أخر الاخبار

البرقوق: فوائده الصحية واستخداماته الشهية

البرقوق هو فاكهة معروفة بشكل واسع في مناطق البحر الأبيض المتوسط وآسيا الوسطى، وهي تنتمي إلى عائلة الوردية وتشتهر بلونها الأصفر الذهبي البراق وقشرتها الخارجية الناعمة. 

تتميز البرقوق بنكهة حلوة ومنعشة وقوام لين وعصيري، وهي مصدر جيد للألياف والفيتامينات والمعادن، ويعتبر شرب عصير البرقوق وتناوله طازجًا أو مجففًا مفيدًا لصحة الجسم.

يتميز البرقوق بخصائص مضادة للأكسدة ومضادة للالتهابات، ويحتوي على نسبة عالية من الفيتامينات المضادة للأكسدة مثل فيتامين C وE وA، والتي تعمل على تقوية جهاز المناعة وحماية الجسم من التلف الخلوي وأمراض القلب والسرطان.

طريقة تحضير البرقوق
بالإضافة إلى ذلك، يعتبر البرقوق مفيدًا لصحة الجهاز الهضمي ويمكن استخدامه كملين طبيعي لتحسين عملية الهضم وتخفيف الإمساك، كما يحتوي على مادة السوربيتول التي تساعد على تنظيم مستويات السكر في الدم وتعمل على الحفاظ على صحة الأسنان.

تستخدم البرقوق في العديد من الوصفات الطبخ المختلفة، بما في ذلك الحلويات والمربيات والكعك والمشروبات الغير كحولية. كما يمكن تناوله طازجًا كوجبة خفيفة أو تناول عصير البرقوق للاستمتاع بفوائده الصحية.

فوائد البرقوق لصحة الجسم والجهاز الهضمي.

فوائد لا تحصى للبرقوق المجفف وشرح مفصل ليه بدأت تظهر فاكهة البرقوق في الاسواق. وكلنا نعلم جمال طعم فاكهة البرقوق.

ولكن كتير مننا يجهل فوايد واضرار البرقوق. فلو عايزين تعرفوا فوايد واضرار البرقوق والبرقوق المجفف او ما يعرف باسم القراصيا عندنا في مصر.

ورسالة جديدة من اجل توعية المرضى والاصحاء. ورسالتنا اليوم بعنوان فوايد واضرار البرقوق. موضوعنا انهاردة مقسم الى تلات اجزاء. فوائد لا تحصى للبرقوق.

ففي الجزء الاول هنتكلم على اهم سبع فوايد طبية للبرقوق والبرقوق المجفف. وفي الجزء التاني هنجاوب على السؤال معتاد. هل يصلح تناول البرقوق والقراصيا من قبل مريض السكر ام لا؟

ما هي أنواع البرقوق المختلفة وكيفية اختيار الأفضل؟

وفي الجزء التالت والاخير هنذكر اهم تلات اضرار للبرقوق. يلا نبدأ بالجزء الاول ونذكر فوايد البرقوق والبرقوق المجفف. واشهر فايدة للبرقوق هي الحماية من الامساك.

فالبرقوق وبالاخص البرقوق المجفف مصنف على انه افضل فاكهة على الاطلاق بتساعد على علاج الامساك منه.

ولذلك بنجد كثير من شركات الادوية بتعمل اكياس تحتوي على مستخلص البرقوق المجفف لعلاج الامساك.

الفايدة التانية هي الحماية من هشاشة العظام. وبالاخص في السيدات. كلنا نعلم ان السيدات بعد انقطاع الدورة الشهرية عنهم في سن الخمسة واربعين او الخمسين سنة بيكونوا اكثر عرضة لهشاشة العظام. نتيجة نقص الهرمون الانثوي اللي هو هرمون الاستروجين.

فالبرقوق بقى بيساعد نوعا ما في حل المشكلة دي ولكنه بالطبع ليس علاج رئيسي. وبالمناسبة الدراسة اللي اتعملت واثبتت الفائدة دي كانت معمولة على السيدات اللي اهتموا بتناول البرقوق المجفف وليس البرقوق العادي.

الفايدة الثالثة المساعدة على انقاص الوزن. فوجدوا ان البرقوق والبرقوق المجفف بيزيدوا الشعور بالامتلاء.

