أخر الاخبار

فوائد الكركديه لصحة الإنسان وأهميتها الغذائية

الكركديه هو عبارة عن نبات عشبي موطنه الأصلي في شمال أفريقيا وجنوب غرب آسيا، ويتميز بأوراقه الخضراء وزهوره الحمراء الجذابة.

 ولكن هذا النبات ليس مجرد زينة للحدائق والمنازل، فقد تم استخدامه للأغراض العلاجية لآلاف السنين، ويشتهر بخصائصه المفيدة لصحة الإنسان.

ففي الطب البديل والتقليدي، يعتبر الكركديه علاجاً طبيعياً فعالاً للعديد من الأمراض والحالات الصحية، بما في ذلك ضغط الدم، وارتفاع الكوليسترول، والتهابات الجهاز الهضمي، وتقلصات العضلات، وغيرها الكثير.
طريقة تحضير الكركديه
بالإضافة إلى ذلك، فإن الكركديه يتميز بنكهته اللذيذة والمنعشة، ويمكن استخدامه في تحضير المشروبات الساخنة والباردة والعصائر والحلويات والأطباق المختلفة، مما يجعله مادة غذائية متعددة الاستخدامات ومفيدة للصحة.

لذا، فإن الكركديه يمثل خياراً ممتازاً للأشخاص الذين يرغبون في تحسين صحتهم بطريقة طبيعية وفعالة، كما أنه يمكن أن يكون إضافة لذيذة ومفيدة للأطعمة والمشروبات المختلفة.

فوائد الكركديه في تخفيض ضغط الدم والكوليسترول.

الكركديه البارد خدعوك فقالواانه بيساعد على تقليل ضغط الدم المرتفع ولكن الكركديه الساخن بيعلي الضغط.

فلو عايزين تعرفوا فوايد واضرار الكركديه او الكجرات زي ما بيقولوا عليه في العراق. او الغجر زي ما بيقولوا عليه في بعض البلدان العربية تابعوني بعد الفاصل.

وهنتكلم عن الفوايد الطبية للكركديه واضراره ايضا. مما لا شك ان كتير مننا بيحب يشرب الكركديه بالاخص في رمضان بالليل.

ولكن كتير مننا ما يعرفش عن الكركديه غير انه مفيد لمرضى الضغط. على الرغم ان له فوايد اخرى كتير. فالكركديه ليه اكتر من سبع فوايد طبية. فوائد الكركديه الطبية للإنسان.

طرق استخدام الكركديه في التحضيرات الغذائية.

واول فايدة هي المساعدة على خفض مستويات الكوليسترول الكلي ورفع مستويات الكوليسترول الجيد.

ففي عندنا في جسمنا كوليسترول جيد اسمه باللغة الانجليزية اتش دي ال. المهم ان الكوليسترول الجيد ده شغال في جسمك كده زي المكنسة عمال ينضف الدم من الكوليسترول الضار.
  • قد يهمك:

لذلك بنحاول دايما نحرص على رفع مستوياته. ولكن للاسف ما فيش ادوية فعالة في رفع مستوياته.

والرياضة هي اكثر الطرق الفعالة لرفع مستويات الاتش دي ال. لكن كمان الكركديه وجدوا ان له مفعول الى حد ما معقول في رفع مستويات الكوليسترول الجيد.

اتنين المساعدة في انقاص الوزن. الحقيقة شراب الكركديه. لو ما ضيفتش له اي اضافات. وما ضيفتش له سكر في عدد السعرات اللي فيه تقريبا صفر سعرات حرارية.

وكمان صفر كربوهيدرات لذلك لازم الكركديه يكون موجود في نظامك الغذائي اللي بتستخدمه لانقاص الوزن.

ثلاثة الحماية من بعض الامراض السرطانية. بالاخص سرطان الفم والبروستاتا. وده بسبب ان الكركديه غني بالمواد المضادة للاكسدة. فالكركديه غني بمواد البوليفينول ومواد الانثوسيانين.

