أخر الاخبار

ملخص كتاب: فهم الأمراض النفسية منطقيًّا - ازاي تهتمي بصحتك النفسية زي الجسدية

ملخص كتاب: فهم الأمراض النفسية منطقيًّا لدينبر نت

كتاب: فهم الأمراض النفسية منطقيًّا
سامح صديقنا كان بقى له فتره مزاجه مش متظبط وحاسس كده ان في حاجه غلط بس مش عارف ايه هي وهنا قرر يلجا للشيء الوحيد اللي يعرفه جوجل وبدا يكتب اعراضه شعور بالخنقه حزن تقلبات مزاجيه.

 والحمد لله يعني سامح احتار اكتر بعد ما بحث لان كل ما يقرا عن مرض نفسي يلاقي في حاجات تنطبق عليه من اضطراب قلق الاكتئاب للتراب ثنائي القطب وغيرهم كتير لحد ما الراجل اتخنق اكتر ليه كده يا سامح.

 اللي سامح عمله ده غلط كبير وهو مش لوحده كلنا عملنا كده سواء كانت اعراض نفسيه او جسديه والحالتين مصيبه لان موضوع تشخيص الامراض ده معقد جدا وخصوصا بقى في الامراض النفسيه.

 يعنيما ينفعش لو حسيت بحبه ضيق او حزن تقول انك مصاب بالاكتئاب او تشوف صاحبك قلقان شويه من البرزنتيشن بتاعه تقول له ده التراب قلق اجتماعي جبت الثقه دي منين الحقيقه ان الصحه النفسيه لسه بيكتشف فيها كل يوم حاجات جديده وما فيهاش حاجه قاطعه كده وقبل ما نفكر نشخص حد ولا نعمل فيها دكتور نفيس النفسوي للامراض النفسيه لازم نعرف الاول ايه معنى اللي بنقولها دي وده اللي بيقدمه ملخص كتاب النهارده فهم الامراض النفسيه منطقيا لدينبر نت.

 نبدا بقى من الاول يعني ايه صح نفسيه كتعريف هي الحاله الشامله لجوده وقدره وفاعليه عقلك او روحك ونفسيتك بص يا صديقي من الاخر كده زي ما جسمك فيه اعضاء كتير واجهزه لو حاجه فيهم تعبت بتكون مريض جسديا نفس الموضوع بقى عليه مع الصحه النفسيه احنا عقلنا فيها عناصر كتير زي المشاعر والافكار والتصورات والذكريات والمعتقدات وغيرهم.

 الصحه النفسيه بقى بتعبر عن مدى جوده تفاعل وعمل الحاجات دي كلها مع بعض ولما التفاعل ده بيختل او بيبوظ يبقى فيه مشكله في الصحه النفسيه طب هو ينفع يا اخضر نقارن بين الصحه الج والصحه النفسيه طبعا ينفع واقول لك حاجه كمان المقارنه بينهم مهمه وضروريه جدا وقلت لي ليه يا صديقي في سببين.

 الاول ان في ناس كتير مش مقتنعه ان في حاجه اسمها صحه نفسيه اصلا فما بالك بقى لما تتكلم عن مشاكلها او امراضها وفي ناس اكتر بتسمع عنها لكن مش فاهماها كويس ودول معذورين شويه لان مشاكل الصحه النفسيه ما حدش يقدر يشوف ايه اللي بيدور في دماغ الشخص التاني وعشان تقنع شخص بوجودها لازم تقربها لهم باستخدام كلمات الصحه الجسديه اللي هم عارفينها تاني سبب بقى لصالح مقارنه مشكلات الصحه النفسيه.

المنطق وراء الصحة النفسية: دليل فهم لأمراض العقل مع دينبر نت

بالجسديه هو ببساطه ان في اوجه شبه بينهم فعلا يعني مثلا الاثنين بيظهروا باشكال كثيره وممكن يبقوا نتيجه حادثه صدمه فجائيه او يظهروا بشكل تدريجي وممكن كمان يكونوا مزمنين او عابرين طب ايه بقى الفرق بينهم الفرق في اليقين يعني في الصحه الجسديه في مشكله وفي حل في علاج وادويه لكن الكلام عن مشكلات الصحه النفسيه مش بيبقى كده.

 بيكون مرتبط بحاجات سلوكيه اكتر زي التكيف والتاقلم والموائمه وكمان وانت جسديا بتكون لسه على طبيعتك وبتتعامل مع الناس لكن مشاكل الصحه النفسيه بتاثر على سلوكك وتفاعلك مع الناس واخر اختلاف بقى ان مفيش معايير ماديه لتحديد المرض النفسي.

