أخر الاخبار

إتعلم إزاي تنتصر بدون معركة - ملخص كتاب فن الحرب

ملخص كتاب فن الحرب لسون ادزو

كتاب فن الحرب

ملخص كتاب فن الحرب , في فتره ما في التاريخ الصيني من يجي 2500 سنه كده ما كانش في حد متولي الحكم وكل العائلات القويه كانت بتحلم انها تحصل على العرش بس مستنيه الفرصه ومن ضمن العائلات دي عائله اسمها هان وعائله تانيه اسمها تشو.

ودول ما كانش عندهم صبر وبداوا حرب قعدت اربع سنين انتهت بفوز عائله هان وقائدها ليوبان ان جيش عائله شو كان اكبر وانتصروا كمان في معارك اكتر من عائله هان ,امال ايه اللي حصل اللي حصل كان بيعتمد في استراتيجيته على عنصرين واحد منهم بني ادم عادي زينا كان بيخطط له والعنصر الثاني كان ورقي.

 ده يا صديقي زي ما بيقول لك كده المخطط الاستراتيجي التاني ده كان مخطوطه فن الحرب اللي بتقدم استراتيجيات وخطط تخلي اضعف رئيس دوله ينتصر في اي حرب كلام منطقي مش كده ركز بقى في اللي جاي.

 بعد ما جات من السنين من الحرب دي وتحديدا في سنه 2019 اتساءل مدرب كره القدم الامريكي بالبلا شيك عن مصدر نجاحه الكبير مع فريق باتريوتس وقال ساعتها انه بيعتمد على كتاب فن الحرب كمصدر اساسي لخطط واستراتيجيات اللعب وعمره ما خزله ثانيه واحده.

قرار الحرب: معرفة الأسباب والمؤثرات.

ايه علاقه استراتيجيات الحرب بخطط لعبه كوره وسعت منك دي يا اخضر شويه لا ما وسعيدش ولا حاجه , ده انا ما رضيتش ادخل بالكبيره واقول لك يا صديقي ان الكتاب ده بيستخدم في التسويق والقياده واداره المشاريع ومش هكون ببالغ لو قلت لك انه بيستخدم في العلاقات العاطفيه ازاي بقى.

ان شاء الله ده اللي هتعرفه في مقال النهارده عن كتاب فن الحرب لسون ادزو,  وخلينا نبدا من الاول خالص هو قرار الحرب ده بيتاخد ازاي اصلا مفيش حاجه اخطر في حياه اي بلد من قرار شن الحرب لانها مش بتاثر بس على الجنود اللي بيضحوا بارواحهم فيها لكنها بتاثر على افراد المجتمع ككل وممكن تحول بلد كامله في وقت قليل لارض خراب.

عشان كده معرفه فنون الحرب شيء ضروري ومن اساسيات الحكم اللي لازم يتمتع بيها حاكم اي دوله ولو الحاكم عايز يقيم فعلا قضيه الحرب قبل ما ياخد قرار بخصوصها ففي خمس عوامل اساسيه لازم يعتمد عليها اول عامل هو القانون الاخلاقي بين القياده والشعب وهل في بينهم تناغم وشعور حقيقي ان القياده بتشتغل عشان الشعب وبالتالي ممكن الشعب يضحي بنفسه عشانهم ولا لا ثاني عامل هو شخصيه القائد العسكري.

واللي المفروض يكون حكيم وصادق وشجاع ومنضبط وتظهر صفاته دي في قراراته العامل اللي بعده هو المناخ وهل العناصر المناخيه زي درجات الحراره وحركه الرياح في صالح جيشه ولا لا العامل الرابع خاص بالجغرافيا وكل اللي بتضمه من جبال ووديان والمخاطر بتاعتها واحتمالات النجاه والموت عليها.

