أخر الاخبار

ملخص كتاب: ملاحظات حول كوكب متوتر - مصادر القلق الخمسه

ملخص كتاب: ملاحظات حول كوكب متوتر لمات هيج

كتاب: ملاحظات حول كوكب متوتر

ملخص كتاب: ملاحظات حول كوكب متوتر , تخيل معي كده لو قارنا حياتنا بحياه واحد جاي من سنه 1900 تفتكر مين اللي هيطلع كسبان احنا طبعا وبسكور كمان بس قبل ما تفرح قوي كده خليني اسالك سؤال سمعت عن اسطوره رمزي لين وليانو هقول لك يا سيدي.

 اصل الاسطوره جاي من الفلسفه الصينيه القديمه وفكرتها ببساطه ان كل حاجه لها جانبين بيكملوا بعض جانب اسود اللي هو لين وجانب ابيض اللي هو زي الراجل والست او الليل والنهار طب وايه علاقه ده بموضوعنا اننا حتى لما كسبنا المقارنه بسبب التطور التكنولوجي نسينا ان في جانب مظلم من المعادله وهو الثمن اللي دفعناه من صحتنا النفسيه والجسديه.

طبعا دفعنا كتير بس هنركز على شعور القلق بالذات اشمعنى القلق يعني هقول لك يا صديقي القلق لو زاد عن حده ممكن يوقف لك حياتك خالص قرارات عماله تتاجل وعلاقات محتاجه تتهندل توتر الوظيفه شعور بالوحده ودائما حاسس انك متاخر وفايتك حاجه جمالك مش كفايه.

رحلة استكشافية لكوكب القلق: تحليل الأسباب الخمسة للتوتر

فلوسك مش على القد بتسافرش ليه انت شجره قلق وتوتر ممكن يوصلك لاكتئاب فعلي وتدخل في دوامه الاوفر باختصار احنا بنعيش في كوكب متوتر زي ما عمنا مات هيج بيقول في كتاب النهارده ملاحظات حول كوكب متوتر واللي هيقول لنا فيه ازاي بقى نعالج قلقنا وخوفنا ونحافظ على عقولنا وايه هي مصادر القلق الخمسه الرئيسيه.

 وهل نقدر فعلا نعيش حياتنا بشكل اهدى ونركز على جانب الابيض يعني من التكنولوجيا  وده طبعا ما كانش موجود ساعه الانسان بتاع سنه 1900 ده بالمناسبه وتعالى بقى اقول لك ازاي تعيش في كوكب مجنون من غير ما تتحول لمجنون.

بس قل لي هل في مره كده من نفسك خدت سيلفي ونزلتها ستوري وشويه ودخلت عليها تاني وقعدت تعمل زوم وتركز كده ايه الحبايه دي مناخير مبوظه الصوره وده ايه الجناب دي كمان مش لو كنت التزمت بالرجيم كان زماني خسيت شويه.

وبعد ما كنت مبسوط بالصوره تفضل تتقفل تتقفل لحد ما ممكن تمسحها خالص بس اطمن يا صديقي انت مش لوحدك علمنا المجنون هو اللي خلى عندنا هوس بالجمال وقلق من شكلنا ورغم انتشار اعلانات عن مستحضرات التجميل والاجهزه الرياضيه والاهتمام الغير طبيعي ببرامج التغذيه وارتفاع عدد عمليات التجميل.

هل يا ترى بقى بعد كل ده نسب الرضا عن الشكل زادت الحقيقه لا برده بالعكس في دراسه مجموعه جي اف كي ال 12 في التايم سنه 2015 وضحت ان ملايين البشر حول العالم غير راضيين عن شكلهم ووصلت النسبه في اليابان ل 38% طب ايه اسباب عدم الرضا العالمي ده!!

اول سبب هي معايير الجمال الغير واقعيه لازم وشك ما يبقاش فيه اي حبوب او تجاعيد جسمك يبقى مثالي بس لو تصير ابيض وشعرك اصفر بالمره.

اما تاني سبب فهو انتشار صور المشاهير اللي بيصرفوا مبالغ كبيره لتحسين شكلهم ما يقدرش الناس انهم يصرفوا ربعها اصلا وبعدين يبدا يقارن شكله بصورهم.

