أخر الاخبار

ملخص كتاب: النوع الآخر من الذكاء - ايه هو الذكاء العاطفي!!

ملخص كتاب: النوع الآخر من الذكاء لهارفي دوتشين دولف

كتاب: النوع الآخر من الذكاء

ملخص كتاب: النوع الآخر من الذكاء , في شخصيه مشهوره جدا في المسلسل الامريكي ذا بيج بانج فيري اسمها شيلد كوبر ده لو ما تعرفوش يعني فهو بني ادم عبقري معدل ذكاءه عالي جدا وعامل دكتوراه في الفيزياء وبيشتغل في واحده من اكبر الجامعات في امريكا كلام جميل صح صح.

بس شيلدون بقى عنده مشكله كبيره في التعامل مع الناس يعني مثلا طول المسلسل كان بيعاني في انه يفهم السخريه وخصوصا لو موجهه له وكان بيضطر يسال دي سخريه ولا بجد ولو شاف حد من صحابه ساكت ومش بيشارك في الحوار كان بيساله انت زعلان ولا غضبان ولا جعان ولا ايه حكايتك بالضبط وده كان بيضايق اللي حواليه في اوقات كثير.

تطوير القدرات العقلية: رحلة إلى الذكاء المختلف.

وانت كمان ممكن تقول ايه الشخص السخيف ده بس الحقيقه ان هو مش بيعمل ده قاصد هو فعلا مش بيقدر يفهم اللي قدامه حاسس بايه لو ما اتقالش بصراحه ولو اتقال برده مش بيعرف يعمل ايه بقى ومش مع الناس بس هو حتى مش بيقدر يفهم مشاعره هو نفسه الحظ تقدر تنميه وتطوره في اي مرحله من حياتك.

عشان كده كتاب مقالنا النهارده هو كتاب النوع الاخر من الذكاء , طرق بسيطه لتعزيز الذكاء العاطفي للتمتع بدرجه اكبر من الكفاءه الشخصيه والنجاح لهارفي دوتشين دولف.

 نشوف كتابنا ونسال يعني ايه اصلا ذكاء عاطفي الذكاء العاطفي هو القدره على فهم مشاعرنا والتعامل معها وادارتها واستخدامها لتوجيه سلوكنا وافكارنا وكمان فهم مشاعر اللي حوالينا والتعامل معاهم على اساسها وده مهم قوي يعني اكيد طبعا يعني لو حصل معك مشكله في الشغل ولا البيت ولا في الشارع.

مش المفروض يبقى رد الفعل هو انك مثلا ولا لانك تكشي وتعيطي ولا انك تمسك في خناقه بياع الطماطم لا مفروض تتحكم في مشاعرك وانفعالاتك وتعبر عن اللي عايز تقوله بشكل كويس وتعرف توصل مع اللي حواليك لهدف مشترك وهو ده اللي هيعلمه لك الذكاء العاطفي.

ومش بس كده الدراسات كمان بتقول انه مؤشر اكثر فاعليه من الذكاء المعرفي لقياس قدرتك على النجاح في الشغل وفي علاقاتك وفي الحياه كلها والكلام ده بالمناسبه يعتبر حديث نسبيا خصوصا في مجال الشغل اللي كان بيتطلب فيه ان الناس تسيب عواطفهم بره الشغل بس لحسن الحظ في شركه ادراك ده.

وهي شركه ساوث ويست اير لاينز لهرب قهر اللي وظفت الذكاء العاطفي علشان تهيا بيئه عمل بترعه موظفيها بجد وعملت لجنه كم دورها الوحيد هو ابتكار طرق تحسس العاملين واثارهم انهم جزء من الشركه ونجحوا في ده فعلا وده اللي خلاها تتوصف بانها اكثر شركات الطيران نجاحا في التاريخ.

لانه بيساعدنا نستفيد من مهاراتنا في التفكير ومن غيره وقدرتنا على استخدام ذكائنا المعرفي هتقل والذكاء المعرفي لوحده مش كفايه لتحقيق النجاح اوسعاده لا في الشغل ولا في حياتنا ولا في علاقتنا مع الناس وعشان نبدا بقى في تطوير الذكاء العاطفي فاحنا محتاجين نبدا من جوه لبره عشان كده هنبدا بالمهارات الخاصه بفهم مشاعرنا يعني ايه نبدا من جوه!!

فهم العقل: تحليل الأنواع المتعددة للذكاء.

يعني لازم الاول تفهم وعواطفنا واسبابها وعشان نفهمها لازم نرجع بالزمن لورا لان البيئه اللي اتولدنا فيها وطريقه تربيتنا هي اللي حددت رؤيتنا لنفسنا وللعالم كله يعني مثلا لو اتربينا على كابتن مشاعرنا والخجل منها واخفائها ده هيصعب علينا اننا نفهمها ونتعامل معها صح وعشان كده مطلوب مننا اننا ندور على المصدر الحقيقي.

