أخر الاخبار

ما هو نجم السوبرنوفا وكيف يحدث؟

نجم السوبرنوفا هو حدث كوني مذهل يحدث عندما ينفجر نجم بشكل مفاجئ وهائل، مما يؤدي إلى إطلاق طاقة هائلة تتجاوز طاقة الملايين من الشموع الكهربائية في نفس الوقت.

 وتكون هذه الانفجارات عادة ما تكون أكثر إشراقًا من النجوم المحيطة بها، وقد تبدو للمراقب البشري كما لو كانت نجمة جديدة في السماء.

تحدث السوبرنوفا عندما ينفجر نجم ذو كتلة كبيرة بشكل مفاجئ. وعندما ينفجر النجم، يتم إطلاق طاقة هائلة في الفضاء، مما يؤدي إلى إنتاج عناصر كيميائية جديدة وتسريع الغاز والغبار إلى الفضاء المحيط. 
معلومان عن  نجم السوبرنوفا وكيف يحدث؟
وتنشأ السوبرنوفا عندما يتم استنفاد الوقود في نواة النجم، مما يؤدي إلى انهيار النجم على نفسه، ثم اندماج نواة النجم والانفجار.

تعد السوبرنوفا من الأحداث الفلكية الهامة، حيث أنها تلعب دورًا حاسمًا في تطور الكون. فعندما تحدث السوبرنوفا، تتشكل العناصر الأثقل، مما يتيح لنا فهم تكوين الكون وتطوره.

 كما أنها تساعد في إطلاق الغاز والغبار في الفضاء المحيط، مما يؤدي إلى إنشاء نجوم وكواكب جديدة.

سر نجم السوبر نوفا وإنفجاره.

دايما الناس بيتغنوا وبيتغزلوا في جمال القمر خصوصا لما يكون بدر لكن على عكسهم في شخص كان بيستنى لما القمر يختفي ويقوم.

ناتع التلسكوب الضخم بتاعه ويطلع على السطوح عشان يتفرج على النجوم اللي بتظهر اكتر لما يختفي القمر.

قسيس استرالي كان غاوي يقضي سهرته في الليالي اللي من غير قمر يتفرج نجوم. او مش بالزبط كده.

في الحقيقة روبرت كان بيتفرج على التاريخ. بيتفرج على الماضي. بيدور على النجوم اللي بتموت. ازاي يعني؟

تأثير السوبرنوفا على تطور الكون.

اقول لك. ما هو حضرتك لما بتبص للسما انت فعليا بتبقى شايف تاريخ قديم. مش شايف اللي بيحصل دلوقتي.

لان النجوم البعيدة جدا دي ضوءها على ما يوصلك وتقدر تشوفه وبيكون فات سنين ضوئية طويلة جدا.

يعني انت ممكن تكون شايف نجم لكن هو فعليا ما عدش موجود. انتهى من زمان. بس ضوءه يا دوب لسه واصلك دلوقتي.

يعني النجم القطبي مثلا اللي بنستدل به على الاتجاهات النهارده لو ما فيش بوصلة ممكن جدا يكون ما عدش موجود اساسا. لان ضوءه بيحتاج قرب 700 سنة عشان يوصل لنا.

النجوم بتموت وبتنتهي باستمرار. دي حاجة عادية يعني بتحصل كل يوم. اللي كان روبرت ايفنت غاوي يعمله بقى هو انه يدور ويسترق لحظة موت النجمة دي. كان بيقعد يفلس سما يدور على اي نجم بيطلع في الروح.

روبرت ببساطة كان صياد سوبر نوفا. ايه السوبر نوفا دي؟

دي ظاهرة بتحصل لما نجم كبير اكبر بكتير حتى من الشمس بتاعتنا. انبوبته بتفضى. فبينهار وبينفجر بشكل ضخم وبيطلق في لحظة طاقة مهولة. طاقة ميت مليار شمس من بتوعنا.

وبيفضل متألق اكتر من النجوم اللي حواليه الفترة. روبرت ايفينت بيوصف الحدس ده وبيقول انه عامل زي تريليون قنبلة هيدروجينية ينفجروا في وقت واحد.

متخيلين لو ان انفجار سوبر نوفا حصل على بعد خمسمية سنة ضوئية من الارض هيحصل ايه? هنتفنيخ كلنا. الارض هتتبخر.

ولكن الحمد لله ان الكون واسع جدا. واننا صغير جدا واننا بعاد جدا وان انفجارات السوبر نوفا دي بتحصل بعيد جدا بشكل ما يأزيناش.