ما فيش اشعه ولا تحاليل ممكن تكشف عنه لان مشاكل الصحه النفسيه بتتقاس بمعايير نفسيه زي التفكير والسلوك والعقائد والمعايير دي بيحددها المجتمع وبالتالي مفهوم المرض النفسي واللي مش مقبول ممكن يختلف من مجتمع للتاني بس طبعا في اضطرابات نفسيه معروفه ومنتشره في المجتمعات كلها.

واشهرهم هو وحش الاضطرابات النفسيه الاكتئاب اغلب المناقشات حوالين الصحه النفسيه بتدور حوالين الاكتئاب ايه بقى الاكتئاب ده انا هقول لك ايه اللي مش اكتئاب الاكتئاب مش مزاج وحش لكم يوم لا هو اكتر من كده بكتير المزاج السلبي ده هو اكتئاب يومي عادي لكن الاضطراب النفسي المقصود هو الاكتئاب السريري العادي وشتان بين الاثنين يعني طبيعه تكون حزين ومكتئب لو اترفدت مثلا من الشغل لكن الاكتئاب بالمعنى السريري او العيادي.

 هو حاله نفسيه وعقليه الشخص فيها مش بيكون عنده لا دافع ولا طاقه ومش عارف ايه اللي ممكن يعمله عشان يغير حالته وعشان الشعور ده يصنف كاكتئاب لازم تنطبق عليه السمات دي لازم يستمر لمده اسبوعين على الاقل وما يكونش له سبب واضح ده غير كمان ان في الحاله دي الواحد مش بيكون مهتم يعمل الحاجه اللي بتسعده او مش قادر يستمتع بيها وطبعا مش بيكون عنده طاقه عامه وبيتعب بسرعه وفي كمان اعراض تانيه.

زي فقدان الثقه بالنفس والشعور بالدونيه وكره الذات والشعور بالذنب والتفكير في الانتحار وضعف القدره على التفكير او التركيز وغيرهم المهم ان الاعراض المستمره دي هي سبب الاختلاف الجذري بين اضطراب المزاج الحقيقي للاكتئاب والتجربه اليوميه العاديه للحزن ومع ذلك في حياتنا العاديه بنوصف الاثنين بالاكتئاب وده اللي بينتج عنه مشاكل كتير.

زي استهانه بعض الناس بحاله المكتئب وتعليقات زي ما تفكها بقى انت معقدها ليه وقرب من ربنا وتبقى كويس اللي بتكون مؤذيه جدا لانها بتحسس المكتئب ان الغلط فيه هو وهو السبب في حالته امال ايه السبب طيب الاخضر والله بقى تعددت

النظريات حوالين اسباب الاكتئاب وهنتناول هنا نظريتين بس الاولى هي النظريه اللي نوعا ما بتقول ان الاكتئاب ده خلل في التوازن الكيميائي وبتعتمد على فرضيه اسمها فرديه احادي الامين من احد الامين ده اقول لك يا صديقي احنا مخنا بيتكون من خلايا عصبيه وعددها حوالي 100 مليار خليه مسؤوله عن كل حاجه بيعملها المخ من التنفس للحركه لمعالجه اللغه والتخيل وغيرهم كتير.

والخلايا العصبيه دي بتتواصل مع بعضها باستخدام حاجه اسمها النواقل العصبيه ودي لها انواع كثيره من ضمنهم بقى فئه احادي الامين اللي فيها هرمونات زي الدوبامين والادرينالين النظريه بقى بتقول ايه.

تحليل عقلي للاضطرابات النفسية: كيفية الاعتناء بصحتك العقلية بمنطقية مع دينبر نت

 ان الاكتئاب سببه قله وجود الناقلات العصبيه احاديه الامين دي وساعد على تاكيد النظريه دي اكتشاف مضادات الاكتئاب عن طريق الصدفه على هيئه ادويه تجريبيه لامراض تانيه زي السل والصدمه الجراحيه وبعدين اكتشف الباحثين ان الادويه دي بترفع الحاله المزاجيه للمرضى وبتخليهم اسعد تنشط الادويه دي بقى كانت بتعمل ايه.

كانت بتزود من نشاط الناقلات العصبيه احاديه الامين ومن هنا نشا تفسير الخلل الكيميائي للاكتئاب حلو الكلام هو حلو بس في السنوات الاخيره بدات تظهر شكوك حوالين النظريه دي وانها بسيطه زياده عن اللزوم اصل طالما المشكله في قله الناقلات احاديه الامين.

