أخر الاخبار

ملخص كتاب عندما تحب النساء أكثر مما ينبغي لروبن نورود

 عندما تحب النساء أكثر مما ينبغي - لا تفرطي في الحب

ملخص كتاب عندما تحب النساء أكثر مما ينبغي
ملخص كتاب عندما تحب النساء أكثر مما ينبغي - غريب الحب مين فهمه غريب الحب مين فاهمه عندك مثلا قاتل متسلسل اسمه تيد باندي متهم باكثر من 30 جريمه خطف واغتصاب وقتل فتيات ونساء ورغم كل ده وبعد ما اتقبض عليه جت له عروض زواج من ستات كتير حول العالم وكانوا متعاطفين معاه جدا وبيت نفسوا على حضور محاكمته .

وبالفعل اتجوز واحده منهم اسمها كارول ان بون وخلف منها بنت والحقيقه ان حاله حب وارتباط كارول بقاتل متسلسل مش حاله فريده من نوعها الطب النفسي وواقعنا اليوم سجلوا حالات كثير لستات بترتبط برجاله تستحيل العيشه معاهم وعندهم بقى مميزه من الريد فلاجز يتعمل منها ريد كاربت .

تفتكر انجذاب بعض الستات للرجاله التوكسك والنوعيات العلاقات المستحيله صدفه وليه بيحطوا نفسهم في نوع العلاقات دي وبيقبل بيها وازاي ممكن نتعافى من علاقه مؤذيه ده اللي هتجاوب ن عليه الطبيبه النفسيه روبن نورود في كتاب النهارده عندما تحب النساء اكثر مما ينبغي ان تعيش في انتظار ان يتغير .

 حكايه عندما تحب النساء اكثر مما ينبغي ده هو في حد ممكن يفرض في الحب اكثر من اللازم امم طيب خلينا نسال الاول ايه هو مفهوم الحب احنا بنشوف ان الحب هو التضحيه والالم والمعاناه الحب هو الفراق والبكاء على الاطلال وسماع اغاني تامر عاشور غير كده ما يبقاش حب حقيقي بين اثنين اتحدوا العالم وقوانين الط طبيعه عشان يرتبطوا لكن ده مش صحيح للاسف ده مفهوم غير ناضج عن العلاقات عودتنا عليه الدراما والتصور .

 ده خلانا نتقبل وضع العلاقات غير المريحه ونعتقد ان هو ده الموديل الصح للحب موديل في البطل والبطله دايما بيتخانقوا وبعدين يتصالحوا وبعدين ينفصلوا ويرجعوا ثاني موال ياخد بتاع 100 مقال كده وفي المقابل ما بقاش عندنا نموذج واضح للعلاقات نتعلم منه عامه لا تقلق هتلاقي دليل كامل عن العلاقات الصحيه في ونس على اخضر كاست المهم يا صديقي بصراحه بقى الموضوع اكبر من الدراما هو في الحقيقه ادمان زي ما في ادمان لعادات او لمواد مخدره .

عندما يتجاوز الحب حدوده: فحص عاطفي لكتاب 'عندما تحب النساء أكثر مما ينبغي.

في كمان نوع خفي من الادمان اسمه الافراط في الحب او الادمان العاطفي وهنا المدمن بيبقى عنده هوس بالعلاقات المؤذيه وده بيجي للستات والرجاله بس الرجاله بيظهر هواسم اكت في علاقتهم بالشغل او بالرياضه والحاجات دي اما الستات فبسبب العوامل الثقافيه والبيولوجيه بيظهر عندهم في العلاقات العاطفيه عشان كده كلامنا النهارده هيكون موجه لك انت عزيزتي المشاهده وعزيزي المشاهد.

 كمل معايا هتستفيد برده وخلينا نجاوبك يا صديقتي هل ارتباط كارول بتت باندي كان صدفه وهل لاحظت انك في كل مره بترتبط بنمط معين من الرجاله واللي سبحان الله دايما بيطلعوا توكسك وعندهم اضطربات نفسيه ومشاكل الدنيا والاخره وما عندهمش حاجه تبادليه يقدموها لك زي الامان والاحترام بل والغريب ان كل الريد فلاجز اللي فيهم هي سر انجذابك ليهم .