يعني سبحان الله مش بس بعيدة جدا دي بعيدة لدرجة ان ضوئها على ما يوصل لنا بيكون ضعيف جدا. بنشوف نقطة بتلمع في السما كده بس بيكون اكبر من النقط اللي حواليها شوية. وبتفضل موجودة لمدة شهر ولا حاجة.

وكل اللي بيميزها عن باقي النجوم اللي حواليها في السما هو انها فجأة. اهو روبرت ايفنت كان غاوي يقعد يدور عليها في السماء.

ازاي برضو? تخيل معي كده لو قدامك ترابيزة سفرة مفروش عليها مفرش سفرة اسود تماما. قمت جبت حفنة ملح ناعم كده ورشيتها على المفرش السفرة ده. هيبقى منظرها شبه المجرات لما بتشوفها في الشمع.

تخيل بقى في قدامك يجي الف وخمسمية ترابيزة سفرة بالشكل ده. هات بقى ملح خشن من اللي بيرشوه في السبوع ده وارمي حب واحدة على كل ترابيزة اهو روبرت ايفنت يقدر يعدي عليهم كلهم؟

ويطلع لك حباية الملح الخشن دي من وسط الملح اللي على الترابيزة كله. حباية الملح الخشن دي هي السوبر نوفا.

الموهبة دي خلت علماء كتير عندهم شك انه عنده توحد او حاجة بالشكل ده. طب هو روبرت ايفنت عرف منين ان في حاجة اسمها سوبر نوفا اصلا؟

دراسة السوبرنوفا: كيف يتم رصدها؟

مصطلح السوبر نوفا اللي بدأه عالم فلك من اصل بلغاري اشتغل في مؤسسة كاليفورنيا لتكنولوجيا في العشرينات وكان شخص غريب وما حدش من زمايله بيطيقه. شخص غتت ولسانه طويل.

تقدر تقول كده انه كان مرتضى منصور الفلك. المهم بالرغم من انطباعه دي الا انه كان ذكي جدا. في اوائل التلاتينات ركز على سؤال حير علماء الفلك لسنين طويلة.

ايه النقط المنورة اللي بتظهر في السماء دي وبعدين تختفي. هل هي نجوم جديدة كان بيتسائل ان كانت النيترونات لها علاقة بالموضوع. كانوا لسه مكتشفينها جديد وكانت موضة يحشروها في كل حاجة وقتها. ساعتها خطرت في باله فكرة.

ان لو نجم انهار لدرجة ان كسافته وصلت لكسافة نواة الذرة هتكون النتيجة ان الذرات هتتحطم من كتر الضغط. والالكترونات هتخيش في نواة الذرة وهيبقى عندنا نجم نيوتروني.

تخيل معي مليون قذيفة مدفع من الحديد التقال اللي عاملين زي كور بولنج دول. حطيتهم مع بعض وفعصتهم وضغطتهم لحد ما خليتهم بقى وقد بلية صغيرة. او الضغط ده ولا حاجة جنب اللي بيحصل جوة النجم لما ينهار.

كسافة النجم النيتروني ده بتبقى عالية جدا لدرجة انك لو اخدت منه قد معلقة كده معلقة شوربة هيكون وزنها حوالي تسعين مليار كيلو جرام مش بس كده ده اكتشف كمان ان بعد انهيار النجم>

بالشكل ده الطاقة اللي بتنتج عن الانفجار ده بتكون ضخمة لدرجة انها ممكن تعمل لوحدها او انفجار كوني جديد زي اللي اتسبب في نشأة الكون نفسه. عشان كده سماها وقال ان الظاهرة دي بتتسبب كمان في وجود ظاهرة جديدة>

الاشعة الكونية بتملى الكون. الافكار دي وقتها كانت سوية فعلا. لان العلم ما اكدش موضوع النجوم الالكترونية دي غير بعدها باكسر من تلاتين سنة. النكتة بقى النزوكي مرتضى منصور الفلك ما كانش عنده اي فكرة او فهم. ليه الحاجات دي كلها بتحصل اصلا؟

لانه ما كانش يعرف حاجة عن قوانين الفيزيا اساسا. هو الراجل موهبته ان الفكرة ضربت في دماغه وسابها هو بقى العلماء يعملوا حساباتهم ويثبتوا اذا كان الكلام ده صح ولا غلط. وجيت مع العمياء وطلع صح.

زويكي كمان كان اول واحد ياخد باله من ان ما فيش كتلة مرئية كافية في الكون بحيث انها تمسك المجرات مع بعض بحيث انها ما تنهرش.

فقال يبقى اكيد في تأثير جاذبية ما هو اللي ساعد ان المجرات تفضل متماسكة كده.

