أخر الاخبار

ملخص كتاب كيف تكشف الكذاب - 5 اسئلة هاتكشف بيها اي كذاب

ملخص كتاب: كيف تكشف الكذاب للمؤلفين جريجوري هارتلي وماريانا كارنش

ملخص كتاب كيف تكشف الكذاب - 5 اسئلة هاتكشف بيها اي كذاب

تعرف ان في امريكا عاملين يوم اسمه ل ذا تروث داي يوم قول الحقيقه وبيجي في 7 يوليو من كل سنه وساعتها كل اللي عليك انك تروح مكان عام وتشارك في محادثات مع الناس تقول فيها الحقيقه بس من غير ما حتى تحاول تخبي او تجمل اي حاجه عن نفسك .

لان المفروض ده يشجع الناس اكتر انهم يدخلوا في علاقات قايمه على الحقيقه بس وكمان يعتذروا لو كتبوا لان طبعا الصدق من اهم اسس اي علاقه طب هل حاجه زي كده محتاجه ييوم عالمي وبتاع امال اللي احنا مش بناخده اجازه صديقي انت مش هتحتاج يوم زي ده عشان تروح تشوف الناس بتقول ايه وتعرف تصطاد اللي بيكدب عليك.

 لان النهارده هقول لك ازاي تكشف الكداب وهعرفك ليه الناس ممكن تكذب اصلا وايه انواع الاكاذيب المختلفه وايه الاستراتيجيات اللي بتساعدنا نوصل للحقيقه وننتزع من الطرف الثاني حتى لو هو مش عايز يسرح بالصدق طبعا لو انت يا صديق اللي بتكذب.

 فانت خيبت املي لا انا مصدوم فيك بس هقول لك برض تعمل ايه عشان ماحدش يكتشف انك عملت كده بس ما تجبش سيره لحد كل ده في مقال النهارده المبنيه على كتاب كيف تكشف الكذاب لماذا لا يقول الناس الحقيقه وكيف يمكنك كشف كذبهم للمؤلفين جريجوري هارتلي وماريانا كارنش .

كيف تفهم لغة الجسد وتكشف الكذب - 5 علامات تكشف الكاذب بسهولة.

 فالانسان العادي بيكذب حوالي 200 مره كل يوم سواء كتبه بيضا او حتى عن طريق انه يتجنب يقول حقيقه شافها او مش بياخد باله انه بيكدب وايا كان الرقم حتى لو كتبه واحده في اليوم ده يخلينا نسال سؤال جوهري ليه الناس بتكدب اصلا بيستفيدوا ايه يعني هقول لك يا صديقي دوافع الناس للكذب كتيره اهم واول دافع هو المحافظه على الذات عملت مصيبه ومش قادر اقولها خبيت معلومه لو طلعت هتسبب لي قذى في شغلي او هتبوظ علاقتي بحد وتاني دافع هو انك تبان مؤدب ودي غالبا بتبقى مجاملات ايجابيه مش حقيقيه.

 زي ان واحده تقول لصاحبتها ايه ده انت خسيتي قوي مع ان وزنها ثابت او انك تجامل مديرك في الشغل على قصه شعره الجديده مع انها وحشه ماشي تكبر خواطر الناس يعني اما ثالث دافع للكذب هو حمايه اللي بتحبهم مثلا دريت على صاحبك لما ما راحش الدرس فلما ابوه كلمك وسالك ابني حضر الدرس ولا لا قلت له ايه يا عمو ده قاعد قدامي دلوقتي سلام بقى عشان اركز في الشرح وعلى العكس ممكن تبقى الكراهيه دافع برده للكذب ما سمعتش ولا شفت ناس بيكدبوا عشان يلبسوا حد بيكرهوه في الح يا عم ده واد خنيق قوي مش مشكله هو يستاهل اللي هيحصل له.



خمسة أسئلة فعّالة للكشف عن الكذب - دراسة موجزة لكتاب 'كيف تكشف الكذاب.

 ضميرك فين يا صديقي, يا خساره والله اما اخر دافع للكتب معانا هو الرغبه في تحقيق المكاسب وده يمكن اشهر دافع موجود كتبه لو قلتها هتنقل من مكانك لمكان احسن كتبه صغيره في السي في عشان تشتغل في وظيفه كويسه كتبه في دراستك عشان تاخد درجات اكتر او حتى تكدب على اصحابك عشان يحبوك اكتر.