العامل الخامس والاخير هو النظام العام ومقصود بيه طريقه تنظيم الجيش وتقسيمه وطريقه توزيع الرتب العسكريه وغيرها وعلى اساس العوامل دي حاكم بيقرر هل هيشارك في الحرب ولا لا ما جبناش سيره رياضه ولا شغل انت كنت بتضحك علينا يا اخضر ولا ايه عيب عليك يا صديقي نفس العوامل اللي قلناها دي ممكن نقيم بها اي قرار مهم.

زي مثلا الانضمام لشركه جديده فعلا القانون الاخلاقي ده بيمثل العلاقه بين الاداره والموظفين وهل هي علاقه تبادليه والاداره فعلا حاسه بالموظفين وفي تقدير ليهم وتعامل مباشر بينهم ولا لا اما بقى شخصيه القائد فطبعا مرتبطه بالمدير وشخصيته والمناخ بقى ده بيمثل احوال سوق العمل ككل وهل هو سوء مبشر ولا يومين ويختفي اما النظام العام فده متعلق بنظام الترقيات وهل معتمد على اسس صحيحه ولا كوسه وهكذا.

صدقتني يا صديقي نرجع بقى للحرب الفعليه لو كان الحاكم ملقاش مفر غير انه يشارك في الحرب ايه المفروض يحصل هقول لك في حاجتين مهمين جدا لازم الحاكم ياخد باله منهم بعد ما يقرر انه هيشارك في الحرب اولهم ان الحرب خدعه وان اكبر خدعه ممكن هي انه يكسب الحرب بدون قتال اصلا يا سلام.

فن الحرب في المجالات غير العسكرية: دروس واستراتيجيات.

اسمع بس سون ادزو بيقول ان قمه التفوق مش الفوز في 100 معركه من اصل 100 معركه لكن قوه التفوق هي قهر مقاومه العدو من غير قتال مباشر طيب وده ممكن يحصل ازاي ده ممكن يحصل اذا اتعلم القائد العسكري ازاي يخدع عدوه يعني مثلا لما الجيش بتاعه يكون قادر يهجم لازم يبان عاجز عنه ولما يقرب من العدو يظهر انه بعيد وهكذا وحاجه كمان ركز عليها الفيلسوف الصيني هي ان الاستيلاء على بلد العدو سالمه افضل بكتير من تدميرها.

واسر الجيش المعادي افضل من القضاء عليه تاني حاجه مهمه لازم القائد ياخد باله منها هي انه يحرص على الانتصار السريع ايش معنى لان الحرب لو طولت الاسلحه هتبوظ وحماسه الجنود هتقل ده غير كمان ان اطاله الحرب بيستنزف موارد الدوله ولو موارد الدوله خلصت هيبقى الاعتماد على الضرائب من الشعب وشويه والشعب نفسه هيتعب فعليه كل ده وعشان كده سون ادزو بياكد على اهميه حساب تكلفه اي خطوه من الناحيه الماديه.

ومن ناحيه الوقت والمجهود كمان تعرف بقى ان النصيحتين دول اثبتوا اهميتهم في عالم التكنولوجيا وتنفذه كمان قدام عينينا فين ده عارف فيسبوك كان في فتره كده شهدت انتشار انستجرام وبدا الكلام على انه هيستبدل فيسبوك تماما يوم فيسبوك يسكت لا امال عمل ايه عمل حملات هاجم فيها انستجرام مثلا لا خالص هو ريح دماغه وقرر ينهي الموضوع بسرعه وكمان يستفيد من شعبيه الموقع واشترى انستجرام اسهل.

نرجع للحرب بقى ونقول ان كل الاستراتيجيات اللي قلناها دي بتتوقف على الحاكم وفي الموضوع ده سون ادزو ما رحمش بيحزر سون ادزه من خمس صفات ما ينفعش يتواجدوا في الحاكم اول صفه هي الطيش والتهور لان النصر بيحتاج عقل وصبر غير كمان حده الطبع لان هيكون ممكن اي حد يستسيره بسهوله بالاضافه بقى للحساسيه المفرطه تجاه الشرف والسمعه.