وبالتالي هيساعدوك على انك تقلل من كمية الطعام اليومية. ولكن ناخد بالنا ان الفايدة دي هتكون افضل مع البرقوق العادي مش المجفف. ليه؟ لان السعرات الحرارية في البرقوق المجفف اربع اضعاف السعرات الحرارية اللي موجودة في البرقوق العادي.

الفايدة الرابعة طعام مناسب لمرضى السكر. وفيه احتمالية انه بيساعد على تقليل مستوى السكر في الدم. ولكن مين انسب لمرضى السكر؟ البرقوق العادي ام المجفف والجزئية دي هنجاوب عليها بعد شوية.

الفايدة الخامسة مفيد لصحة القلب وتقليل ضغط الدم المرتفع. وده بيرجع لعدة اسباب. منها انه بيحتوي على كمية عالية من مضادات الاكسدة.

البرقوق ومكافحة الأكسدة: كيف يمكن أن يساعد على حماية الجسم؟

وكمان الالياف اللي فيه. ده غير انه على كمية عالية من البوتاسيوم.

الفايدة السادسة تقليل مستوى الكوليسترول الضار. ففي دراسة اتعملت على مجموعتين من الاشخاص. مجموعة أ ودول كانوا بيشربوا عصير البرقوق بدون اضافة سكر وبياكلوا معه تلات حبات برقوق يوميا على الريق لمدة تمن اسابيع.

اما مجموعة ب كانوا بيشربوا مياة فقط صباحا على معدة فاضية. المهم بعد تمن اسابيع وجدوا ان مجموعة أ مستوى الكوليسترول الضار قل عندهم وكذلك ضغط الدم المرتفع قل بالمقارنة بمجموعة ب.

الفايدة السبعة هي عدة فوايد. ولكن الفوايد دي غير اكيدة. مثل ان البرقوق مقوي للمناعة ومفيد لصحة العيون ومفيد لصحة الرجال من الناحية الجنسية.

طيب تعالوا ننتقل للجزء التاني من الموضوع. ونجاوب على السؤال المشهور. هل يصلح البرقوق لمرضى السكر؟ ام لا؟

وعشان نجاوب السؤال ده بشكل مظبوط لازم نحدد احنا بنتكلم عن البرقوق العادي ام المجفف. فالبرقوق العادي يصلح. ليه؟ لان حمله ومؤشره الجلايسيمي منخفض. اما البرقوق المجفف يصلح ولكن بشروط.

اول شرط ان يكون مجفف فقط بدون اضافة سكر له. لان للاسف كتير من شركات بتضيف عليه سكريات مضافة. تاني شرط هو الكمية مشكلة البرقوق المجفف ان حمله الجلايسيمي مرتفع.

البرقوق وفوائده للصحة العقلية والوقاية من الأمراض المزمنة.

اي نعم مؤشره الجلايسيمي منخفض يعني مش هيرفع السكر بسرعة ولكن حمله مرتفع يعني السكر هيرتفع بناء على الكمية اللي هياكلها مريض السكر.

وتسهيلا على حضراتكم ثمرة او ثمرتين فقط من البرقوق المجفف يوميا مع مراعاة ان مستوى السكر يكون منضبط.

نختم بالجزء التالت والاخير وهو عن اضرار البرقوق والبرقوق المجفف.

رقم واحد ممنوع ناكل بذور البرقوق. والناس اللي بتكسرها وبتطحنها فانا باحذرهم. ليه لان بذرة البرقوق بتحتوي على مادة الاميجدالين اللي بتتحول في الجسم الى مادة السيانيد. ودي مادة سامة جدا.

وطبعا الكلام ده بيحصل لو اكلنا كميات كبيرة من البذور. لكن لو اكلت بذرة او اثنين بالغلط فما فيش اي ضرر.

اتنين على الرغم ان البرقوق بيحمي من الامساك. ولكنه في بعض الاحيان بيكون غير مناسب لمرضى القولون. ولكن مش كل مرضى القولون.

تلاتة الاسهال. زي ما قلنا ان البرقوق بيحمي من الامساك. ولكن في حالة الاكثار منه ممكن الموضوع يقلب الى اسهال نتيجة سكر السوربتول اللي موجود فيه.



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-