أخر الاخبار

ملخص كتاب معادلة السعادة - الأسرار ال 9 للسعادة

ملخص كتاب معادلة السعادة للكاتب نيل باسريشا زوج وأب

كتاب معادلة السعادة

ملخص كتاب معادلة السعادة , بتحكي اسطوره يونانيه مشهوره اسمها اسطوره سيزيف ان السيزيف ده كان راجل ذكي جدا ويلاقين كده وكان مكروه في المجتمع من الاخر وخصوصا لانه هرب من حكم بالموت وعشان كده اتحكم عليه انه يقضي حياته كلها بيدحرج صخره عملاقه من بدايه جبل كبير لحد قمته وبمجرد ما يوصل للقمه الصخره بتقع وبيضطر يدحرجها ثاني وهكذا.

والاسطوره دي لها تحليلات كثيره جدا ومختلفه يعني في اللي بيشوف سي سيف مثال للروتينيه واللي بيقول للعباسيه وعدم الجدوى بس الحقيقه ان حاله سيزيف هي الاقرب لتعامل اغلبنا مع السعاده اشمعنى يعني اقول لك الواحد مننا يفضل يقول انا لو ترقيت للمنصب الفلاني ولا مرتبي وقص للرقم الفلاني هاوصل للسعاده.

سرّ السعادة: دروس معادلة الفرح.

ويفضل يجري ويزق زي سيف كده لحد ما يوصل للحاجه اللي كان عايزها وبمجرد ما يوصل لها يقول لا لا لا المنصب اللي جاي هو اللي هيساعدني ويبدا ثاني وه عارف المشكله في ايه ان السعاده مش نتيجه ولا حاجه بتوصل لها ومش هاقول لك ان المتعه في الطريق ما تقلقش لكن هقول لك انك محتاج تكون سعيد الاول اصلا بعدين تبقى تزق بقى وتعمل اللي انت عايزه.

اصلا اصلا يعني انا هبقي سعيد ازاي برده ما تقلقش يا صديقي الحل في معادله السعاده وده عنوان كتاب مقالنا النهارده لنيل باسريشا.

نرجع بقى لمعادله السعاده اللي بكل بساطه بتقول ان القناعه زائد الحريه تساوي امتلاك الدنيا والقناعه هنا مقصود بها انك ما تقعدش اي شيء والحريه مقصود بها انك تعمل اللي انت عايزه والنتيجه الحاجتين دول هو الشعور بامتلاك الدنيا وما فيها وهي دي السعاده احنا كده قدام معادله من اجزاء غامضين شويه فخلينا نبدا نشوف الاسرار التسعه للمعادله دي بيقولوا ايه.

واول سر من اسرار الكتاب بيقول لك ان السعاده سبب مش نتيجه زي ما قلنا صديقي انك لو متخيل ان الترقيات والفلوس هي اللي هتوصلك للسعاده فاسمح لي اقول لك انك غلطان طبعا هتقول لي طب هاتهم انت بس وما لكش دعوه وعندك حق بصراحه بس افتكر كده كم مره سمعت احد بيقول طب بس اتخرج بس ومش هاسيح ثاني.

طب بس لو اشتغل بس في المكان الفلاني وبعدها بيرجع يشتكي برده طب لو بس هتجوز بس وبعدها بيرجع يشتكي برده تبقى هنا المشكله فين في السعاده نفسها المشكله هنا يا صديقي اننا بنرهن سعادتنا على حاجات متغيره في حين ان الحاجات دي محتاجه انك تكون سعيد وراضي الاول وساعتها هتكون مقبل على الحياه.

وهتتبسط في جوازك وفي شغلك وتنجح فيهم كمان مش العكس والمفتاح هنا في الدراسه الاعتماد سعاد على اللي بيحصل لنا مش بتتجوز 10% يعني 90% من سعادتنا قائم علينا احنا وعلى نظرتنا للامور اللي بتحصل لنا وعلى راي الشيكسبير ليس هناك ما هو جيد او سيء بل التفكيره هو ما يجعله كذلك.

وعامه في شويه طرق كده لتدريب العقل انه يبقى سعيد في اي وقت وكلها متعلقه بك انت مش بالاحداث اولها انك تمارس رياضه المشي والله زي ما بيقول لك كده وده لان الدراسات بتقول ان كل من النشاط الجسدي زاد عند الشخص زادت عنده مشاعر الحماس والاثاره وكان اقدر كمان على الشفاء من الاكتئاب.