 طب ما مضادات الاكتئاب بمجرد ما تدخل مجرى الدم بتزود منها ليه بقى ما فيش تحسن فوري وفي حالات تانيه مش بيكون في تحسن خالص ثاني نظريه بقى بتفسر الاكتئاب بتدور حوالين المرونه العصبيه المرونه العصبيه دي قدره المخ على التغير والتكيف واعاده تنظيم نفسه .

في بقى دلوقتي ادله بتقول ان الناس المصابه بالاكتئاب بتقل عندهم المرونه العصبيه ومخهم بيكون اقل قدره على التغير والتكيف ايوه ده يعني بيؤدي للاكتئاب ازاي احنا قلنا ان الاكتئاب بيشخص لما تكون الحاله المزاجيه السيئه دي ثابته والشخص مش قادر يخرج منها.

 ولو بصينا للاكتئاب بالشكل ده هنشوف ان كده خلايا المخ الاساسيه هنا بتكون فاقده قدرتها على التك والتغير وفعلا اكتشف وجود انخفاض في حجم ونشاط الحصين للمكتئبين ودي منطقه اساسيه في المخ خاصه بالتعلم والذاكره وبالتالي بتتسبب في فقدان القدره على التاقلم لانك محتاج تتعلمه وتحتفظ بالمعلومات الجديده عشان تقدر تتاقلم وتعدي من التجارب السلبيه.

 والحسين الضعيف بيمنع القدره دي وبيفسر ازاي مش بيقدر المكتئبين ينتقلوا من الحاله المزاجيه السيئه دول نظريتين بس والحقيقه لسه في كتير منعرفوش عن الاكتئاب وكل يوم بتظهر نظريات جديده عنه بس الاكيد انه مش نتيجه قله تدين او كسل خلصنا على الكتاب.

 ندخل على خو بقى وهو القلق احنا مخنا بسم الله ما شاء الله اللهم لا حسد يعني اكتر حاجه نجح فيها هو انه يلاقي حاجات تخليه يقلق لا تقول لي بقى صراع اسود ولا النور ولا الكلام الفاضي ده احنا ارقى من كده بكتير احنا بنقلق من حاجات ما حصلتش اساسا بس ان جات لي الحق يا صديقي الموضوع ده له ايجابيات وله سلبيات اه الواجبيات.

 انت عارف ان القلق ده هو احد اسرار بقاء البشريه ايوه طبعا انك تكون قادر تتوقع المخاطر والتهديدات وتتجنبها ده اللي خلاني عايشين لحد دلوقتي قلت لي ازاي المخ البشري عضو شديد الحظر وطور انظمه كتير قوي عشان يخلينا واخدين بالنا من التهديدات والاخطار.

 العلماء بيسموا النظام ده نظام اكتشاف التهديدات وده مش بس بيكشف عن المخاطر لا ده كمان بيخلينا نستعدلها اما بالهروب او الهجوم على طب ما حلوه اهو السلبيات بقى المشكله بقى بتحصل لما نكون في حاله اليقظه دي طول الوقت وقلقنا مش بيميز بين المشكله العاديه زي اني نسيت اعمل تليفون وبين صاروخ نووي داخل على العماره اللي انا فيها وده شيء مرهق جدا وله انواع كتير جدا يصعب حصرها .

مفهوم عقلي للأمراض النفسية: اكتشاف الحقائق مع دينبر نت

بس عامه كلمه القلق بتعبر عن وجود حاله دائمه من التوتر والخوف والارتباك واشهر نوع بيوصف القلق بمعناع الكلاسيكي هو اضطراب القلق المعمم واللي اعراضه بتتمثل فيه وجود القلق المفرط والهم على حاجات كثيره غير منطقيه وبتمنعك تمارس حياتك عادي ووجود اعراض جسديه زي تسارع معدلات ضربات القلب التحرق والارتجاف وغيرهم غير بقى مشاكل في التركيز واضطرابات النوم والشعور بالقلق والشعور بالارهاق والخوف.

 وطبعا عدم القدره على ايقاف التوتر ده تاني نوع بقى منتشر من اضطرابات القلق هو الرهاب او الفوبيا والاحصائيات بتقول ان واحد من كل عشرين شخص في العالم بيعانوا منه وله انواع كتير يعني في انواع فوبيا بتكون من الحيوانات زي الفئران والكلاب وفيه فوبيا من عناصر البيئه الطبيعيه زي الخوف من الميه ومن المرتفعات .

