أخر الاخبار

فوايد المشمش التي لا تحصى

المشمش هو نوع من الفواكه اللذيذة والمفيدة التي تنمو في المناطق الدافئة حول العالم. يتميز هذا الفاكهة بنكهتها الحلوة والحمضية في آن واحد، ولونها البرتقالي الجذاب.

 يعتبر المشمش مصدرًا غنيًا بالفيتامينات والمعادن الأساسية، مثل فيتامين C وفيتامين A والبوتاسيوم والألياف، مما يجعله فاكهة مفيدة لصحة الإنسان.

تعتبر الفواكه والخضروات جزءًا مهمًا من النظام الغذائي الصحي، ويعتبر المشمش من الفواكه اللذيذة والمفيدة التي يمكن إضافتها إلى نظامك الغذائي بسهولة. 

كيفية تحضير المشمش

يمكن تناوله كفاكهة طازجة أو استخدامه في العديد من الوصفات المختلفة، مثل الحلويات والسلطات والمشروبات.

ومن الجدير بالذكر أن المشمش يتميز بخصائص علاجية مثيرة للاهتمام، حيث يستخدم في الطب الشعبي لعلاج العديد من الأمراض المختلفة، مثل اضطرابات الجهاز الهضمي وارتفاع ضغط الدم والحمى.

تاريخ المشمش: نشأة وتطور زراعة المشمش عبر الزمن.

عندنا في مصر لما بيكون فيه شيء صعب حدوثه بنقول عليه في المشمش. وده بسبب ان المشمش ممكن يطلع ويختفي وما تلحقش تاكله نتيجة ان الموسم بتاعه قصير جدا اقل من شهر تقريبا.

وبما ان موسم حصاد المشمش بدأ بالفعل فتعالوا اقول لكم على فوايد واضرار المشمش ولكن نتقابل بعد الفاصل.

موضوعنا النهاردة صغير ولذيذ ومقسم الى ثلاث اجزاء. ففي الجزء الاول هنتكلم عن الفوايد الطبية للمشمش واثره على الجسم.

والجزء التاني هنجاوب على السؤال المعتاد من مرضى السكر. هل يصلح تناول المشمش ام لا؟ والجزء التالت والاخير هنذكر اضرار المشمش. يلا نبدأ بالجزء الاول ونذكر اهم عشر فوايد طبية للمشمش.

رقم واحد غني بالفيتامينات والمعادن. فالمشمش غني بالبوتاسيوم والحديد وفيتامين سي وفيتامين الف وفيتامين هاء. وكمان غني بالالياف ومضادات الاكسدة.

اللي بيحافظ على صحة العيون. وبيحمينا من العمى الليلي. وبيحمينا ايضا من خطر الاصابة بالماية البيضا. اربعة تعزيز صحة القلب. فلو عايز قلبك يبقى صحي. كل مشمش. وده لعدة اسباب.

دراسة للتأثيرات العلاجية والوقائية للمشمش.

اتنين مفيد لصحة العيون. وده بسبب احتواءه على فيتامين الف ومواد البيتا كاروتين.

وبالمناسبة المواد دي هي اللي مسؤولة عن لونه الاصفر او البرتقالي. ومواد البيتا كاروتين هي المصدر النباتي لنا لفيتامين الف.

تلاتة تقوية المناعة. المشمش بيلعب دور مهم جدا في تقوية المناعة لانه بيحتوي على فيتامين سي.

وكلنا نعلم اهمية فيتامين سي في المناعة. وكمان بيحتوي على فيتامين الف زي ما قلنا من شوية.ده غير ان المشمش غني بمضادات الاكسدة.

السبب الاول احتواء المشمش على البوتاسيوم. اللي هيساعد على تنشيط الدورة الدموية. وتوسيع الاوعية. الدموية.وكذلك تنظيم ضربات القلب.السبب التاني هو احتواؤه على الالياف.

السبب التالت هو احتواء المشمش على المغنيسيوم. اللي بيعتبر من اهم المعادن لصحة القلب. ده غير كمان ان المشمش بيحتوي على بعض المواد اللي لها خصائص ملينة.

وبالتالي لو عندك امساك كل مشمش. والحقيقة المشمش مش مهم بس لصحة البشرة عشان فيتامين سي اللي جواه ولكن ايضا فيتامين الف بيحمي الجلد من اشعة الشمس الضارة.

وكما نعلم ان الالياف بتساعد على تقليل مستوى الكوليسترول الضار وبالتالي هيقل تراكمه في الاوعية الدموية فيقل خطر الاصابة بتصلب الشرايين والجلطات وخلافه.

خمسة تحسين عملية الهضم والوقاية من الامساك. وده بسبب احتواؤه على الالياف المذابة والغير مذابة ايضا.