لان انا في اغلب الاحيان لما بننفعل بسبب موقف معين مش بيكون اللي انفعال الناتج عن الموقف نفسه لكن لانه اثار فينا ذكريات ومشاعر مرينا بها قبل كده يعني مثلا لو كنت في اوضه فيها 10 اشخاص وفي احد قال عنهم انهم اغبيه زي كل واحد اخذ رد فعل مختلف واحد.

 مثلا هيغضب وده ممكن يكون بيعاني من انه تقله كده طول حياته وواحد ثاني هيضحك لانه متعود على استخدام الكلمه دي كهزار وواحد ثالث اول مره يتقال له كده فهيبدا يفكر يا ترى هو ليه قال علي كده وعلشان نتعلم نتواصل مع مشاعرنا فالكتاب بيقول لك كذا طريقه هتساعدك من ضمنها تخصيص 10 دقايق كل يوم تسترجع فيهم الاحداث اللي حصلت لك واثارت عندك مشاعر قويه وتسجلها على ورق.

ده هيحسن من قدرتك على التعرف على انفعالاتك ولو تعرضت لشعور سلبي قوي زي الحزن او الغضب دور وراء مصدره الحقيقي واخر حاجه حاول كل يوم تعبر عن شعوري ايجابي واحد على الاقل طب الحمد لله.

هتعرفنا على مشاعرنا واكتشفنا البلاوي اللي جوانا وبعدين محتاجين نحسن من نظرتنا نفسنا بقى وده من خلال ثلاث مفاهيم مهمين جدا واول مفهوم هو توكيد الذات يعني ايه يعني القدره على وضع الحدود وانك تعبر عن احتياجاتك ومشاعرك وارائك بوضوح وباسلوب مباشر.

ده مش معناه ان اي حاجه تطلبها تجاب يعني لكن على الاقل يكون عندك الشجاعه انك تطلبها وعشان تعمل توكيد لذاتك محتاج تدرب نفسك على انك تعبر عن اللي جواك وتطلب حقك بصوره مباشره ومن غير كسوف يعني مثلا لو طلبت حاجه في مطعم وجاء لك عكسها من حقك انك تقول ان حصل خطا.

كمان خلي كلماتك حاسمه وقويه بلاش بيتهيا لي احتمال كمان اوع تعبر عن نفسك وانت غضبان وفاقد السيطره لان ده هيبان عليك وعلى صوتك وهيكون تاثيره سلبي على اللي بتقوله المفهوم المهم جدا اللي بعد كده هو احترام الذات يعني من الاخر كده بنقول لك احترم نفسك مش بنهزقك لا لا سمح الله.

يعني نقصد اعملها باحترام وبلاش جو انا فاشل وانا ما ليش لازمه والكلام المؤذي ده وحتى لو حسيت بفشل المفروض تتعلم منه وتفضل حاسس باحترام نفسك ومحاولاتها وعشان تعزز ده محتاج تقلل تواجدك مع الناس اللي بتقلل منك وحوط نفسك في ناس ده عامه ويطلب من الناس اللي بتحبك يقولوا لك نقط قوتك واكتب اهدافك واشتغل بجد.

علشان تحققها واحتفظ بمفكره الانجازاتك واكتب فيها كل اسبوع والانجازات دي ممكن تبقى حاجه بسيطه زي انك ضحكت حد كان زعلان مثلا اما المفهوم الثالث بقى فهو الاستقلاليه وده مفهوم احنا بنعاني معاه شويه لان انا مش بنعرف نوفق بين حاجتنا الفطريه لصنع شخصيه مستقله.

تفكيك الذكاء: دراسة في الأصناف الفريدة للذكاء.

واننا نكون جزء من المجتمع بس ده مش مستحيل حقنا اننا نعبر عن نفسنا ونكون شخصياتنا بس لازم نراعي ان انا مش عايشين لوحدنا وان في حدود المجتمع بيفرضها ولازم نحترمها وعشان تزود الشعور بالاستقلاليه في كذا طريقه ممكن تساعدك في ده زي انك تكتب في نهايه كل يوم قرار اخذته بنفسك.

وتدرب انك تعبر عن رايك في الاعداد بدون خجل حتى لو رايك مختلف واختار حاجه كل اسبوع تعملها لنفسك زي انك تشوف فيلم في السينما او تحضر ورشه احنا ده كله كنا شغالين على العالم اللي جوانا والصفات اللي لازم تكون عندنا علشان ننمي ذكاءنا العاطفي.