 في حد هيقول لي طيب يا اخضر ما انا ساعات بتبقى نيتي كويسه والغايه تبرر الوسيله وبعدين انت بتسميها كتبه ليه الله انا بس خبيت جزء من الحقيقه هو حد سالني وانا قلت لا يعني بص يا صديقي هقول لك انواع الكتب كلها عشان احاول اصحي ضميرك ده لو انت بتكدب يعني النوع الاول هو المحو يعني اخبي حته كده من الحقيقه على جنب ما اقولها حتى لو صغيره اه .

 حتى لو صغيره حتى لو ما حدش سالك عليها بطريقه مباشره فمثلا لما ست الحبايب تسالك رجعت ليه الفجر امبارح فتقول لها معلش والله اصل زرت شعبان صاحبي كان عيان شويه وانت فعلا زرته بس ما قلتلهاش بقى انك بعد ما خلصت زياره شعبان خرجت قابلت اصحابك وسهرته تلعبوا دومنا على القهوه لحد الفجر.

 وبعدين يا صديق الامهات عندها جهاز كشف الكذب ما تحاولش مش هتعرف اعترف على طول بكرامتك احسن وتاني نوع من الكذب هو الاختلاق يعني شعبان اصلا ما كانش عيان لا ده كان معاكم على القهوه بيلعب دومنه يا نهار اسود.

 هنا ست الحبايب هتقول لك اديني يا ابني رقم ام شعبان ده كمان عشان نعمل اجتماع مجلس اولياء الامور ونشوف الناس دي اهاليها فين شفت يا صديقي اهو جروب الماميز قام عليكم اما النوع الثالث من الكتب هو التجميل وهنا انت بتحاول تحسن من صوره الكتبه شويه زي انك تدافع عن صاحبك قدام اهلك عشان تحسن من صورته مع انه موديك في داهيه.

 اخر نوع بقى من الكذب هو تغيير الحقيقه وده اسوا نوع فمثلا لو اتسالت عن درجه امتحان العربي هتقول 0 مع انك جايب 65 اصلا والمدرس طاردك من الحصه وقال لك ما تجيش تاني وحالتك بالبل او حد يسالك ليه سبت شغلك القديم فتقول له عشان ما حدش مقدر امكانياتي هناك انا سابقهم بع سنين والحقيقه تبقى ان نقطه التحول في تاريخ الشركه هي رحيلك بعدها بدات في النجاح.

 طيب خلاص عرفنا دوافع الكتب وانواعه ازاي بقى اكشف الكدابين اول استراتيجيه يا صديقي هي بناء الحاله العاديه للشخص اللي قدامك يعني تعرف هو في الحالات الطبيعيه بيتصرف ازاي بيتكلم ازاي وبيستخدم لغه الجسد ازاي عشان تلاحظ لو حصل له تغيير لان الكتب بيضغط على اعصابنا وبيسبب التوتر وكرد فعل بيطلع من جسمنا شويه حركات نعرف منين بقى الحركات اللي بتدل على الضغط والتوتر ركز معايا يا صديقي ما انا قلت لك لو تصرفاته وحركاته.

كيف تعزز مهاراتك في كشف الكذب - 5 أسئلة حاسمة للكشف عن الصدق أو الكذب.

اختلفت عن النموذج العادي بتاعه فمثلا لما تساله سؤال بيجاوب اجابه انت شاكك فيها وبعدين بتيجي دبان على وشه فبش ما تقولوش استنى عندك لغه جسدك كشفتك يا استاذ لان لغه الجسد مش ثابته عند الناس كلهم واحد صاحبي مثلا مبتسم على طول فلما حد ما يعرفوش يساله عن حاجه يفتكر انه بيكدب عليه واحد اني ما بيعرفش يبص في عين اللي بيكلمه .

ودي برده ساعات بتتفسر دلالات جسديه على الكذب بس لو ده النموذج العادي بتاعهم فخلاص يبقوا صادقين وندور على الاختلافات بقى صديقي انت ليه ما سالتني نعرف الحاله العاديه دي ازاي شوف هتجرب مع اي حد الطريقه دي عشان تبني الحاله العاديه بتاعته هم اربع خطوات:

 اول خطوه اسال اسئله انت عارف اجاباتها وتاني خطوه هتاخد الاجابات طبعا اللي غالبا هتبقى مطابقه للاجابات بتاعتك نيجي بقى لثالث خطوه اسال اسئله محتاجه اجابات انفعاليه عشان تضغط وتوتر صحبك لاحظ بقى الانفعالات دي سواء في حركه الجسم او تعبيرات الوش او حتى نبره الصوت وسجلها عندك.