الفكره هنا انك مش بتخ اتاريهم بشكل عشوائي بل عقلك بيتلاعب بالحقيقه وبيخليك تختاري بشكل غير شعوري الشخصيات اللي تغذي ادمانه بالعلاقات المؤذيه واللي توفر له حاله معينه من الخوف والالم والتحدي فبيت الاعب بالحقيقه ويخليكي تشوفي الباد بويز واللي ما يعتمد عليهم وما عندهمش رؤيه للمستقبل ولا حتى مستقبل انهم نوعك المفضل وفي المقابل لو اتقدم لك شخص محترم ومسؤول وبيحب اللبن بالفراوله يبقى ما ينا سبكي .

وهنا كارول لقت في باندي المحفز لنوع ادمانها العاطفي واللي ما يختلفش حاجه عن المخدرات واي نوع ادمان ثاني فشافت بريء رغم انه لقب باشهر سفاح في الولايات المتحده وكل الادله اتثبتت ضده طب ليه اضطراب الرؤيه ده اللي كان عند كارول او اي انثى مدمنه عاطفيا عموما السبب يا عزيزتي هو الاكتئاب وخاصه اللي بيجي من ايام الطفوله .

وللاسف ايام ما كنا لا نحمل هما كان في اطفال نشاوا في اسر مضطربه او مختله وظيفيا ورغم ان الاسر دي في الاغلب تبقى مستقره ماديا وبتوفر الاحتياجات الاساسيه زي الاكل والشرب والمسكن الا انها ما وفرت اهم حاجه لاطفالها وهو الحب الكافي فتلاقي دايما البيت في مشاكل كثير بين الاب والام لدرجه اهمال الاطفال فالاطفال بيحسوا انهم السبب في المشاكل دي وانهم مسؤولين يحلوها باي شكل .

ده غير انعدام التواصل بين افراد الاسره اللي بيخلي الاطفال يخافوا يظهروا مشاعرهم ويقولوا احتياجاتهم فبين كروهات يستعملوا الاطفال كوسيله ويمنعوها من انهم يشوفوا الطرف الثاني وعامه اي شكل من اشكال العنف الاسري بيولد عند الاطفال مشاعر الخوف سواء من الوحده او التجاهل مع شعور عدم استحقاق الحب والستات اللي نشاوا في ظروف زي دي بيبقى عندهم خلل في الطريقه اللي بيقيموا بيها المواقف والاشخاص وبينج هذبوا للعلاقات المؤذيه اللي كلها مخاطر ومشكلات .

حينما يفوق العاطفة التوقعات: ملخص قصة الحب الزائدة في 'عندما تحب النساء أكثر مما ينبغي.

والطبيعي تهرب منها اي ست ثانيه نشات في ظروف صحيه ومتوازنه لكن بالنسبه للست المدمنه عاطفيا العلاقات دي مصدر للادرينالين اللي بيوفر تسليه والهاء في نفس الوقت يغطي على الاكتئاب العميق اللي عندها من ايام طفولتها وبسبب الاكتئاب ده واحتياج الادرينالين هنلاقي الست المدمنه عاطفيا بتشوف العلاقات المستقره والامنه ممله ومش بتشبه احتياجاتها وما فيهاش جو الاثاره والدراما اللي موجود في العلاقات المؤذيه وان الراجل التوكسيك فيه كل الصفات الحلوه بس مدفونه جواه وهو غلبان اصلا وماحدش فاهمه صح .