هنبدا بقى نطلع بره شويه بص لطريقه تعاملنا ونظرتنا للعالم ودي هنحتاج فيها لتعلم مهارات التكيف علشان نقدر نتعامل صح في اي موقف نلاقي نفسنا فيه واول مهاره من مهارات التكيف هي مهاره حل المشكلات بعض الناس بيعتقدوا ان حل المشكلات بيحتاج ذكاء مع ريفي.

بس لكن الحقيقه ان الذكاء العاطفي بيلعب دور كبير جدا في حل المشاكل لان المهاره دي بتتطلب القدره على اتخاذ القرارات ودي بتتدخل فيها المشاعر بشكل كبير ده غير ان كل المشاكل بتتضمن شخص ثاني يعني هنا لازم يكون عندك القدره على التعامل مع الناس وده برده في صميم الذكاء العاطفي.

عشان كده حاول تفكر في المشاكل على طول ان لها اكثر من حل واحد وحاول كمان تتوقع المشكله مسبق عشان تجهز حلول لها وتكون مستعد اما المهاره الثانيه فهي المرونه العالم حوالينا بيتغير يوم عن يوم ميتا فيرس او بقى وبلاوي زرقاء واحنا للاسف بنواجه صعوبه في تقبل الحاجات دي وده لان لنا بيقبل التغيير.

بس لما بيتخيل انه مسيطرعليه ويقدر يستفيد منه فاكرين في بدايات كورونا الله لا يرجعها يكونوا عاملين ازاي كنا بننزل ونهزر ونطنش كل الاحتياطات لحد ما بدانا نشوف الاصابات في ناس حوالينا فعلا وساعتها جرينا نغسل اكياس البقاله واستهلكنا كميه كحول رهيبه.

 وعشان كده من اهم مهارات الذكاء العاطفي هي المرونه والقدره على التاقلم مع الظروف والمواقف الجديده وده ظهر في نتيجه بحث عملوا مركز القياده الابداعيه في امريكا بيتناول اسباب نجاح وفشل الشركات وقال ان اول سبب للفشل كان صعوبه التعامل مع التغيير.

 وعلشان تنمي من المهاره دي محتاج تغير في حاجات بسيطه زي الطريق اللي متعود تاخذه للشغل وجهز اكثر من سيناريو للاحداث وما تقفش كتير عند الاخطاء وواحده واحده هتلاقي نظرتك اختلفت وقدرتك على التغيير اكبر طيب كده تعلمنا ازاي نتكيف مع الجديد اللي بيحصل حوالينا بس.

ماذا لو اللي بيحصل ده بيثير غضبنا وبيحسسنا بالضغط وبمشاعر سلبيه هنا هنحتاج نتعلم مهارات التعامل مع الضغوط مع كل يحصل في العالم دلوقتي الضغوطات بتزيد من الشغل ومن البيت ومن الاهل ومن كل ناحيه بس ده مش معناه اننا نستسلم لها لكن المفروض نحاول على قد ما نقدر ان انا ما نسيبهاش تسيطر علينا.

عشان كده مهم يكون عندك وسيله او مساحه للتفريخ وده شيء نسبي تماما ممكن مثلا تنزل تتمشى تشوف خضره تتفرج على حاجه بتضحكك ولو عندك هوايه بتحبها انغمس فيها وفض دماغك سواء بقى كانت رسم كروشيه سمعاه ملخصات صوتيه اللي تحبه يعني.

 المهاره المهمه الثانيه بقى هي السيطره على الاندفاعات وده لان ممكن كلمه واحده في لحظه غضب تهدم بيوت وتضيع مستقبل ناس وعشان نقلل من الاندفاعات المدمره دي عندنا اربع اساليب لو حاسس بمشاعر قويه عند ال 10 قبل ما تصدر اي رد فعل واستنى لحد ما تحس انك قادر تتكلم بوضوح.

الذكاء الآخر: استكشاف أبعاد جديدة للعقل.

لو حسيت ان دماغك بتشجعك تعمل حاجه عنيفه سيب المكان شويه وحاول تفكر في حاجه ايجابيه ولو حسيت انك معرض لموقف ممكن تنفعل فيه خذ معك حد بتثق فيه يقدر يهديهك كده احنا خلاص جاهزين نبدا نطلع العالم الخارجي بجد وده الجزء الثاني من الذكاء العاطفي الخاص بتعاملنا مع العالم والناس اللي حوالينا.

وعلشان نحقق الجزء الثاني من الذكاء العاطفي محتاجين نطور ثلاث مهارات اول مهاره هي التقمص العاطفي والتقمص العاطفي هو القدره على اننا ندرك عواطف الاخرين الحقيقيه من خلال كلامهم اللي بيقوله وحتى المعاني اللي مش بيقولوها صراحه نغمه الصوت وتعبيرات الوش كل حاجه ممكن تشير لحالاتهم العاطفيه.