اما رابع صفه فهي الجبن وعدم الاستعداد للمخاطره او القلق الزياده على حياه الجنود طب ايه الكويسه يا عم قال لك في خمس صفات اساسيه لازم يتمتع بها كل حاكم عايز ينتظر اولها انه يكون عارف امتى يقاتل وامتى لا ثانيا انه يعرف ازاي يتعامل مع الرتب الاعلى والادنى من قوات الجيش تالت صفه لازم يتمتع بها الحاكم هي انه يضمن ان اللي بيحرك جيشه من ضباط وجنود روح معنويه واحده وهدف واحد.

صفات الحاكم المثالي ودوره في النجاح في الحروب.

رابع حاجه بقى انه يكون قادر على ترقب الفرص وانتهازها واخر صفه هي انه يدي الاوامر لقائد الجيش بتاعه ويسيبه ينفذها بطريقته وكل الصفات دي الوحشه والحلوه نقدر نطبقها على اي شخص في موضع سلطه او مسئوليه زي الاب والمدرس والمدير يعني مثلا ما ينفعش المدرس يكون بينفعل من اقل حاجه على الطلبه بتوعه بالعكس لازم يكون قدوه لهم في العقل والحكمه والمفروض كمان يمنحهم الثقه الكافيه لما يطلب منهم مشروع انهم ينفذوه بطريقتهم.

طيب كده عرفنا الاطار العام لقرار الحرب دلوقتي بقى هندخل على الجد والحرب لعبه فنيه محتاجه مهاره وحرفنه والمفروض الحاكم ما يدخلهاش الا لو ضامن انه هينتصر وه ازاي بانه يعرف نفسه ويعرف عدوه كويس جدا بيقول اذا كنت تعرف العدو وتعرف نفسك فلا داعي للخوف من نتيجه مئه معركه واذا كنت تعرف نفسك ولكنك لا تعرف العدو فكل انتصار تحققه سيقابله هزيمه.

 واذا كنت لا تعرف نفسك او العدو سوف تفشل في كل معركه عشان كده مهم جدا الحاكم يعرف كل حاجه خاصه بقواته ونقط ضعفهم وقوتهم ويحاول يعزز من نقط القوه ويقضي على نقط الضعف ودي برضو ممكن تنطبق علينا بالمناسبه معرفتنا لنفسنا ووعينا الكامل بها وتقبلها هيقلل من تاثير اي محاولات تقليل من الاخرين او حتى تنمر اما بقى معرفه العدو فدي علشان تتحقق لازم الاستعانه برجال داخل دوله العدو نفسها.

مين دول بقى هقول لك يا صديقي بس ما تقولش لحد دول الجواسيس والجواسيس خمس انواع النوع الاول هو المحليين المواطنين ودول بيكونوا مواطنين عاديين في البلد النوع الثاني هما جواسيس الداخل ودول بيكونوا ظباط متمردين جوه جيش العدو وولائهم للطرف التاني زي انجلينا جولي كده في فيلم سولت اللي كانت بتشتغل في المخابرات الامريكيه بس هي اصلا جاسوسه روسيا بس ما تقولش لحد تالت نوع من الجواسيس بيبقوا المنشقين ودول جواسيس العدو نفسه بس القائد قدر يخليهم يقلبوا.

النوع اللي بعده هو المضللون ودول بيمرروا معلومات غلط للعدو واخر نوع من الجواسيس هم اللي بيجيبوا اخبار من معسكر العدو والجواسيس طبعا بيقدموا معلومات كتير جدا لازم التاكد منها وبناء عليها بتتبلور الخطه في ذهن الحاكم وبجانب معلومات الجواسيس في طرق تانيه لمعرفه العدو ودي بيقدمها العدو نفسه باخطائه ونقط ضعفه اثناء المعركه والقائد الشاطر هو اللي بيعرف يلقطها ويستغلها ضده.