وتالت سبب من اسباب عدم الرضا عن هو اعتباره مشكله يمكن حلها عن طريق انك تسمع كلام الاعلانات وتجيب المنتجات اللي بتتعرض عليك وتشترك في برامج الصحه والتغذيه وتصرف فلوس اكتر على وهم انك توصل في مرحله ما لرضا تام عن شكلك لدرجه مش هيبان عليك السن.

كوكب القلق: فهم مصادر التوتر الخمسة وتأثيرها علينا

 وده رابع سبب وهو الخوف من التقدم في السن والشيخوخه بتحارب اي علامات زي الشعر الابيض والتجاعيد وضعف الجسم قال يعني كده هتفضل صغير مهما كبرت هتقول لي طب اشمعنى المشاهير تحسهم بيصغروا!!

 يا صديقي دي كلها عمليات انت مش معك ربع ثمنها زي ما قلت لك ده غير انها مؤقته واثرها بتبقى مدمره وبتظهر على المدى البعيد طب ايه الحل عشان ارضى عن شكلي انك تتقبله زي ما هو وتحاول تغير مشاعرك تجاهه بس ومش معنى كده انك ما تحاولش تحسن من مظهرك.

لو كان ممكن يعني تلعب رياضه وتهتم ببشرتك ما فيش مشكله بس ده ما يتحولش الهوس وتبقى حاطط قيمتك كلها في شكلك لدرجه تسبب لك مصدر قلق مستمر نسيب نفسنا شويه.

ونبص بقى على العالم الخارجي عشان نتكلم عن ثاني مصدر للقلق هو سرعه التغيير لو بصينا لسنه 2000 ما كناش هنلاقي فيه فيسبوك ولا تويتر ولا واتساب حتى كلمه سيلفي كانت ممكن تعتبر شتيمه بس بعدها بكام سنه حصل تطور كبير في التقنيه وطبعا ما فيش تغيير في التقنيه الا وبيسبب تغيرات كبيره في شكل الحياه الاجتماعيه.

واللي بيقسمها العالم لويسم لثلاث مراحل :

  • مرحله الهمجيه
  • وبعدين الوحشيه
  •  وبعدين الحضاريه 

وكل قفزه من المرحله للتانيه كانت بسبب تطور التقنيه الحديثه ايوه يعني زي ايه التغيرات اللي حصلت بص يا سيدي حاجات كتير اولها طبعا تاثير شبكات التواصل الاجتماعي واكبر مشاكلها هي الخصوصيه بياناتنا بقت متاحه للي حابب  يشتريها ويستخدمها حتى لو هيستغلها في التاثير على انتخابات اكبر الدول في العالم.

زي ما عملت شركه كامبردج انا التيكا في الانتخابات الامريكيه سنه 2016 ده غير طبعا تاثيراتها السلوكيه والادمانيه علينا وثاني حاجه اتاثرت من سرعه تطور التقنيه هي السياسه ما حدش بقى بيسمع التاني وفجوه الخلافات بقت اوسع ونقط التفاهم بتقل ده غير انتشار الاشاعات والعصبيه والكراهيه.

والغريبه ان ده بيحصل في عصر عنده وسائل تواصل ما كانتش موجوده قبل كده اما تالت حاجه فهي طبعا العمل هل فعلا الروبوتات والتقنيات الحديثه تقدر تاخد مكاننا هل هيتحقق في يوم من الايام!!

 التنبؤ بتاع عالم تحكمه الالات طب وهنتصرف ازاي عشان نعرف نحافظ على وظائفنا في معركه خاسره ضد عدو لا بيتعب ولا بيغلط خلاص كفايه.

دليل شامل عن كوكب القلق: استكشاف جذور القلق الخمسة

اخر حاجه والله وهي تاثير التقنيه على البيئه اللي خلى فيه علماء اعلنوا في المؤتمر الجيولوجي سنه 2016 ان البشريه خلاص عدت حقبه الهولوسين ودخلت حقبه الانثروبوسين يعني العصر الجديد للانسان ايوه يعني كده اتقدمنا ولا ايه !!