 وكده بقى عندك الحاله العاديه بالانفعالات اللي كل ما هتظهر وهتزعل الكتبه هتزيد طيب جميل بس في كدابين كتير من الصعب اننا نكشفها بسبب قدرتهم العاليه على التواصل والكلام فبيعوا يهربوا منك دول الحل معاهم ايه هنا بقى نيجي لتاني استراتيجيه وهي انتزاع  المعلومات لو قدامك حد بيراوي وحسيت انه مخبي عليك جزء من الحقيقه طبق عليه اي اسلوب من الاساليب الخمسه اللي هقول لك عليهم دول ركز معايا.

 اول اسلوب هو الاسلوب التحفيزي بتعرض حاجه الشخص عايزها جدا مقابل انه يقول لك الحقيقه وده زي اللي بيعمله المحققين في الافلام يخففوا الحكم للمجرم عشان يقول لهم على الراس الاكبر في العصابه اللي هو اعترف يا عبد المعبود وهتبقى شاهد ملك الحاجات دي.

 وتاني اسلوب هو الانفعال وهنا انت بتحاول تستخدم الحب او الكراهيه كدوا فع فمثلا بتقول له انا لو ما عرفتش الحقيقه فلان اللي بتكرهه ممكن يكسبنا او انا كصاحب ممكن اتعاقب في شغلي.

 اما ثالث اسلوب فهو اسلوب التخويف طلع بقى المحقق اللي جواك وهدد الشخص عشان تخوفه ولو مش بيخاف فروح للاسلوب الرابع.

 العبثيه حسسوا ان مافيش فايده من انه يخبي عنك الحقيقه لانها مش هتاثر في حاجه او لانك كده كده هتعرف الاسلوب الخامس والاخير.

 بقى ساعات بيجيب نتيجه مع الشخصيات اللي بتنهار بسرعه وهو اسلوب التكرار والمحاصر اسال كذا سؤال ورا بعض وبشكل سريع ومتتابع ومتكرر فاللي قدامك هيبقى قدامه حلين اما ينهار ويعترف او يزهق ويعترف برض ايهما اقرب طبعا اختيارك للاسلوب المناسب هيعتمد على نمط الشخصيه اللي قدامك وطريقه تفكيره وادراكه للامور.

 ودي مهمتك انت وخلينا نتفق ان اهم جزء في اسلوب انتزاع المعلومات هو السؤال لازم تكون بتعرف تسال السؤال المناسب بالطريقه المناسبه للشخص المناسب في الوقت المناسب لان الاسئله خمس انواع رئيسيه اول نوع هو اسئله التحكم ودي اسئله انت عارف اجابتها وبتسال عشان تبني النسخه العاديه من الشخص استخدمها في نص الحوار عشان تخفف من الصدام والشخص اللي قدامك ما يقلش ويكمل معاك الحوار اما ثاني نوع من الاسئله هي الاسئله المباشره.

 ودي  لازم يديك جواب عشان تنطلق وتكمل منه فمثلا عايز تعرف ليه صاحبك ما سجلك في الغياب بتاع المحاضره مع انك قايل له انك  لسه على السرير ومش هتعرف تنزل.

تحليل الأفكار والتصرفات - كيف تستفيد من خمسة أسئلة للكشف عن الكذب؟

فلما تساله ما سجلتني ليه هيقعد يتحجج ويلف ويدور فابدا اقول له يا ابني مش قلت لك سجلني في الغياب هيقول لك اه كامل عليه بسؤال ثاني الدكتور عد طيب وانت خفت هيقول لك لا كان معاك ق طيب هيقول لك اه وتفضل كده لحد ما توصل للسبب الجذري خليك وراه النوع الثالث من الاسئله هو السؤال التكراري وده حلو قوي لان انا طبيعتنا البشريه بنميل لتغيير الكلمات والاساليب في طريقه استرجعنا للمعلومات.

