق سفينة الفضاء فايزر علماء الفلك كانوا معتقدين ان كوكب نبتون حواليه قمرين بس بس سفينة الفضاء.

اكتشفت ست اقمار تانيين من عشرين تلاتين سنة كده علماء الفلك كانوا بيعتقدوا ان المجموعة الشمسية فيها حوالي تلاتين قمر.

بس النهاردة الرقم ده وصل لتسعين على الاقل فاحنا مش بس مش عارفين حاجة تقريبا الفضاء الخارجي. لأ ده احنا حتى عارفين المجموعة الشمسية بتاعتنا بالويم كده يعني.

تخيل معي اننا في سفينة فضاء ووصلنا لكوكب بالفعل. تفتكر كده وصلنا لحافة المجموعة الشمسية؟ اوه ولا قربنا حتى.

مش هنقدر نقول اننا قربنا من الحافة غير لما نوصل لسحابة اللي هي عالم تاني مليان نيازك وشهب. طب عادي ايه المشكلة انا هنام شوية ولما نوصل ابقى صحيني.

مم. للاسف عندي ليك خبر مش لطيف ان انا لما نوصل لسحابة قطن دي غالبا سيادتك مش هتكون عايز احنا محتاجين فضلة خيرك عشر تلاف سنة عشان نوصل طبعا محدش هيفكر يعمل رحلة لحافة المجموعة الشمسية.

ده احنا اساسا لسه بيجي لنا كرشة نفس لما حد يجيب سيرة اننا هنطلع القمر القمر بتاع الارض اللي اللي هو مسافة تلتمية ستة وتمانين الف كيلو متر بس. طب ليه؟

عشان ما عندناش تكنولوجيا؟ لا يا فندم. يا ريت الموضوع على قد كده. للاسف افلام الخيال العلمي بوظت دماغنا.

لانهم بيتجاهلوا اهم نقطة في الليلة كلها. الفلوس سعادتك. الافشخانات اللي بتشوفها في الافلام دي كلها والناس كلها عندها سوق الفضاء ولا كانها موتوسيكلات صيني. بكام كل ده سعادتك؟

من اين لك لا هم ما بيفكروش في الكلام ده. الرئيس الامريكي جورج بوش واللي يظهر كان بيتفرج على افلام خيال علمي كتير. في لحظة طيف كده قال للناس احنا جامدين جدا وهنطلع المريخ. بس الموضوع اتطرمخ عليه طبعا لما عرفوا ان الرحلة دي هتكلفهم ربعمية وخمسين مليار دولار.

ده المريخ اللي جمبنا في امبابة. انت متخيل بقى عشان تروح لنهاية المجموعة الشمسية محتاج فلوس قد ايه؟ ده لو افترض بتعيش للابد يعني ما بتموتش. او انك لما توصل هناك جسمك هيستحمل طبيعة الجو اصلا وهتقدر تعيش.

وبناء عليه نقدر نقول انه يستحيل انسان يقدر يوصل لحافة المجموعة الشمسية ابدا. بايتة جدا. ده احنا حتى ما بنقدرش نشوف سحابة اورانس دي بتلسكوب هابلس اللي هو اقوى تلسكوب عندنا.

تحديد حجم الإنسان باستخدام التكنولوجيا والعلم.

ده العلماء بيفترضوا وجودها نظريا بالحساب مش قادرين يشوفوها حتى كل اللي نقدر نقوله عن سحابة ارت دي انها موجودة في مكان ما بعد البلوتوث. وبتمتد لحوالي سنتين ضوئيتين. وحدة القياس الاساسية في المجموعة الشمسية اسمها الوحدة الفلكية.

ودي بتمثل المسافة بين الارض والشمس. يعني المسافة بين الارض والشمس وحدة فلكية. المسافة بين الارض وبلوتو بقى حوالي اربعين وحدة فلكية بين الارض وسحابة ارت خمسين الف وحدة فلكية من اخر اربعين تغيير تانية احسن.

طب تعال تاني نفترض ان احنا وصلنا لسحابة ارتفاع اول حاجة هتلفت نظرك قد ايه الدنيا هادية هنا جدا احنا دلوقتي بعاد جدا عن اي حاجة نعرفها في الدنيا بعاد جدا عن الشمس لدرجة اننا شبه مش شايفنها اساسا دي حاجة عجيبة ان بالرغم من اننا .

مش شايفين الشمس الا ان جاذبيتها قوية لدرجة انها مخلية النيازك وشهب اللي بتكون سحابة دي بتدور حواليها بس الجاذبية هنا بتضعف نوعا ما عشان كده بتخرج من السحابة دي نيازك.