 اه يا صديقي احنا كده تقدمنا نحو النهايه حقبه الهولوسين اللي انتهت دي كان فيها المناخ مستقر من ايام العصر الجليدي ودلوقتي طبعا وسط ارتفاع معدلات انبعاثات ثاني اكسيد الكربون ونسب التلوث.

 واستهلاكنا للنباتات والحيوانات بشكل كبير ده غير نفايات المنتجات نرميها يعني احنا كده بنصنع التاريخ يا صديقي احفادنا هيشاوروا علينا ويقولوا دول اللي بدا من عندهم التدهور ايوه يعني نعمل ايه لا ما تقلقش لسه معنا وقت على ما نوصل لنهايه الكوكب.

مالك الان كده ليه من الوقت اللي هيعدي بسرعه كده كده عامل حسابي وهنتكلم عن تالت مصدر لا لا وهو القلق من مرور الوقت تخيل معي كده الحياه قبل اختراع الساعه كانت عامله ازاي ابدا الناس بتصحى الصبح عادي بدري وتقوم تخلص اللي وراها بس الفرق بيننا وبينهم انهم كانوا بيظبطوا اوقاتهم على الطبيعه.

يعني قبل الظهر بعد العصر اخر الليل وهكذا كان اليوم عباره عن فترات مش ساعات ودقايق وثواني لحد القرن ال16 لما واحد منه لله قرر يخترع ساعه الجيب ويقل من راحتنا وهنا بدات علاقتنا مع الزمان تتغير بقينا ناخد بالنا من مرور الساعات والدقايق والثواني كمان ونخطط يومنا كله على اساس الوقت.

هنصحى الساعه سبعه ونروح الشغل الساعه ثمانيه ونص واديت لاين الساعه 12 فلازم اخلص 11:59 والمواعيد دي بقت اجباريه مش بمزاجنا ومع التطور التكنولوجي ازدادت اهميه في حياتنا وبقينا مطالبين اننا ننجز في طول الوقت وما نضيعش ولا فهمته ثانيه واتعودنا نبص في الموبايل عشان نتابع الوقت.

حتى لو مش ورانا حاجه واتزرع جوانا خوف من فوات الوقت ورغم ان عالمنا بقى اكتر سرعه والسرعه دي وفرت لنا وقت بس احنا لسه عايزين وقت اكتر دايما هتلاقي نفسك بتتحجج يا لو الامتحان يتاخر ساعتين بس يا سلام لو اديت لاين يتاجل ساعه هيحصل ايه!!

 يعني لو الحضور في الشغل بقى 8:30 بدل 8 هي الدنيا هتطير طب والحل ايه انصحك يا صديقي انك تغير علاقتك مع الوقت وما فيش اكتر من الفيديوهات والطرق اللي بتعلمك ازاي تنظم وقتك بس برده لازم تفهم الوقت بالنسبه لك ايه وتعرف امكانياتك عشان تقدر تحدد الوقت الزمني المناسب لكل اهدافك.

رحلة عبر كوكب التوتر: فهم ومواجهة المصادر الخمسة للقلق

وصلنا لرابع مصدر للقلق وهو القلق من العمل اللي طبيعته اتغيرت جدا زي ما قلنا في جزء تغير التقنيه يعني زمان كان الشخص بيشتغل حرفه وبيستهلك منتجاتها يعني لو شغال فلاح فهو بياكل من عمل ايده او لو حرفه زي النجاره فهو بيعمل شغل بيته من الخشب نفسه.

لكن مع تقدم التكنولوجيا بدات الوظائف الياءات الزرقاء والبيضه الشغل ابو مكتب ده واحد قاعد طول اليوم في مكتب وتكييف وقدامه سلسله لا نهائيه من التاسكات مش هي اللي نهائيه بس برضو لازم تخلصها هو كده اه وخد عندك بقى فوق كده ان بيقاتل عمل نفسها بقت اسوا بيسودها الحقد والغل والمؤامرات كله عايز يكسب نقط عند المدير عشان يترقى.

 اي طريقه حتى لو هيبيع مبادئه وانت هتبقى مضطر تشتغل وسط البيئه المقلقه دي عشان لو عسى يوما ما تبقى غني وتقدر تسيبها لكن يا صديقي للاسف ده وهم لان العمل الحديث بيزود غنى الاغنيه وبيفقر الفقراء اكتر واكتر وهيفضل مصدرلك وهم ان النجاح مسئوليه فرديه وانت تقدر تنجح لو بذلت مجهود اكبر وركزت اكتر.