يلا كمان انك تكتب الاحداث الايجابيه ده هيخلي عقلك يعيشك التجارب اللطيفه دي ثاني اكتتابتها وطبعا لما تقراها بعد كده كمان من طرق تدريب العقل انه يبقى سعيد انك تقوم بتصرفات لطيفه عشوائيه مع الناس اللي حواليك ده هيزود من رضاك عن نفسك وكمان سعادتك.

كيف تصنع السعادة: أسرار ونصائح.

ده غير بقى انك لو خلصت شغل واخذ اجازه خذها بضمير وما تفكرش في الشغل ولا تفتح اصلا خامس طريقه بقى انك تكتب كل يوم خمس حاجات انت ممتن لوجودها وبكده انتهى السر الاول للكتاب.

اما السر الثاني فبيقول لك اعمل اللي بتعمله علشان نفسك بس مش عشان الناس بيحكي الكاتب عن المدونه بتاعته اللي كان عاملها  لتسجيل كل حاجه حلوه في الحياه وكانت مشاهداتها قليله فحط لنفسه هدف انها توصل ل 50,000 مشاهده وحققها فعلا راح قائل لا 50,000 دي سهله انا عايزها توصل لمليون.

ووصلت فعلا يسكت لا لا عايز اجيب 10 مليون وبعد تسعه شهور حق ده وتواصلت معه وكالات ادبيه علشان يحوله المدونه لكتاب وبدا يستفسر عن الموضوع واكتشف ان الاف الكتب بتتنشر في امريكا كل سنه واكثر من مليون كتاب بيتنشر عالميه فحس كده انه لا نشر الكتاب ده مش حاجه مميزه قوي يعني فيقرر ايه انه عايز يبقى كتابه من الكتب الاكثر مبيعا.

وحققها فعلا يهدا لا لحد ما لاحظ ان كل دول كانوا اهداف خارجيه وان ما فيش هدف منهم كان بيعمله عشان نفسه وده خلاه يستمد قيمته وثقته من تعليقات الناس وكان بينهار لما يسمع اي نقد سلبي وبدا يفقد ثقته في نفسه ما كانش لها اي تاثير مفيد على شخصه ومن هنا لقى ان النظريه الصحيه والمفيده لتحديد اي هدف هي انك تكون بتعمله عشان نفسك ولانك بتحبه فعلا وبتستمتع به وبيكون تاثيره ايجابي عليه كشخص.

مش بتجري وراء حاجات عشان الناس تقول عنك ده عمل وحقق وده سر الوحيد اللي يقدر يخليك محصن اكثر من الانتقادات السلبيه اللي ممكن تسمعها انك بتعمل الحاجه لنفسك ومش مستني رضا الناس وده ياخدنا للسر الثالث الخطير جدا اللي بيقول لك ما تبصش لغيرك.

وخليك عارف ان اللي عندك كفايه زمان الناس كانت راضيه رغم ان اللي عندهم مقارنه بينا دلوقت قليل جدا لكن دلوقت المسوقين والاعلانات هدفهم انهم يخلوا الناس طول الوقت عايزين الحاجات جديده ما لهاش لازمه واتنقلنا من ثقافه الاكتفاء الى ثقافه المزيد وبقينا بنتعامل مع الرفاهيات على انها حاجات اساسيه ما نقدرش نعيش من غيرها.

لكن بمجرد ما تدرك ان اللي عندك كفايه وتبطل تبص لغيرك هترضى وتحمد ربنا على النعم اللي انت فيها كده خلصنا الجزء الاول من المعادله الخاص بالقناعه.

وهندخل على اسرار الجزء الثاني الخاص بالحريه واول سر فيه عن السبب اللي بتصحى له كل يوم الواحد مننا بيبقى في المدرسه ويتقال له هات مجموع بس عشان ترتاح بعدها اتخرج من الكليه بس عشان ترتاح وبعد اول اسبوع في مدعكه الحياه الوظيفيه يحلم بايه بالمعاش.

رحلة البحث عن السعادة: كتاب الحكمة والفرح.

وده لاننا بنتخيله النموذج المثالي للراحه لكن الحقيقه ان المعاش ده مفهوم من اسوا المفاهيم اللي ظهرت في العالم ومش حاجه جميله زي ما بنتخيل بالعكس ده ممكن يخلي الشخص يفقد رغبته في الحياه لان سعاده الانسان الحقيقيه بيستمدها من الحركه والسعي وان يكون عنده حاجه بيعملها ويحس انه منتج وليه هدف.