وكل ده بسبب انه ما حصلش على الاحتضان وهو صغير لكن هي هتعوض وهتنزل السحريه وهيت ير عل شانها طبعا ده تصورها عن راجل توكسك فعشان كده الست المدمنه عاطفيا بتدور دايما على علاقه فيها الشريك عنده نفس صفات الوالدين او المربيين المؤذيين ليها وبتشوفها فرصه تعيد بيها نفس نمط التجربه ومناخ الحرمان العاطفي اللي عاشته وهي صغيره يمكن المره دي تنجح وتعرف تغير شريك حياتها وتفوز بكل الحب .

وعشان كده بتتعمد انها تلاقي شريك حياته غ وعنده جانب مظلم بيحاول يخبيه وشكله يبان انه محتاج مساعدتها حتى لو هو ما طلبش منها اي مساعدات مش مهم هو ايه المهم هي تخليه يبقى ايه ومن هنا ظهرت اسطوره اي كان فيكس همهم او عقيده المخلص حتى لو عنده ايه برود عاطفي مش بيصلي مشكله وجوديه عادي هي مستعده تقدم كل المساعده والرعايه والتضحيه ومستعده تلعب اي دور ممكن تبقى طبيبه نفسيه مصلحه اجتماعيه تصرف على البيت وتشيل كل مسؤولياته وديونه وشغله .

والادوار دي بتخليها تحقق اهم صفتين في علاقتها واللي هما الرعايه والسيطره على امل انهم يخلوا شريكها يبقى متاح ليها عاطفيا اكتر ويتغير عشانها هي اما بقى بالنسبه للراجل المرتبط بالست المدمنه عاطفيا فهو بيعدي معاها بثلاث مراحل اول مرحله بيختارها عشان بيبقى عندها استعداد انها تستحمل مشاكله وتكمل النقص اللي عنده وفعلا بيعلق بيه .

وبعدين يبدا يفرض سيطرته ومتطلباته عليها وفي المرحله الثانيه بيزهق منها بسبب محاولتها في التحكم والسيطره على اموره وبيشوف انها بتحد من استقلاليته ويبطل يشوفها لحل لمشكلاته ويبدا يلومها ويخليها السبب في مشاكله يعني مثلا لو زوج بيخرج كتير بره البيت وبدون مبرر وهي بتتصل بيه عشان يرجع البيت وفي نفس الوقت بتحاول تخليه مكان جميل للراحه وقضاء الوقت هو يرمي السبب عليها ويقول لها انت اللي بتطفش ي بازعاجك او مثلا زوج كل مره بيضرب مراته وبيفرج غضبه فيها وهي بتصبر يمكن يتغير وهو يرمي اللوم عليها عشان عصبته .

نيجي بقى للمرحله الثالثه ولو لقى الست مدمنه عاطفيا انهكت وما بقتش قادره تكمل في الادوار اللي مش بتاعتها او حتى اتعالجت من ادمانها يسيبها ويدور على واحده ثانيه عندها نفس مشكله الافراط في الحب وتكمل مكانها مسيره الاعتناء والرعايه نرجع للست المدمنه عاطفيا ثاني ونلخص شكل العلاقه اللي بتدخلها بتحاول دايما تختار راجل هي في وضع احسن منه عشان ما يسيبها وتقدر تتحكم في امور حياته.

وده اللي بيحسس بالامان بتفكر انها لو قدمت تضحيتها ورعايتها وحبها للراجل الثبت يمكن يرجعوا لها لحد ومش بتنهي علاقتها بيه مهما اعرضت لالم لانه بالنسبه لها الامل وهيت ير عشانها اما بقى لو حصل اللي نفسها.

فيه وشريكها ربنا هداه وبقى كويس واتغير هنا الست المفرطه في الحب مش هتكمل في العلاقه معاه عشان الراجل اتعافى وبدا يعتمد على نفسه فبتحب انها خلاص ما بقاش ليها دور في حياته وهي في الحقيقه ما بقاش عندها الاثاره والتوتر والالم العاطفي اللي يغذي ادمانها واللي بيساعدها تهرب من اكتئابها ومشاكلها الحقيقيه .

