أخر الاخبار

أصل أسطورة يأجوج ومأجوج في الفكر الإسلامي

ياجوج وماجوج هما شخصيتان تذكر في الكتاب المقدس والأديان السماوية الأخرى، ويعتبران من الشخصيات الغامضة والمثيرة للجدل.

 وفقاً للقرآن الكريم، فإن ياجوج وماجوج من الجنود الذين سيتحررون في آخر الزمان، وينتشرون في الأرض ويسببون الفساد والدمار. ويعتبر اسم ياجوج وماجوج مذكوراً أيضاً في الكتاب المقدس، حيث يشار إليهما كأحد أشكال الشر والشيطانية التي يجب محاربتها.

تختلف الروايات الموجودة حول ياجوج وماجوج بين الأديان، ففي الإسلام يروى أنهما سيخرجان في آخر الزمان وسيسببان الدمار في الأرض.
قصة ياجوج ومأجوج بالدليل
 أما في اليهودية فإن ياجوج وماجوج هما شعبان من الشمال الذين سيأتون للحرب ضد الشعب اليهودي. في المسيحية، يعتبر بعض المفسرين أن ياجوج وماجوج رمزين للشر والأعداء الذين يجب محاربتهم.

مهما كانت التفسيرات المختلفة لياجوج وماجوج، فإنها تمثل رموزاً هامة في الأديان السماوية وتدل على الصراع بين الخير والشر، وعلى ضرورة الاستعداد للدفاع عن الحق والعدالة في جميع الأحوال.

ياجوج وماجوج: شخصيات غامضة في الكتاب المقدس.

القرآن بيحكي عن ذي القرنين في سورة الكهف ويصفه بانه رحالة دواب رحل الى اقصى الغرب والى اقصى الشرق والى اقصى الشمال وفي الخرائط العربية القديمة اللي رسمها الجغرافيين المسلمين القدامى.

امثال الشريف الادريسي والقزويني وابن حوقل والمستوفي نجد انهم حددوا على هزه الخرائط مكان يأجوج ومأجوج في اقصى الشمال في المناطق شمال سيبريا.

ما هي قصة ياجوج وماجوج وما هو دورهما في الأديان السماوية؟

بعض هذه الخرائط عمرها الف سنة ونجد هذه الخرائط في اطلس تاريخ الاسلام لمؤرخنا العظيم الدكتور حسين مؤنس وذو القرنين في القرآن.

معجزته هي هذا الارتحال باسباب ووسائل وبتمكين الهي في ازمنة لم تكن فيها مواصلات ولا وسائل معروفة لقطع هذه المسافات الشاسعة.

ويسألونك عن ذي القرنين قل ساتلو عليكم منه ذكر انا مكنا له في الارض واتيناه من كل شيء سببا فاتبع سببا وهذا المدد من الاسباب الخارقة هو معضلة ذو القرنين اللي ربنا خاصه بيها.

و دايما لما بنحكي اللي حصل عن هذه الرحلة دايما اتوقف عند اية اتمعنها طويلا الاية اللي بتقول حتى اذا بلغ مطلع الشمس وجدها تطلع على قوم لم نجعل لهم من دونها سترا , الستر اللي هي بينا وبين الشمس.

هو الليل يجي ستر الليل ينزل تحتجب الشمس. لكن الاية بتتكلم على منطقة بيقول حتى اذا بلغ مطلع الشمس وجدها اللي هو تطلع لهم يعني ده شيء في طبيعة المنطقة ان الشمس لا يكون لها ستر يعني تازل مشرقة هكذا.

جعلناها يعني ده امر في طبيعة المنطقة كما ارادها فهل هذه اشارة الى اقصى الشمال؟ حيث تظل الشمس مشرقة طول الليل ولا تغرب. وبالتالي ليس للناس من دونها ستر.

وهو ده المكان الوحيد على الخريطة اللي الشمس فيها بحكم طبيعة موقع لا يكون لها ستر فهل هذا هو السبب اللي جعل الجغرافيين المسلمين القدامى يحطو مكان يأجوج ومأجوج في هذه المنطقة.

في اقصى الشمال ويحددو المكان الافتراضي في رسومهم وكلهم عملوا كده مش بس خريطة واحدة.

ياجوج وماجوج في الإسلام: تفسيرات مختلفة.

والسؤال التاني ليه سماها القرآن مطلع الشمس. ليه ما قالش مشرق الشمس؟ مع ان في الاية الاولى حتى اذا بلغ مغرب الشمس وجدها في تغرب عين حمأة.

فكان المتوقع انو حيقول في الاية التانية حتى اذا بلغ مشرق الشمس يعني تبقى مشرق قدام مغرب لانو قال قبل كده حتى اذا بلغ مغرب الشمس وجدها تغرب في عين حمأ.