بالمناسبة مواد الانثوسيانين هي اللي مسئولة عن لونه الاحمر الغامق. فالمواد دي بتعمل على القضاء على الجذور الحرة اللي هي احد مسببات الاصابة بمرض السرطان.

الكركديه كمصدر غني بمضادات الأكسدة.

اربعة بيساعد في علاج الكبد الدهني. كلنا نعلم ان الكبد الدهني اصبح منتشر انتشار مرعب.ولكن مثل ما ذكرت سابقا ان الموضوع مش مقلق.

طالما ان الدهون اللي على الكبد لا تتعدى نسبة الخمسة في المية وعموما وجدوا ان الكركديه لو تم تناوله لمدة اتناشر اسبوع فده ممكن يساعد في علاج الكبد الدهني.

خمسة وجدوا ان الكركديه له بعض الخصائص المضادة للبكتيريا. ولكن مفعوله كمضاد للبكتيريا مثبت فقط في التجارب المعملية ولم يثبت بعد على الانسان.

ستة مفيد لمرضى السكر. لان قلت لكم ان شراب الكركديه يكاد يكون لا يحتوي على اي سكريات او كربوهيدرات. ولكن في شرط مهم جدا هذكره لما اذكر اضراره.

سبعة ودي اهم واشهر فائدة انه بيساعد في علاج ضغط الدم المرتفع. فهو بيساعد على تقليل ضغط الدم الانقباضي بمقدار سبع درجات. وتقليل ضغط الدم الانبساطي بمقدار اربع درجات.

وعائزين نصحح الخرافة المنتشرة ان الكركديه البارد بيقلل الضغط والساخن بيعلي الضغط.

كده انا ذكرت اهم سبع فوائد طبية للكركديه. تعالوا بقى نذكر اهم اضراره وهو بشكل عام.

فالكلام ده عاري تماما من الصحة. فسواء شربت الكركديه بارد او ساخن. فده هيساعد على تقليل الضغط. ولكن احب احذر بعض مرضى الضغط. اللي بيوقفوا علاج الضغط وبيشربوا كركديه فقط.

كيف يمكن للكركديه أن يساعد في الوقاية من أمراض القلب.

فده كلام مش مضبوط. فالكركديه دوره كعامل مساعد فقط. وليس علاج رئيسي. آمن طالما بنشربه بكميات معقولة. يعني كوب او اثنين او ثلاثة بحد اقصى في اليوم.

رقم واحد مضر لمرضى السكر ولاصحاب الوزن الزائد ازاي يا دكتور? ده انت لسه قايل عكس كده في الفوايد.

هقول لكم انكم لو شربتم الكركديه بدون سكر فساعتها هيكون مفيد مش مضر. لكن نتيجة ان الكركديه طعمه مر.

فمعظم المرضى بيحطوا عليه سكر. وبالتالي هيرتفع السكر في الدم. وكمان هيبقى غني بالسعرات الحرارية.

وانا بفضل مش لازم تشربيه خالص خلال الحمل. لان في بعض الدراسات اثبتت عدم امانه. ممكن يضرك ويضر الجنين.

طيب نعمل ايه؟ صعب يا دكتور نشربه مر. ايه رأيك نحط عليه شوية عسل؟

هقول لكم يبقى بتضحكوا على نفسكم لان العسل برضو بيرفع السكر. الحل الوحيد لو مش عارف تشربه من غير سكر انك تستخدم المحليات البديلة للسكر.

زي سكر استيفيا وكندريل وغيرهم من المحليات اللي بتتباع في الصيدليات. اتنين لا يفضل للحوامل بالاخص في اول تلات شهور من الحمل.

تلاتة اضطرابات في المعدة وغازات وامساك وده ضرر غير شائع حدوثه. ولكن بعض المرضى اشتكوا منه.

باكد الكركديه ممكن يتشرب سخن او بارد. وفي الحالتين هتحصل على فوايده. بتمنى يكون الموضوع عجبكم.

شاركوها المحتوى الجيد والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-