وفي فوبيا ظرفيه ودي بتكون نتيجه مواقف او ظروف معينه زي الخوف من الاماكن المغلقه وكل دي انواع رهاب بسيطه لان سببها معروف لكن في نوع بقى تاني اصعب اسمه رهاب مركب وله برده انواع كتير اهمهم واشهرهم الرهاب الاجتماعي او اضطراب القلق الاجتماعي وده ناشئ من اننا كبشر كائنات اجتماعيه جدا.

عشان كده اجزاء كتير من مخنا دورها تكوين العلاقات مع الاخرين والحفاظ عليها ولو اتعرضنا للرفض او للاحراج من الناس الثانيه حتى لو غرباء عننا بيحصل نشاط في اجزاء من المخ مسئول عن معالجه الالم ايه الحل طيب على القلق ده في طرق متنوعه للتعامل مع القلق اولهم طبعا الادويه زي الفاليوم والديازيبام والمواد الافيونيه.

وطبعا دي لازم تتاخد بارشاد ومتابعه من الدكتور مش من نفسنا كده وفي حالات تانيه الاقل شده ممكن يساعد فيها تغيير نمط الحياه زي تحسين النوم والتوقف عن التدخين والتمارين الرياضيه بس طبعا العلاج بيختلف حسب نوعه وحدته وده هيساعد فيه المعالج النفسي اخر قضيه نفسيه هنتكلم عنها بقى هي الادمان.

 ايش معنى الادمان الكاتب بيقول ان كل الاضطرابات اللي ذكرها لحد دلوقتي نابعه من المخ اللي بيعاني من اجهاد وضغوطات كتير ودي حاجات المخ مش بيحبها والادمان بقى عكس الكلام ده تماما المدمن بيتعاطى حاجه بيحبها المخ وشايفها ممتعه لفتره طويله وبرضو الموضوع ده بيتسبب في مشاكل خطيره.

والادمان اللي هنتناوله هنا هو ادمان المواد ذات التاثيرات النفسيه يعني المخدرات من الاخر وهو ده النوع الاكثر شيوعا المواد المخدره دي بتاثر على المخ والجهاز العصبي لما تدخل الجسم وده بيتسبب في تغيرات في العمليات العقليه يعني خلينا نفكر بشكل مختلف ونحس بشكل مختلف ونعيش مشاعر وادراكات مختلفه.

ايوه ايه اللي حصل في المخ بقى حالات الادمان كلها بتركز على منطقه مخيه واحده وهي مسار المكافاه مسار المكافاه ده عباره عن دائره عصبيه صغيره بس موجوده في عمق في المخ وبتتكون من جزئين جزء بيجمع معلومات بخصوص كل حاجه بتحصل في المخ ولو لقى اي حاجه ايجابيه او كويسه بيبعت اشاره للجزء الثاني عشان يفرز هرمونات تخلينا نحس باللذه.

والمخدرات او المواد الادمانيه بانواعها بتحفز مسار المكافاه ده لدرجه اكبر من قدره المخ على التعامل معها فبيضطر المخ انه يتكيف ويتغير عشان يقدر يتعامل مع النشاط الزايد ده وعشان النشاط ده بيكون نتيجه عامل خارجي اللي هو الماده الادمانيه اللي مش موجوده في مخك على طول لما ما بتبقاش موجوده بتظهر بقى كل اعراض الادمان.

التاثير الثاني بقى للادمان على المخ بيتمثل في تغيير طريقه تفكير المدمن يعني انت سهل عليك تشوف حد مدمن وتستغرب قوي هو ليه بيعمل كده ولا استفاد ايه بس الشيء البديهي ده بالنسبه لك بالنسبه له شيء مختلف خالص لان الادمان ده اضطراب نفسي وجزء كبير منه اضطراب في التفكير والادراك لان استخدام الماده المخدره بيخلي اجزاء المخ المسؤوله عن ضبط النفس وادراك المخاطر والمجازفات وتحديد الاولويات تتغير وتكون موجهه ناحيه الماده الادمانيه دي.

 وبس وبسبب التغيرات اللي حصلت في المخ دي واللي بتفضل موجوده لفتره بعد التوقف بتزيد احتمالات الانتكاس واخيرا لحد الان يا صديقي ما نقدرش نقول ان في يقين تام في مجال الصحه النفسيه والعقليه وده لاننا بنتعامل مع العقل البشري وهو كائن معقد جدا وصعب اننا نمسكه ونعرف كل اللي فيه لكن اللي نقدر نعمله هو اننا نحاول نفهم وبس كده سلام.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-