طيب ازاي تعرفي انك امراه مفرطه في الحب في حبه صفات كده لو عندك لازم تحذري واحد نشات في اسره مضطربه ماشبعتش احتياجاتك العاطفيه اثنين عندك تقدير منخفض للذات مهما عملت من انجازات وكنت ناجحه في حياتك المهنيه والدراسيه هتحسي ان كل ده مالوش لازمه.

الحب بين الصفحات: رحلة عاطفية في ملخص 'عندما تحب النساء أكثر مما ينبغي.

والحاجه الوحيده اللي بتستمر منها تقديرك لذاتك هي علاقتك بالاشخاص وخاصه الراجل اللي عايزه منه الا تمام ثلاثه ما عندكيش ثقه بنفسك ولا في مشاعرك ودايما حاسه ان عندك عيب خافي جواكي فبت دوري على شريك عنده عيب ظاهر عشان تحس بالامان وما يسيبك والخوف من انه يسيبك والخوف من مشاعر الترك والهجر عامه هي الصفه الرابعه خامسه بتبقي انت الطرف اللي بيحب الثاني بدرجه اكبر من المفروض لحد الهوس والادمان سته بتقدمي لشريك حياتك الرعايه المطلقه وبتدي صوابعك العشره شمعه حتى لو احنا في عز الضهر .

وحتى لو بتيجي على صحتك وحياتك سبعه بتخلي الراجل هو محور حياتك وما بيبقاش عندك محتوى غيره وبتلوي كل جوانب حياتك حتى الاسريه والمهنيه والصحيه بحيث تبقي متفرغه ليه وما عندكيش حاجه ثانيه تهتمي بيها ثمانيه عندك استعداد تاذي نفسك او تيجي عليها عشانه تسعه عندك هوس بتغيير سلوكه 10 بتقعي في لعنه مرايه الحب الكدابه فبت تغفلي عن عيوبه واذ ليكي 11 دايما بتلوم نفسك ومعتبر نفسك سبب المشاكل فلو صبرت واتحملت هتعرفي الغلط وتصلحي 12 بتستخدمي تكنيك الانكار والتحكم لحمايه مشاعرك من الالم .

الانكار يعني بتنكر الواقع خاصه لو مساوي وبتنكر مشاعرك اما التحكم فانت بتعملي للراجل كل حاجه هو كان يقدر يعملها بنفسه مثلا تخططي له مستقبله يومه تقدمي نصائح وارشادات اخر صفه بقى هي انك بتكوني عرضه اكثر لادمان اي حاجه ثانيه زي الاكل خاصه اللي فيه سكر بنسبه كبيره وللاسف لو عندك الصفات دي في حياتك كلها هتبقى عباره عن علاقات سيئه ولو خرجت من واحده هتدخلي في علاقه اسوا .

عشان بتفقد ثقتك في نفسك وبتحسي بالفشل انك ما تعرفيش تغيري فلان وبيتكون جواك احساس بانك ما تستحقي الحب فبت دوري على علاقه ثانيه فيها الراجل الجديد اسوا من اللي قبله عشان هيبقى فييه امل اكبر وتعيدي نفس التجربه تاني طب ايه الحل وازاي الست المدمنه عاطفيا تخرج من الدوامه دي هل تسيب العلاقه وما ترتبط تاني وخلاص !!

 لا يا جماعه الخير الفركشه مش هي الحل الاول احنا هناخد رحله كامله من التعافي وللاسف الست المدمنه عاطفيا وقت التعافي هتتعرض لنفس اعراض الانسحاب اللي بتيجي لاي مدمن بيتعاطى نوع ثاني بس لا تقلقوا طريق التعافي ممكن ومتاح بس محتاج مثابره وهو عباره عن 10 خطوات قدمتهم لنا المؤلفه اركزي معايا لو عندك الصفات اللي فاتت لاننا بالفعل بدانا في الخطوه الاولى.