الحاجة اللي بنقول عليها النهاردة المادة السوداء او بس الان زويكي ما حدش كان طايقه و ا مستنضفه كعالم اساسا. ما حدش اهتم بموضوع ده غير بعد اربعين سنة ولا حاجة.

من المدهش ان الجزء اللي نقدر نشوفه في الفضاء من الارض محدود جدا. يعني احنا لما بنرفع راسنا كده ونبص على السما بالعين المجردة. يا دوب بنشوف حوالي ست الاف متر.

ولو استخدمنا منظار مكبر ممكن نشوف حوالي خمسين الف نجم. ولو استخدمنا تلسكوب صغير نشوف حوالي تلتميت الف نجم. لو تلسكوب اكبر شوية زي بتاع الهواة اللي كانوا بيستخدموا روبرت ايفنت هنبدأ نعد مش النجوم. لأ هنبدأ نعد المجرات.

روبرت ايفينت قال انه كان بيقدر يشوف ما بين خمسين الف لميت الف مجرة. وكل واحدة منهم فيها اختلاف المليارات من النجوم. على الارقام المهولة دي. فانفجارات السوبر نوفا نادرة جدا.

لان النجم ممكن يفض مشتعل لمليارات السنين. ولما انبوبته تفضى بينطفي بسرعة كده ومن غير دوشة. مش كل النجوم بتنفجر يعني. في اي مجرة فيها متوسط يعني ميت مليار نجم.

فاحتمالية حدوس انفجار سوبر نوفا فيها مرة كل متين او تلتميت سنة. حاجة نادرة جدا يعني.

طب ايه اللي ممكن يحصل؟ لو نجم انفجر قريب مننا. اقرب نجم للمجموعة الشمسية زي ما قلنا هو الفا سنتوري.

على بعد اربعة ونص ضوئية تقريبا. لو حصل انفجار نجم هناك هيكون قدامنا حوالي اربع سنين ونص واحنا بنتفرج على الانفجار قبل ما نولع كلنا.

تخيل تبقى عارف انك هتموت بعد اربع سنين ونص وهتموت محروق. الناس هيقدروا يستمروا في الحياة عادي؟ اه عادي بتحصل في مصر يعني. وارد. استنى كده. اه لا يا عم الحمد لله يعني.

تأثير السوبرنوفا على الحياة على الأرض.

احنا هنقعد اربع سنين ونص على ما نشوف صورة الانفجار اصلا. وساعة ما هنشوفه هنولع كلنا. الحمد لله قضا احسن من قضا يعني. بس برضو الحمد لله ان ده مش وارد انه يحصل.

عشان انفجار سوبر نوفا يأثر علينا لازم يحصل على بعد اقل من عشر سنين ضوئية تقريبا.

ولازم نوعية معينة من النجوم. مش كل النجوم كده. عشان النجم ينفجر بالشكل ده لازم يكون قد الشمس عشرة ولا عشرين مرة. وما فيش نجوم بالحجم ده قريبة مننا للدرجة دي خالص.

من رحمة ربنا زي ما قلنا ان واسع جدا اوسع من خيال توفيق عكاشة ومصطفى بكري مجتمعين ومضروبين في عدد المرات اللي سيادة الريس كدب علينا فيها. واقرب نجم ممكن ينطبق عليه ده هو نجم بيتلجوس او مينكا بالجوزاء.

موجود على بعد خمسين الف سنة ضوئية الحمد لله. بس سوبر نوفا على قد ما هي دي حاجة مرعبة والحمد لله انها بعيدة عنا على قد ما هي مهمة جدا لولا السوبر نوفا ما كناش اتوجدنا اساسا.

فاكرين لما اتكلمنا عن بداية خلق الكون وقلنا ان او الانفجار العظيم كان يا دوب الفصل الاول من قصة الحياة؟ لان كل اللي نتج عنه كان غازات خفيفة بس ما فيش اي عناصر ثقيلة.

العناصر دي ظهرت بعد كده لفترة طويلة ما حدش كان عارف ازاي ظهرت ومنين اصلا؟ لانها عشان تتكون فهي محتاجة درجة حرارة عالية جدا. اعلى حتى من مركز اسخن نجم ممكن نتخيله.

عشان يتكون الكربون اللي في عضلاتنا والاكسجين اللي بنتنفسه والكالسيوم اللي في عضمنا والحديد اللي في دمنا وباقي العناصر الثقيلة اللي بدونها ما كانتش ظهرت الحياة اصلا.