لكن المرة دي مقالش مشرق المطلع ليه؟ لان المشهدية مختلفة. لان هنا شمس مستمرة لا تغرب فيخيل للناظر ان ده مطلعها.

مطلعها الذي هو مطلعها. مش حكاية بتشرق لأ ده بيشوفها قدامه سابتة كده ما فيش. فيتهيأ له ان ده المطلع بتاع الشمس اللي بتطلع منه.

فعشان كده اطلق كلمة مطلع. وده يؤيد الفهم العلمي ان ذول قرنين في هذه اللحظة كان قدام الشمس القطبية اللي هي شمس منتصف الليل التي ليس بينها وبين الناس ستر.

لان مفيش ليل هنا هي مجرد ملاحظة لكن اذا لم نأخذ بهذا التفسير هيظل هناك سؤال ليه جميع الجغرافيين حددوا موطن يأجوج ومأجوج في المنطقة القطبية في اقصى الشمال.

وعرفوا منين ان مكان يأجوج مأجوج في اقصى الشمال والايات على ما هي عليه مبهمة وغير محددة المعنى هو رأي مكان استريح اليه كلما شاهدت هذا الفيلم.

ورأيت الشمس وقتت لطبيعي بينها وبين الناس فالليل ما عاد يسترها واقول لنفسي يعني ربما في مكان ما قريب من هذه الشمس التي لا تغرب ربما في مكان ما قريب يأجوج ومأجوج في كهفهم او المخبأ اللي هم فيه.

واذكر بالمناسبة الكلام الكتير اللي اتقال عن الأرض المجوفة. والكتب اللي اتكتبت كتير عن الارض المجوفة وانها ان الارض من جوة مجوفة ومفتوحة من ناحيتين من ناحية القطبين.

ياجوج وماجوج في اليهودية: شعبان من الشمال يهاجم الشعب اليهودي.

وان هي مسكونة وان هي مضاءة من جوة بالصخور المشعة وبعدين شهادة الرحالة اللي شاف ان في ناس طالعين اقزام من عند القطب الشمالي من فتحة فالقطب الشمالي.

وشهادة رحالة اخرين الللي حكم انهم شافوا سيقان اشجار استوائية ونباتات وورود استوائية انواع من الزهور الاستوائية عايمة في المية في منطقة القطب الشمالي.

طب ازاي في القطب الشمالي ايه اللي جاب اشجار المنطقة الاستوائية الا ان تكون طالعة من جوف الارض اللي هي ممكن يكون فيها ناس وفيها نباتات وفيها حياة بحالها بقى.

فهل يكون يأجوج مأجوج هم سكان الجوف , هي من اسرار القرآن اللي اختلف فيه المفسرين واغلب ما كتب في الكتب والتفسيرات القديمة هي اسرائيليات ولا يمكن يعني الارتكان عليها وغير معلوم هل يعني يأجوج سلالة بشرية.

او ضرب من الخلائق لهم اصول مختلفة وطبعا التنوع في المملكة الحيوانية تنوع رهيب اللي بيشوف حلقات العلم والايمان والافلام اللي بنجيبها واضح ان في تنوع عجيب فظيع ومذهل في المملكة.

لدرجة ان الواحد يقول ما خفي كان اعظم ما يستعجبشي لو كان في صنف شكله مش عارف ايه زي ما بيحكي الناس. كل شيء جايز.

وايضا السؤال التاني آيه ترى مدلول الايات في حكاية يأجوج ومأجوج هل مدلول الايات رمزي ولا حرفي ولماذا نصت الايات على ان ذو القرنين جلب الحديد والنحاس.

ومش بس كده نصت الايات على الحليب وشهر النحاس عشان يعمل سد طب ايه طب ما احنا عندنا اكبر سد في العالم اللي هو السد العالي معمول كله من شوية دبش وخلاص. عبارة عن سد ركامي ما عمر ما حد شاف سد فيه كتل نحاس وكتل حديد.

فده ينفي تفسير البعض بان حكاية السد بتاع يأجوج ومأجوج هو سد بيقوم علشان الحفاظ على الناس من الفيضانات المتكررة.

بعضهم قالوا آن يأجوج ومأجوج من الموج. لأ مش صحيح لان طبعا السدود اللي هي بتبقى بتتعمل عشان الفيضانات ما بيجبوش فيها كتل حديد. كتل حديد ليه؟ لقوا يشهروا ليصفر الحديد والنحاس.

اه الغاز هي كسيرة بلا حل , لكن بقى الفضول دايما بياخد الناس عاوزين يعرفوا ايه حكاية علامات القيامة وايه اللي هيحصل بالظبط.

لكن افضل من ذلك ان نستعد لهذا اليوم. بالاعمال الصالحة وهذا هو كلام العارفين بالله
ونشوفكم على خير إن شاء الله.




حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-