 فاسال نفس السؤال مره واثنين وثلاثه بس بصيغ وطرق مختلفه ولو لقيت ان الشخص جاوب نفس الاجابه بالضبط يبقى غالبا حافظها وبيسمع فممكن يبقى بيكدب اما لو جاوب باساليب مختلفه وهيبوظ لنا الاسلوب ده فتمام عادي نوقع في النوع الرابع.

 وهو السؤال القيادي ده بقى بيخلينا نتحكم في مسار الحوار عشان كل ما تبعده عن الموضوع قوم مدي له سؤال بس برده ما قلتليش اللي عملته امبارح ده سببه ايه وده التكتيك الاشهر للنكد بين المخطوبين والمتجوزين ويعرف بسؤال قلب الترابيزه اخر نوع من الاسئله بقى هو السؤال المختلط وده هدفه الضغط على الشخص عن طريق انك اما تخيره بين حاجتين او تدمج سؤالين في بعض زي كده سؤال الامهات المعتاد هتنزل الزباله ولا افصل الراوتر حاجتين م لهمش علاقه ببعض.

 بس بيقلبوا موازين القوه كل ده بقول لك ازاي تتعامل مع الكدابين عشان تكشفهم طب لو انت كدبت في مره تعمل ايه عشان ما حدش يكشفك بلاش تحسسني بالذنب يا صديق انا هقول لك تعمل ايه لو حسيت ان حد بيطبق عليك الاستراتيجيات اللي قلتها وشاكك فيك هعلمك شويه تكتيكات كده تدافع بيها عن نفسك.

 مش تغطي على كتبك ها اوعى اول تكتيك وصل رساله للي قدامك انك فاهم اساليبه والعيبه وقول له بلاش يا عاملك كانك كداب ماينفعش خش على ثاني تكتيك حسسه بالذنب العب على الجانب الانساني من علاقتكم قول له معقول يا مدحت بعد كل السنين دي تشك فيا انا بعد كل التضحيات اللي انا بذلتها عشانك.

 انت نسيت خيرى عليك نسيت لما عزمتك امبارح وحسبت لك على مش عارف ايه ادي لله في ايه في الحاجات دي كمل في السكه دي.

 لو برده التكتيك ده ما نفعش ادخل على ثالث تكتيك الهجوم اللفظي طبعا مش هتشتم لا يا صديقي هتنتقل طريقه صاحبك وتقلل من ذكائه وان محاولاته دي ما تعديش على عيل صغير وانك هتخاف منه ليه يعني ولو هتخبي حاجه هتقولها في وشه من غير ما تستنى يسالك .

بس خلي بالك لاحسن الهجوم يزيد عن حده الطبيعي وتتقلب خصومه اخر تكتيك معانا في الدفاع هو التجاهل لو استمر الحوار بطريقه مش على هواك تجاهل الاسئله دي كلها وما تجاوب على اي حاجه ويا سلام لو تعمل نفسك مستاء من اللي بيتقال لك كمان.

 دي كده تكتيكات الكاتب قالها تساعدك في الدفاع عن نفسك في حاله ان حد شك فيك او حاول يطبق عليك استراتيجيات كشف الكذب وخلي بالك يا صديقي لازم تقلل من علامات التوتر والضغط اللي هتبان عليك.

 بس خليني اقول لك حاجه بوضوح شديد قبل ما تلجا لاستراتيجيات الدفاع لا تكذب حتى لو الكل بيكذب افتكر كلام الدكتور احمد خالد توفيق الله يرحمه في كتاب لا مكان للملل كان بيقول ايه هناك اناس تجد لذه فاحشه حقيقيه في الكذب والنقطه الاهم هي انهم لا يخجلون عند افتضاح هذه من مواهب الكذب.

 المهمه ان تكون اقوى من الافتضاح ولا ينكسف طبعك الكذب يا صديقي للاسف منتشر بشكل كبير مع ان مالوش رجلين مش عارف بينتشر ازاي سواء في بيئه الشغل بين زملاء العمل او في العلاقات بين الافراد وبياخد اشكال كتيره ومعقده وصعبه ويمكن الناس تاخد مكاسب كبيره بسبب كتبه شايفينها صغيره لكن الكتب هيفضل سلوك خطا مهما تعددت التبريد وخليك فاكر يا صديقي ان الصدق منجاه حتى لو كل اللي حواليك بيكدبوا خليك انت الحلو وما تكدبش وبس كده سلام.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-