بذمتك بقى كل ده مش بيسبب القلق بس طبعا مش هقول لك سيب شغلك واتبع شغفك وطير بجناحات والجو ده لا احنا محتاجين ناكل عيش يابا بس المهم تحط حدود للشغل سواء كميات المهام اللي هتعملها او الاوقات اللي هتخصصها لشغلك يعني مثلا ما تشتغلش في ايام الاجازه او بعد ما تروح.

عشان ترحم نفسك شويه ليها فرصه تفصل وتشحن طاقتك وما تقلقش يا صديقي العالم مش هينهار لو ما عملتش التاسك ده قبل وحاول تشوف حاجه جنب شغلك تكون بتحبها تقدر تدخلك داخله زياده وواحده واحده قرب منها وركز فيها اكتر ولو عرفت تكملها مع شغلك تمام كمل يا صديقي.

 اما بقى لو فرصه احسن من شغلك هنا بس تقدر تسيب شغلك وتروح لها نيجي بقى للناس ونسال سؤال مهم جدا ازاي في وسط كل وسائل التواصل الاجتماعي دي الاحصائيات بتقول ان عدد الناس اللي بتحس بواحده وانعزال عن محيطها بيزيد طب ازاي وانا اقدر في اي وقت ادخل على الواتساب واكلم صحابي الوحده صديقي.

كوكب القلق المجهول: تفكيك أسرار المصادر الخمسة للتوتر

وهي المصدرالخامس للقلق مش بس معناها صعوبه التواصل مع الناس لا ده كمان معناها شعورك وانت وسطهم وهنلاحظ ان الانشطه الفرديه حلت محل الانشطه الجماعيه يعني اي حاجه الناس كانوا بيعملوها مع بعض زمان بقى كل واحد بيعملها لوحده دلوقتي كمان التواصل الحقيقي على ارض الواقع قل جدا وتبدل بالتواصل الرقمي.

اللي مهما ربط الناس ببعضها الا انه حرامهم من الحرص على التواصل لان كل الطرق التواصل وبقت اسهل فانت تقدر تكلم صاحبك في اي وقت فبتسيبه وانت ضامن انك كده كده هتلاقيه لكن لو التواصل بقى اصعب وطرقه بقت بتقل هتستنى اوقات التجمع وتركز فيها معه لانها قليله.

تفتكر ايه الحل انا عارف انها غريبه شويه لكن حل الوحده انك تطلع من البيئه الرقميه يعني تقلل تواجدك على السوشيال ميديا وتطفي النوتيفيكيشن بتاعه التطبيقات عشان ما تجريش مع كل رنه تمسك الفون وتقلب فيه والاهم من كل ده ما تحطش التليفون جنب السرير وتدريجيا هترجع للعالم الواقعي.

وهتبقى عايز تخرج مع اصحابك وتقعد مع اسرتك اكتر ولو لسه عندك مشكلات في تعاملك مع السوشيال ميديا ممكن تراجع ملخصات النمو الشخصي على تطبيق اخضر وفي النهايه خليني اقول لك ان شعور القلق هو جزء من تكويننا البشري حاجه مش هنعرف نشيلها او نمنعها.

في الحقيقه بقى في قلق صحي اللي بيخليك تهتم وتركز اكتر في حاجه بتعملها وكل اللي احنا عايزين نعمله هو تقليل القلق السلبي المضر عشان كده كده مش هنعرف نمنع القلق خالص ولان زي ما المؤلف مات هيك بيقول الكوكب بتاعنا متوتر ولو بصيت في اي مكان تقدر تجمع عشرات المسببات للتوتر.

بس ما تقلقش يا صديقي احنا كده كده مش مخلدين في الكوكب يعني او كلها 60 70 سنه بالكتير ونتكل على الله ونرتاح مش قصدي حاجه والله انا بحاول اطمنك بس ايه قلقتك من الموت انا اسف سلام يعني تيجي تطمنه تزود له مصدر القلق كمان.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-