 وهي الادراك وتعرفي انك في مشكله وانك مدمنه عاطفيا ومحتاجه تتعالجي وتطلبي المساعده واشكال المساعده كتير منها فيديو حلقه النهارده او قراءه الكتاب ومهم تروحي لمعالج نفسي او مركز بيقدم خدمات صحيه نفسيه ودعم وارشاد كمان تدخلي في مجموعه دعم لستات بيعانوا او تعالجوا من مرض الادمان العاطفي الخطوه دي بتبقى محتاجه شجاعه كبيره منك وصدق مع النفس وانا متاكد انك قدها الخطوه الثانيه في التعافي خلي علاجك هو الاولويه الاولى في حياتك .

وتواظبي عليه مهما كانت الرحله مرهقه بالنسبه لك وتخلي مواعيد العلاج وجلسات مجموعات الدعم فوق كل المواعيد والخطوه الثالثه اختاري مجموعه دعم ترتاحي للاشخاص فيها واللي هيتشكوك قصصهم ومشاعرهم وهتتعلم منهم وده هيساعدك في تقبل مشاعرك وانك تتواصلي مع نفسك اسهل بالذات لما تشاركي قصتك وتتحرر من خوفك .

اما الخطوه الرابعه فهي تعزيز الجانب الروحي قوي علاقتك بالله واطلبي منه الشفاء والمساعده واعرفي ان اللي حصل لك كان مقدر فبلاش تعتمدي على نفسك لوحدها وتوكلي على الله وده هيخفف من العيب اللي عليك نفسيا طيب والخطوه الخامسه لازم تتوقفي عن اداره حياه شريكك والتحكم فيه وبطلي اسلوب الماذر اتيتيود او انك تعامليه كطفل صغير مش عارف مصلحته ومحتاج تراقبيه على طول وتنقذه من اي مصيبه دي الفرصه اللي تسيبي فيها شريكك يواجه نتائج سلوكه .

الخطوه السادسه بلاش الاعيب بمعنى انك تخلي ردود افعالك مع الطرف الثاني صادقه وما تحطيش نفسك في ادوار زي المنقذ او المضطهد او الضحيه الخطوه السابعه واجهي مشكلاتك ونقط ضعفك وهنا اخيرا هتبداي تحلي مشاكلك وتقيمي حياتك وتعرفي نفسك اكتر بعد ما كنت حاطه حياتك في اخر الرف ومهتمه بكل تفاصيل شريكك .

والخطوه الثامنه في رحله التعافي من الادمان العاطفي استثمري في نفسك وطوري مهاراتك واعملي الحاجات اللي كان نفسك تنجزها بس كانت متعطله بسبب اهتمامك المبالغ بشريكك تاسع خطوه يا ست الكل خليك انانيه وده معناه انك تحطي حدود لنفسك وتخلي اولوياتك فوق اولويات الاخرين وما تغيريش من نفسك بهدف التكيف مع دور مش دورك او تبقي في علاقه مش مريحه ليكي لان نفسك محتاجه اهتمام ورعايه عشان تقدري تدي لغيرك.

الخطوه العاشره والاخيره ساعدي غيرك من الستات اللي عندها افراط في الحب او ادمان عاطفي او شاركي خبرتك في مجموعه الدعم للاعضاء الجدد الخطوه دي مهمه عشان تحسي بالامتنان انك خرجتي من الدايره دي وما ترجعيش تاني لنفس انماط شخصيتك القديمه وتحافظي على التعافي.

وفي النهايه كلنا كبشر عندنا عيوب ومميزات ويا عزيزتي المشاهده لما يتقدم لك حد وخاصه في فتره الخطوبه ركزي هل ده شخص مناسب ليكي وينفع يكون علاقه صحيه ولا لا وعيوبه هل هتقدري تتقبليها ولا لا بلاش فكره اي كان فيكس هم لان الجواز مش مؤسسه علاجيه وماحدش بيتغير الا لما تكون عنده نيه واراده من نفسه وفعلا لو شريك حياتك عنده نيه جديه اكيد لازم تقفي معاه وتذر قولوا لنا في كومنت هل كنتم في علاقه مؤذيه قبل كده وبس كده سلام .

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-