عشان كده رغم ان الشغل متعب وممكن يكون في مشاكل الا انه وجوده ناعمه ساعات مش بنقدرها وخلينا احكي لك قصه جزيره اوكيناوه في اليابان الجزيره دي لقوا ان عدد كبير من سكانها عدوا ال 100 سنه اكثر من اي مكان ثاني وطبعا الباحثين افتوتنوا بالجزيره دي وقرروا يعرفوا سرها.

فاكتشفوا ان اهل الجزيره ما عندهمش حاجه اسمها تقاعد حرفيا ما فيش كلمه معناها كده ولكن عندهم حاجه اسمها ايكيجاي ودي معناها سبب استيقاظك صباحا يعني الحاجه اللي بتحفزك تقوم من النوم كل واحد عندهم ليه سبب بيدفعه انه يقوم ويتحرك ومش شرط يكون سبب مهني.

يعني لما اتسالت ست عندها 102 سنه عن الاي كي جي بتاعها قالت انها تشيل حفيده حفيده حفيده حفيدتها فاسال نفسك كده ايه هو الايجاي بتاعك نيجي بقى للسر الثاني من اسرار الحريه والخامس من اسرار السعاده والمتعلق بقيمه شغلك الماديه لو عايز تعرف القيمه الحقيقيه لشغلك ما تحسبش انت بتكسب كم في السنه او في الشهر.

لا اذهب مقدار الوقت الشغل بيسمح لك به لنفسك بقيت حياتك يعني لان القيمه بتتقاس بالوقت مش بالفلوس ولو اكتشفت ان الخضار دخلك على ساعات العمل قليل فهو ده اللي ه بتشتغل على انك تزوده الدخل مش عدد الساعات ده غير انتك على سعادتك طلع مهم جدا عشان كده حاول تختار الوظيفه اللي تحب تندمج فيها مش اللي تلعن سلسفلها يا حبيبه مسيو.

 السر السادس بقى واللي برده مرتبط بالشغل بيقول لك ريح عقلك شويه احنا وصلنا لدرجه اننا بقينا بنشوف شباب كثير بيوصبوا بسكتات قلبيه من ضغط الشغل وعشان ما توصلش للوضع ده في السر في التوازن لازم تعمل لنفسك مساحه خاصه ليكون فيها شغل ولا تفكير تدخلها كده ترتاح وتحس ان مخك قاعد على البحر يشرب فخفخينا.

ولما هترتاح انت جيتك نفسها هتزيد هتقول لي ازاي هتقول لك الباحثين لقوا ان اكثر مكان بتجيء فيه الافكار المبدعه هم السرير والحمام والمواصلات وده لانهم اماكن بعيده عن روتين الشغل يعني مثلا لما تعطلت مرايه تلسكوب هابل للفضائي اللي يكلف ناسا ملايين الدولارات.

افضل رواد الفضاء عشان يحلوا المشكله دي ما وصلوش لحل في اجتماعاتهم لكن اكتشف الحل واحد من المهندسين وهو بياخذ دش الراجل لاحظ في دش ان راس الحنفيات معتمد على قطبان معدنيه قبل للتعديل ففكر ساعتها انهم يستخدموا نفس التقنيه دي في تركيب المرايه جوه التلسكوب.

كتاب الفرح والتحول: كيف تجعل حياتك مملوءة بالسعادة.

وصلحوه فعلا بالطريقه دي طب يلا حمستني اخضر اعمل المساحه دي ازاي عشان توفر المساحه دي يا صديقي هتحتاج تعمل ديليت لثلاث حاجات اول حاجه هتحذفتها هي كميه القرارات الصغيره اللي بتاخذها كل يوم زي انا هالبس ايه النهارده او هاطبخ فين فمن اولها حاول تقلل الخيارات المتاحه او تحددها من اول الاسبوع.

وعندك مارك ذكر برج مثلا اللي اشترى 20 تي شيرت نفس الشكل واللون عشان يوفر طاقته العائليه على حاجات اهم ثاني حاجه محتاج تحذفها هي الوقت اين عم ما تحددش لنفسك ثلاث اسابيع اللي مهمه هتعملها مثلا وانت اصلا هتقضي اسبوعين ونصف بتلعب وهتخلصها في كم ساعه قبل ميعاد التسليم.

فمن اولها حدد ميعاد قريب واستخدمه كله اخر حاجه هي اشعارات الموبايل ولو وراك حاجه اقفل التليفون خالص وبلاش تشتيت كده خصنا الجزء الثاني من المعادله.