 بس طبعا في حياتنا اليوميه مش هنقول لك عين جواسيس يعني احنا الحمد لله دلوقتي بقى عندنا الانترنت اللي يغلب اي جاسوس ونقدر نجمع بيه المعلومات عن الشركه المنافسه لينا والمعرفه دي هي اللي هتاهلنا الوضع خطه للتعامل معاها طيب كده واضح والخطه كمان بقت جاهزه ايه اللي فاضل بقى ايه اللي فاضل التنفيذ بعد ما بيتلقى القائد العام الاوامر من الحاكم بيبدا الجيش يستعد للتنفيذ وهي دي اصعب خطوه في العمليات الحربيه واللي بتتمثل في فن المناوره.

واللي صعبتها بتكون في تحويل السلبيات الايجابيات وده بيحصل بمعرفه القائد لخطط العدو قبل المعركه ومعرفه المعالم الجغرافيه وازاي ممكن يستغلها لصالحه ايوه ازاي برضو في نوعين من المناورات منورات مباشره ومناورات غير مباشره والاثنين هدفهم تضليل العدو وارباكو ومسجد نوعين بينتج عنه عدد لا نهائي من المناورات الممكنه.

معرفة الذات ومعرفة العدو: أساسيات النجاح في المعارك.

يعني مثلا ممكن يتقدم طعم للعدو بالتظاهر بوجود فوضى وساعتها العدو هيتقدم وبعدين ينقض هو عليه وكمان ممكن يشتتوا طول الوقت وما يعرفوش هي المعركه هتحصل فين ولا المفروض يدافع عن ايه وده هيخلي القوات العدو تنقسم وفي الاخر يحصل الهجوم على مكان غير متوقع تماما وطبعا التنوع في التكتيكات دي مطلوب عشان العدو يفضل يتفاجئ وما يقدرش يتوقع الضربه جايه منين واهم تكتيك بينصح به هو الهجوم على نقط الضعف والمراكز اللي دفعتها اقل وترك نقط القوه.

ودي حاجه تبدو بديهيه بس في الواقع بتاعنا مش الكل بياخد باله منها يعني مثلا في واحده من الحروب المستمره بين ماكدونالدز قررت برجر كينج انها تهاج في اقوى نقطه عندها اللي هي البطاطس المحمره ولما اداره ماكدونالدز عرفت بالهجوم ده بعتت لكل فروعها ارشادات لضمان جوده البطاطس وصلت حتى لكميه الملح اللي بتتحط عليه وساعتها برجر كنج خسر الحرب لانه من الاول هاجم نقطه قوه مش ضعف.

 اخر جانب بقى لازم يدرس كويس عشان نبقى قفلنا الحرب هو ارض المعركه نفسها سون ادزو بيقول لو عرفت نفسك وعرفت عدوك يبقى النصر مؤكد ولو عرفت كمان الارض والطقس يكون النصر شامل وزي ما قلنا مهم جدا معرفه احوال الطقس والاستعداد لكل تقلباتها فدلوقتي بقى هنعرف ايه حكايه الارض دي وفي الحرب فيه انواع كتير من الاراضي اول هو الارض المشتته ودي بتتقال لما الجيش يحارب على ارضه وبالتالي بيكون مشتت لان الجنود بيكونوا قريبين من بيوتهم واهاليهم وممكن يسيبوا المعركه ويرجعوا بيوتهم.

تطبيقات فن الحرب في الحياة اليومية: دروس من القيادة والتخطيط.

طب لو المعركه في ارض العدو يكون احسن اه بس ما تبقاش على ارض سهله ودي بتتقال لما بيدخل الجيش لمسافه صغيره جوه ارض العدو وبالتالي ممكن القوات الخلفيه تهرب برضو النوع الثالث هو الارض اللي تستحق مشقه الاستيلاء عليها ودي ارض صعبه بس فيها منفعه للجيش النوع اللي بعده بقى من اراضي الحرب هو الارض المفتوحه ودي اللي يقدر الطرفين يتحركوا فيها بحريه كامله ولازم الجيش يهتم هنا بتقويه دفاعاته.

