أخر الاخبار

فوائد النعناع الصحية واستخداماتها المتعددة

النعناع هو نوع من النباتات العطرية الشهيرة، وهو جزء من عائلة الشفويات. يتميز النعناع بأوراقه الخضراء الصغيرة الرائعة المذاق والرائحة العطرية المميزة. 

وهو متوفر في جميع أنحاء العالم ويتم استخدامه في العديد من الأطعمة والمشروبات والمنتجات الطبية.

يعتبر النعناع أحد الأعشاب الطبيعية الشهيرة التي تستخدم لأغراض علاجية، فهو يحتوي على مركبات كيميائية طبيعية مفيدة للصحة، مثل المنثول، الذي يمنح النعناع الرائحة والطعم العطري الفريد، بالإضافة إلى الفلافونيد والكاروتين والحموضة والعديد من الفيتامينات.

طريقة تحضير النعناع وفواءده
يتم استخدام النعناع في العديد من المجالات، مثل صناعة الأدوية والعطور والصابون والمستحضرات الطبية والمستحضرات الصحية والمستحضرات التجميلية، وكذلك في الطبخ والمشروبات الساخنة والباردة.

 ويتم استخدام النعناع لعلاج العديد من الحالات الصحية، مثل الصداع والإمساك والتهاب الجهاز التنفسي والغثيان والقلق والتشنجات.

في هذا السياق، سنتناول في العناوين المقبلة أهم الفوائد الصحية للنعناع، وطرق استخدامه في الطبخ والعناية بالجسم والمزيد.

كيفية استخدام النعناع لتخفيف الصداع والتهاب الحلق.

النهاردة هنتكلم عن النعناع او زي ما بيقولوا عليه في بعض البلدان العربية النعنع. فلو عايزين تعرفوا فوايده واضراره تابعوني بعد الفاصل.

النعناع بيتميز ان ممكن تحطه على اي شيء فممكن تحطه في الطعام او السلطة او على العصائر زي مثلا عصير الليمون بالنعناع. نجد احيانا هدوء الحياة في كوب شاي بالنعناع.

وممكن تحطه على الشاي وممكن تغليه وتشربه زي ما هو كده. فبالاضافات البسيطة دي ممكن تحصل على فوايده المذهلة. واول فايدة معانا هي انه مفيد لمرضى القولون.

فالنعناع بيهدي من الم القولون لانه بيساعد على ارخاء العضلات المشدودة وبيساعد على تقليل الغازات والانتفاخات. لذلك بنلاقي شركات الادوية بتعمل مثلا اقراص فحم. مضاف لها نعناع. او تعمل كبسولات بخلاصة النعناع والشمر. عشان الغازات والانتفاخات والقولون.

فوائد الشاي الأخضر بالنعناع لصحة الجسم.

ومفعول النعناع للقولون بيكون اقوى لو بنستخدم كبسولات زيت النعناع. مش النعناع الورقي لان الكبسولات بيكون فيها تركيز عالي.

اتنين مفيد لتخفيف عسر الهضم. والمعلومة دي عارفها اجدادنا من زمان فكانوا لما بيشعروا بعسر الهضم بعد ما ياكلوا اكلة تقيلة كانوا بيشربوا مغلي النعناع.

تلاتة مفيد لصحة المخ. والفائدة دي مش هنحصل عليها عن طريق ان احنا ناكل النعناع او نشربه. ولكن هنحصل عليها لما نشم ريحة زيت النعناع. فرائحة النعناع بتساعد على تقوية الذاكرة.

لذلك بينصحوا الشباب اللي عندهم امتحان انهم يشموا ريحة النعناع قبل الامتحان بخمس دقائق. ده غير كمان ان النعناع بيهدي الاعصاب والقلق والتوتر لذلك كانوا دائما لما يلاقوا واحد عصبي يقولوا له اهدى وهنعمل لك نعناع.

اربعة مفيد في حالات البرد والانفلونزا ولكن مش عن طريق شربه ولكن عن طريق اضافته مثلا لبخاخات الانف.

زي مثلا البخاخ المشهور اتروفين فالشركة بتنزل نوع منه برائحة النعناع عشان بيعطي تأثير ايحائي ومنعش.

ووجب التنويه ان بخاخات الانف مثل اتروفين وغيرها يجب الا تستخدم اكتر من ثلاث أيام عشان ما يحصلش تعود وادمان. لاني كنت بقابل حالات يوميا بتعاني من الموضوع ده.

خمسة بيخفي رائحة الفم الكريهة. والفايدة دي مهمة جدا للمدخنين او اي واحد بيعاني من رائحة الفم الكريهة. وهنا عندك اختيارين. لا اما تشتري بخاخات الفم المنعشة بالنعناع او تأكل اوراق النعناع.

كيفية استخدام النعناع للتخلص من رائحة الفم الكريهة.

وانا بفضل الاختيار التاني انك تاكل اوراق النعناع الطازة لان النعناع ليه خواص مضادة للبكتيريا فده هيساعد على تنظيف .

ستة مفيد لتقليل الم تشققات الحلمات عند المرضعات. فببساطة هتجيبي اوراق النعناع وتحطيها في ميه وتسيبيها عشر دقائق.

وبعد كده تأخذي المية دي وتدهني بها حلمة الثدي. ولو عايزة طريقة اسهل ممكن تشتري جل النعناع الجاهز لتشققات حلمة الثدي.

سبعة مفيد في تقليل الم الدورة الشهرية. وكثير من البنات والسيدات عارفين المعلومة دي. وبيشربوا مغلي النعناع في ايام الدورة الشهرية. كده انا ذكرت اهم سبع فوايد طبية للنعناع. تعالوا نذكر اضراره.

اضرار النعناع على جسم الانسان .

رقم واحد. غير مفضل الاكثار من النعناع لو حضرتك او حضرتك بتعاني من الحموضة او ارتجاع المريء لان ممكن يزيد من الاعراض.

اتنين ناخد بالنا ان زيت النعناع النقي اللي تركيزه عالي مش للشرب لانه سام وبيستخدم لاستخدامات اخرى غير طبية. فلذلك لازم تتأكد ان النوع اللي بتشتريه يصلح للشرب.

تلاتة ممنوع تحط زيت النعناع على الوجه. وبالاخص لو وجه طفل رضيع لانه ممكن يسبب مشاكل كبيرة.

في سؤال بقى ناس كتير بتسأله هل فعلا العلك او اللبان زي ما بنقول عليه بالمصري اللي بطعم النعناع مفيد لصحة الفم؟

الاجابة نعم العلك مفيد لصحة الفم بشرط ان العلك يكون خالي من السكر. والسبب ان العلك بيساعد على زيادة افراز اللعاب.

واللعاب بيساعد على معادلة الحمض اللي في الفم اللي بينتج بعد تناول الطعام. وبالتالي هيحمي الاسنان.

فلو اضفنا للعلك نعناع فده هيكون افضل لان النعناع له مفعول مضاد للبكتيريا ومضاد للالتهابات. ادعموا المحتوى الجيد.




حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-