ووصلنا للجزء الثالث عايزين بقى نحس ان انا بنمتلك الدنيا وما فيها بس معلش قبل ما نقول لك على اسرار امتلاك كل شيء قل لنا الاول ايه الاعذار اللي بتقولها لنفسك علشان تبرر رافضك لعمل حاجه ما تقدرش تعملها ولا مش عايز احنا بنتخيل ان المسار الطبيعي اللي فيه على اي شيء هو مسار طولي كده.

بدايته اننا نعتقد ان انا نقدر نعمل الشيء ده وبعدين نحس ان انا عايزين نعمله ثم نعمله لكن الحقيقه ان المسار ده دائري بالشكل ده يعني ما لوش نقطه بدايه ونهايه لا دي علاقه مستمره مش شرط تكون البدايه انك تبقى عايز تعمل الحاجه او حتى عارف لا اعمل على طول وجرب وما تقولش انا مستني الدافع عشان اجرب لا الفعل هو اللي بينشئ الدافع مش العكس.

اصح كده وخد جمله شعار لحياتك نجيء بقى للسر رقم ثمانيه اللي بيقول لك كل نفسك لازم افعالك وكلامك وافكارك يكونوا متوافقين مع بعض لان اهم حاجه في حياتك هي علاقتك بنفسك ما تهتمش بنظره الناس اللي حواليك واشتغل الشغلانه اللي بتحبها والبس وكل اللي يعجبك.

في السبعينات كان في لاعب كره قدم امريكي مشهور جدا اسمه روزفلت جرير وكان بيشاد بلاعبه وقوته الجسديه قوم ايه الراجل يسيب الكوره ويشتغل بهوايته اللي هي التطريز وينشر كمان كتاب التطريز للرجال وقال ان عمره ما كان سعيد قد دلوقت ده.

واخيرا السر التاسع والاخير بقى يا صديقي بيقول لك ان افضل نصيحه ممكن تتقال لك هي انك ما تقبلش اي نصيحه وخلاص كل واحد بينصحك بيشوف الحاجه من وجهه نظره فممكن تسمع الحاجه وعكسها حرفيا يعني مثلا تكون محتار ترد على عميل بسرعه ولا تستنى شويه في حد يقول لك حلاوتها في حموتها.

والثاني يقول لك اثقل على الرز لما يستوي ايوه هنعمل ايه وهنا يا صديقي لانك ابعاد كلها وبالقرار اللي المفروض تاخذه وبكده يا صديقي نكون خلصنا معادله السعاده عدم الرغبه في اي شيء زائد ان تفعل اي شيء والنتيجه ان تملك كل شيء وهي دي معادله السعاده اللي انت يا صديقي اساسا مفتاحها.

خاتمة:
في كتاب "معادلة السعادة"، يقدم الكاتب نيل باسريشا رؤية مميزة حول مفهوم السعادة وكيفية تحقيقها. يستعرض الكتاب أسطورة سيزيف اليونانية ويستخدمها كنموذج لفهم تعقيدات السعادة. يؤكد الكاتب على أهمية القناعة والحرية الشخصية في تحقيق السعادة، ويشير إلى أن السعادة ليست نتيجة لأشياء خارجية مثل النجاح المهني أو المال، بل تكمن في قبول الذات وتحقيق التوازن الداخلي.

الأسئلة والأجوبة:

ما هو موضوع كتاب "معادلة السعادة"؟

موضوع الكتاب يدور حول فهم مفهوم السعادة وكيفية تحقيقها في الحياة اليومية.

ما هو دور أسطورة سيزيف في الكتاب؟

تُستخدم أسطورة سيزيف كنموذج لفهم تعقيدات السعادة والتحديات التي قد نواجهها في سعينا وراءها.

ما هو المفهوم الرئيسي الذي يبرزه الكاتب في الكتاب بخصوص السعادة؟

يبرز الكاتب أهمية القناعة والحرية الشخصية في تحقيق السعادة، مشيرًا إلى أنها ليست نتيجة للأمور الخارجية بقدر ما هي نتيجة للتوازن الداخلي والقبول الذاتي.

ما هي الاستراتيجيات التي يوصي بها الكتاب لتحقيق السعادة؟

الكتاب يشجع على ممارسة الرياضة وتسجيل الأحداث الإيجابية والقيام بأفعال لطيفة مع الآخرين والتفكير في الأمور التي نحن ممتنون لها، وكذلك تحديد الأهداف الشخصية بناءً على الاهتمامات الخاصة بنا.

ما هو الدرس الرئيسي الذي يتعلمه القارئ من الكتاب؟

الدرس الرئيسي هو أن السعادة تأتي من الداخل وتتطلب القبول الذاتي والتوازن، وليست مرتبطة بالأمور الخارجية مثل النجاح المهني أو المال.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-