وشهب بتتفلت من جاذبية الشمس بس جاذبيتها واصلة لهنا برضه دي ببساطة المجموعة الشمسية طب في ايه تاني برة خارج حدود المجموعة الشمسية نقدر نقول ما فيش حاجة. ونقدر نقول فيه حاجات كتير. يعني حسب انت بتبص للمسائل ازاي. باختصار ما فيش حاجة.

ما فيش. ما فيش. ما فيش خالص؟ ما فيش. اللي هو افضى من افضى حاجة شفتها في حياتك سعادتك. فضا لغاية فين؟

لما نقابل مجموعة تانية زينا كده. يعني اقرب حاجة للمجموعة الشمسية بروكس مافينتول اللي هو جزء من مجمع مكون من تلت نجوم اسمه الفا سنتوري.

بينا وبينه حوالي اربعة ونص سنة ضوئية حاجة بسيطة يعني شوية فكة بس شوية الفكة دول سعادتك ابعد بمليون مرة من رحلة للقمر يعني عشان نوصل هناك بسفينة فضائية فاحنا محتاجين فضلة خيرك على الاقل خمسة وعشرين الف سنة.

وحتى لو افترضنا نظريا حصل مش هتلاقي حاجة هناك غير شوية النجوم دي وعشان توصل لاقرب حاجة بعدهم اللي هي او الشعرة اليمنية محتاج تاني حوالي اربعة ونص سنين ضوئية زيهم وهلم جرا بقى ساعات.

يعني سعادتك عشان تقدر توصل لمركز المجرة بتاعتنا درب التبانة فعمر الجنس البشري كله مش هيكفي اساسا. تاني الفضاء ضخم شاسع اوسع حتى من توفيق عكاشة المسافة العادية اللي بين النجوم بتوصل لاكتر من تلاتين مليون كيلو متر.

وحتى بسرعة الضوء فالمسافات دي يستحيل ان احنا نقدر نطقها ابدا. ما عندناش ميزانية فلوس واعمار وطاقة تكفي.

واشك ان لو فيه مخلوقات عاقلة تانية في الكون هيكون عندهم الميزانية دي برضو عشان هم يوصلوا لنا.

العلاقة بين حركة المجرة وحجم الإنسان داخلها.

بالرغم من ان نظريا يعني احتمالية وجود كائنات غيرنا في الكون ممكنة ما حدش يعرف في كم نجم في المجرة بتاعتنا بس ضربة التبانة التقديرات المبدئية بتقوم ما بين ميت مليار لربعميت مليار تقريبا. ومجرد ضرب التبانة هي حيال الله مجرة واحدة بس.

من مية واربعين مليار مجرة تقريبا. وفي مجرات اكبر منها بكتير. سنة الف تسعمية وستين روفيسير في جامعة كورنل اسمه فرانك دراي استنبط معادلة مشهورة لحساب فرص وجود حضارات عاقلة في الكون غيرنا.

بناء على مجموعة من الاحتمالات. حسب معدل نقسم عدد النجوم اللي في منطقة معينة من الكون على عدد النجوم اللي من المرجح ان لها منظومة كوكبية ممكن نظريا تدعم وجود الحياة الخ الخ الخ.

المهم الخلاصة مع كل عملية قسمة الناتج بيقل جدا لكن حتى اقل عدد وصل له ان احتمالية وجود حضارات عاقلة في مجرة درب تبانة بس توصل لملايين. حاجة لطيفة ان يكون لنا جيران في الهو ده كله.

بس المشكلة ان اقرب جار لنا شبه مستحيل يتواصل معنا اساسا بسبب بعد المسافة. لان اقل مسافة تقديرية بين اي حضارتين مفترضتين من دول هتكون تقريبا متين سنة ضوئية اللي هو يعني اقرب حضارة منهم لنا.

لو قدروا يطوروا تلسكوبات يشوفونا بها فمش هيكونوا شايفينا النهاردة. دول هيكونوا شايفينا من متين سنة فاتت. يعني على ما الارسال بتاعنا يوصل لهم هيكونوا شايفين الصورة الفرنسية.

وناس لابسين بواريك. وناس تانيين لابسين طرابيش وحاجات غريبة جدا يعني. الخلاصة ان حتى لو ما كناش لوحدنا في الكون ده فاحنا برضو لوحدنا. يعني حتى لو في فكل حضارة كأنها في حبس انفرادي.

لا تقدر تشوف الحضارات التانية ولا تتواصل معها. احنا صغيرين قوي قوي في كون شاسع جدا جدا جدا بشكل تعجز العقول عن تصوره. فسبحان الخالق القدير الحي القيوم.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-