خامس نوع هو تقاطعات الطرق ودي الارض اللي بتربط ثلاث بلاد جنب بعض ارضنا وارض العدو وارض دوله ثالثه كمان وهنا هنحتاج لتحالفات وفي انواع الافضل تفاديها خالص زي الارض الصعبه اللي بتمثل الغابات والمستنقعات اللي صعب المرور منها

 والاراضي المحاطه بالمخاطر اللي دخولها والخروج منها مش مضمون ولو العدو قفش الجيش فيها يبقى يقول على نفسه يا رحمن يا رحيم كل العوامل دي لازم تدرس كويس جدا قبل المعركه وده برضو ممكن ينطبق على اي مجال في الحياه ومنهم الجواز يعني لما تروح تتقدم لواحده اسال كويس عن والدها ووالدتها واعرف بيحبوا ايه ومش بيحبه ايه.

يعني حصل نفسك بكل المعلومات الممكنه عنهم وادخل ارض المعركه وانت رافع راسك وماسك علبه الجاتوه واخيرا ماتتخيلش يا صديقي ان التفكير الاستراتيجي ده مهم بس في الحرب بالعكس ده مهم في كل حاجه في حياتنا وهي الحياه ايه غير حبه معارك فوق بعض وبس كده.

في الختام، يظهر كتاب "فن الحرب" لسون أدزو أهمية فهم الاستراتيجيات والمبادئ الأساسية التي تحكم الحروب، وكيف يمكن تطبيقها لتحقيق النجاح في مختلف المجالات الحياتية. من خلال دراسة هذا الكتاب، ندرك أن الحكم الحكيم هو الذي يستطيع التوازن بين معرفة الذات ومعرفة العدو، والقدرة على اتخاذ القرارات الصائبة وفقًا للظروف والمتغيرات المحيطة. يتعلم القارئ من هذا الكتاب ليس فقط كيفية التفوق في المعارك، بل أيضًا كيفية التفوق في التحديات والمواقف الصعبة في الحياة بشكل عام. إن فهم مبادئ "فن الحرب" يعزز الحكمة والتفكير الاستراتيجي، ويمكن أن يسهم في تحقيق النجاح والتفوق في أي مجال تختاره الحياة.

أسئلة وأجوبة:

ما هي العناصر الخمسة الأساسية التي يجب أن يعتمد عليها الحاكم قبل اتخاذ قرار بشأن الحرب؟

الإجابة: يجب على الحاكم أن يعتمد على القانون الأخلاقي، وشخصية القائد العسكري، والمناخ والجغرافيا، والنظام العام في الجيش، وحساب تكلفة الخطوة المادية والزمنية.

ما هو دور فن الحرب في استراتيجيات القادة في المجالات غير العسكرية؟

الإجابة: يمكن استخدام فن الحرب في مختلف المجالات مثل التسويق، والقيادة، وإدارة المشاريع، وحتى في العلاقات الشخصية لتحقيق الأهداف بفعالية.

ما هي الصفات التي يجب أن يتحلى بها الحاكم وفقًا لسون أدزو لضمان النجاح في الحروب؟

الإجابة: يجب على الحاكم أن يتجنب الطيش والتهور، والحدة الطبع، والحساسية المفرطة، والجبن وعدم الاستعداد للمخاطرة، وأن يكون قادرًا على ترقب الفرص واستغلالها.

ما هو دور معرفة الذات ومعرفة العدو في نجاح الحكم والتفوق في الحروب؟

الإجابة: معرفة الذات ومعرفة العدو تساهم في تحقيق التفوق في الحروب، حيث يمكن للحاكم القدرة على استغلال نقاط القوة وضعف الجيش الخاص به، بالإضافة إلى التعرف على نقاط الضعف والقوة للعدو واستغلالها في الحرب.

كيف يمكن تطبيق مبادئ فن الحرب في الحياة اليومية خارج المجال العسكري؟

الإجابة: يمكن تطبيق مبادئ فن الحرب في الحياة اليومية من خلال فهم الأهداف والخطط والتحليل الاستراتيجي لتحقيق النجاح، سواء في العمل، أو العلاقات الشخصية، أو الإدارة الذاتية.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-