تعرف على الأصناف المختلفة من المشمش وفوائدها.

ستة مفيد لمرضى الانيميا او فقر الدم. لو بتعاني من تعب وارهاق. وحللت وطلع عندك انيميا او فقر دم نتيجة نقص عنصر الحديد انصحك بتناول المشمش الى جانب الادوية الموصوفة من قبل الطبيب.

ومش بس المشمش لأ ده فيه اكلات واطعمة تانية مهمة هتساعدك في العلاج.

. سبعة الحفاظ على صحة البشرة. لان المشمش بيحتوي على فيتامين سي اللي بيساعد على نضارة البشرة وبيأخر ظهور علامات تقدم السن والتجاعيد.

ده غير ان فيتامين سي من الفيتامينات المهمة اللي بتساعد على انتاج الكولاجين.
ده غير ان فيتامين هاء بيساعد على ترطيب ونضارة البشرة.

تمانية الوقاية من الجفاف. ابن سينا قال عن المشمش بيسكن العطش. والمشمش اكتر من تمانين في المية من محتواه عبارة عن مية. وكلنا نعلم اهمية الماية في الوقاية من الجفاف.

ولكن لو مديت الجسم بالماية فقط. فده شيء غير كافي. لان في الجفاف جسمك مش بيفقد ماية فقط. ولكن بيفقد فيتامينات ومعادن ايضا. اللي هتلاقيها في فاكهة المشمش.

تسعة انقاص الوزن. او عشان اكون دقيق هو مفيد عمل الحمية الغذائية. فالمشمش مش هيقلل وزنك ولكن مش هيزوده.

لان سعراته الحرارية قليلة جدا. فحبة واحدة من المشمش بتمدنا ب17 سعر حراري فقط.

طيب مفيد ليه اثناء الحمية الغذائية. لان حبة واحدة من المشمش هتمدك بالاتي. اربعة في المية من احتياجك اليومي من فيتامين الف وفيتامين سي.

واتنين في المية من احتياجك اليومي من البوتاسيوم وفيتامين هاء. ولاحظ اني بقول حبة واحدة.

واحنا في الاغلب مش بناكل حبة واحدة فشوف بقى كمية الفيتامينات والمعادن اللي هتحصل عليها من تناول المشمش وبدون زيادة في الوزن.

كيفية زراعة المشمش والعناية به للحصول على أفضل الثمار.

عشرة الحماية من السرطان والحفاظ على صحة الكبد. وبيرجعوا السبب الى ان مضادات الاكسدة اللي موجودة في المشمش بتحافظ على صحة الكبد وبتحمينا من السرطان.

نيجي بقى للجزء التاني من الحلقة واللي بيهم مرضى السكر والمرضى اللي في مرحلة ما قبل السكر. والسؤال المشهور هل المشمش يصلح تناوله من قبل مريض السكر ام لا؟

حمله ومؤشره الجلايسيمي منخفض. فالمشمش مؤشره الجلايسيمي اربعة وتلاتين فقط.

وحمله الجلايسيمي تلاتة وتمانية من عشرة فقط. يعني ما فيش افضل من كده كفاكهة.
ولكن ناكله مش نعصره.

عشان ما نفقدش الالياف اللي فيه. ولا نعمله مربة مشمش. حتى كمان تجفيفه غير مفضل. ومش فاكهة المشمش فقط اللي تصلح لمريض السكر.

نيجي بقى للجزء التالت والاخير واللي لاحظت ان كتير من المتابعين بيهتم به وهو جزء الاضرار. الحقيقة المشمش من الاطعمة الامنة تماما طالما بناكله بكميات معتدلة. بالاخص ان احنا بناكله شهر واحد فقط في السنة.

ولكن في بعض الاضرار والمحاذير يجب ان نذكرها عن المشمش.

رقم واحد بعض الاشخاص بيكون عندهم حساسية من المشمش وبالاخص بتظهر الحساسية دي عند تناول كميات كبيرة منه.

والحساسية ممكن تكون خفيفة وتظهر في شكل حكة في الجلد وطفح جلدي وسيلان في الانف. وممكن تكون شديدة وتظهر في شكل ضيق في التنفس.


اتنين احذروا بذرة المشمش. اللي البعض بيطحنها وبياكلها. ويقعد يذكر في فوايد لبذرة المشمش غير صحيحة تماما. فالمشكلة مش انها مش هتفيدك فقط.

ولكن ممكن تسبب لك تسمم خطير ومميت نتيجة احتوؤها على مادة معينة بتتحول في الجسم الى مادة السيانيد السامة جدا.

تلاتة مرضى الربو. بعض الدراسات بتشير الى ان المشمش المجفف غير مفضل لمريض الربو. لكن لو حبة او اتنين ما مفيش مشكلة.



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-