السوبر نوفا كانت هي الاجابة. واللي اكتشفها عالم فلك انجليزي اسمه فريد هايل واللي بالمناسبة ما كانش يختلف كتير عن في مرتضى منصور الطباع والدماغ احدى نظرياته العجيبة كانت ان الانسان طور مناخيره بالشكل ده.

بحيس فتحاتها تبقى لتحت عشان البكتيريا الكونية ما تقعش فيها من السبت. وبالمناسبة هو اول من بدأ مصطلح وهو بيهزر مع مزيع في حوار اذاعي.

قالها على محمل السخرية لان الفكرة ما كانتش داخلة دماغه. المهم انه قال كمان ان النجوم لما بتنهار وبتنفجر داخليا بتطلق مهولة من الحرارة ممكن توصل لميت مليون درجة او اكتر.

ما هي العناصر الكيميائية التي ينتجها السوبرنوفا؟

درجة الحرارة اللي تكفي لبدء عملية التركيب النواتي او لتكوين العناصر الثقيلة. بمعنى حسب نظرية هويل ان انفجار سوبر نوفا تسبب في تكوين العناصر الثقيلة جواه.

وبعدين نطرها او رشها في الكون حواليه. فاتجمعوا في شكل سحب واللي فيما.

اتكسفت وكونت مجموعات نجمية جديدة واتكونت منها الكواكب. النظرية اللي ساعدت كتير في سد الفجوات اللي كانت عندنا في قصة خلق الكون وزهور الحياة.

المعلومات اللي عندنا حاليا بتقول ان من حوالي اربعة ونص مليار سنة اتجمعت سحابة ضخمة من الغاز والغبار عرضها حوالي اربعة وعشرين مليار كيلو متر في الفضاء.

وبدأت تتكسف وان تسعة وتسعة من عشرة في المية منها اتكونت منهم الشمس.

ومن المادة اللي فضلت ذرتين غبار كده لا يروا بالعين المجردة كانوا قريبين من بعض عشان دمجوا مع بعض بسبب الكهرباء الاستاتيكية. ودي كانت بداية تكوين كوكب الارض.

وغيره من الكواكب المجموعة الشمسية اللي بدأوا بنفس الطريقة. غبار عمال يتجمع ويتكور على بعضه. وفضل كور الغبار دي تكبر وتكبر لحد ما بقت صغيرة والكويكبات دي فضلت بتتحرك بشكل عشوائي.

وتطقش في بعضها وتتكسر وتتجمع تاني في كوكتيل عناصر جديد في كويكبات جديدة وفي بعض الكويكبات اتفتت تماما وكويكبات تانية كبرت اكتر واكتر لدرجة انها قدرت تتحرك بشكل متزن في مدار خاص بيها حوالين الشمس العملية دي اللي اتكونت فيها كواكب ضخمة.

من ذرات غبار عشرات الالاف من السنين اللي هي ولا حاجة في عمر الكون بردو وفي خلال متين مليون سنة ويمكن اقل اتكونت الارض. صحيح كانت لسه في حالة سايلة مواد منصهرة ولسه عمالة كل ساعة والتانية كويكب ولا نيزك يطقس فيها.

اللحظة دي من اربعة ونص مليار سنة فاتوا خبط كوكب قد المريخ تقريبا في الارض. جا له كتف كده وهو ماشي فانفصلت منه حتة كده كونت القمر.

لما الارض كان لسه في تلت حجمه الحالي بدأ يتكون الغلاف الجوي واللي كان اغلبه ثاني اكسيد كربون ونايتروجيه وميثان وكبريت.

اللي هو جو مش ممكن يظهر فيه اي حياة بالشكل اللي نعرفه. بس بالرغم من الكوكتيل العجيب ده اتكونت الحياة. ثاني اكسيد الكربون بيحافظ على الحرارة. ودي كانت حاجة مهمة جدا.

لان سبحان الله الشمس وقتها كانت لسه اضعف بكتير من بتبعث حرارة كافية فكان مهم الحفاز على حرارة الكوكب عشان ما يتجمدش. لولا ثاني اكسيد الكربون وقتها كان زمان الارض كوكب متجمد زي بلوتوكس.

دي لا حياة. بعد كده بخمسميت مليار سنة اتهرى كوكب الارض بالنيازك والشهب اللي عمالة تطقس فيه. واللي منها جهة الماية اللي ملت المحيطات والبحار. مع باقي العناصر الضرورية لبداية الحياة.

الحياة اللي بدأت بالرغم من ان ظروف الكوكب كانت صعبة جدا انه يظهر فيها حياة. وبعد كده باربعة ونص مليار سنة ناس بدأت على الكوكب ده بيتفاءلوا هو احنا جينا منين وازاي؟ معقولة كل ده حصل صدفة.



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-