يعني ما ينفعش تمشي كده وتسال كل حد انت سعيد انت حزين لا لازم يكون عندك القدره انك تستشف في ده لوحدك والا هتبقى مزعج زي شيلد كده ثاني مهاره هي القدره على اقامه علاقات صحيه وكل البحوث العلميه اكدت على اهميه العلاقات اللي بنقدر نعملها مع الناس اللي حوالينا وتاثيرها على مدى شعورنا بالسعاده.

وكلنا بنسال على العلاقات القريبه اللي فيها ثقه وراحه اللي بنكون فيها على طبعتنا وبيكون فيها رصيد عاطفي بين الطرفين وعلشان نقدر نبني على قد صحيه فده بيحتاج مننا اننا نلاحظ اهتمامات الطرف الثاني ونهتم بيها ونساله عنها ونفتكر الاحداث المهمه في حياته.

 والناس عامه بتحب تتكلم عن نفسها فاديهم فرصه لده واسمع اكثر ما بتتكلم والمهاره دي مش بس مهمه في العلاقات الشخصيه لا كمان مهمه للنجاح في الشغل عشان كده الشركات بدات تهتم مؤخرا بتنميه مهارات العاملين في التعامل مع الناس.

زي ما عملت شركه امريكان اكسبريس اللي استعاند بمستشارين مدربين في الذكاء العاطفي علشان يدربوا مندوبي مبيعات وثائق التامين على الحياه وده لان بيع الوثائق دي بيتعدى الحقائق والسعر والكلام الباعي ده لان ساعتها الشخص بيفكر في الموت وفي الناس اللي هيسيبهم.

وبالتالي الموضوع هنا بيضم مشاعر كثير لازم يكون المندوبين عندهم حساسيه وفهم لها ويظهر له دلل العميل مش مجرد انهم يقنعوه يشتري وبس ثالث مهاره محتاجينها في التعامل مع العالم الخارجي هي المسؤوليه الاجتماعيه.

متخيل العالم كل شخص فيه بيدور على مصلحته بس ما حدش بيهتم فيه باي شيء غير نفسه الفكره دي والتخيل بتاعها مرعب جدا وعكسها بقى تماما هي المسؤوليه الاجتماعيه اللي بتدعوا الافراد والشركات انهم يحسوا بالمسؤوليه ناحيه المجتمع بتاعهم ويحاولوا يحسنوا منه.

زي انك تتطوع في جمعيه خيريه بتساعد المحتاجين سواء بفلوسك او بمجهودك بس وبكده يا صديقي نكون خلصنا مهارات الذكاء العاطفي ودورك دلوقت تحدد ايه المهاره اللي بتفتقدها وتشتغل عليها وتفتكر ان المهاره مش بتتكون من يوم وليله لكن بالتكرار والالتزام ولو بخطوه صغيره كل يوم لكن على المدى البعيد هتشوف الفرق.


خاتمة:
في النهاية، يُظهر كتاب "النوع الآخر من الذكاء" لهارفي دوتشين دولف أهمية فهم وتطوير الذكاء العاطفي كمفتاح للنجاح والسعادة في الحياة. من خلال تعزيز القدرة على التعبير عن المشاعر، وفهمها، وإدارتها بشكل صحيح، يمكن للأفراد تحسين علاقاتهم الشخصية والمهنية وتحقيق نجاح أكبر في حياتهم.

أسئلة وأجوبة:

ما هو الذكاء العاطفي ولماذا يُعتبر مهماً في الحياة؟

الذكاء العاطفي هو القدرة على فهم وإدارة المشاعر الشخصية وتعامل الفرد معها ومع مشاعر الآخرين. يُعتبر مهماً لأنه يساعد على تحسين العلاقات الشخصية والمهنية ويسهم في تحقيق النجاح والسعادة.

ما هي بعض الطرق التي يمكن من خلالها تطوير الذكاء العاطفي؟

يمكن تطوير الذكاء العاطفي من خلال تمارين مثل تسجيل المشاعر والتفكير في مصادرها، وتعبير عن المشاعر بطريقة إيجابية، وتطبيق مبادئ مثل توكيد الذات واحترام الذات.

ما الفرق بين الذكاء العاطفي والذكاء المعرفي؟

الذكاء العاطفي يتعلق بفهم وتعامل المشاعر، بينما الذكاء المعرفي يتعلق بالقدرة على التفكير وحل المشكلات بشكل منطقي. الاثنان مهمان، لكن الذكاء العاطفي يساعد في التواصل وبناء العلاقات بينما يركز الذكاء المعرفي على المهارات العقلية.

كيف يمكن لتحسين الذكاء العاطفي أن يؤثر على النجاح في العمل؟

تحسين الذكاء العاطفي يمكن أن يؤثر إيجاباً على النجاح في العمل من خلال تحسين التواصل مع الزملاء والعملاء، وإدارة الضغوطات والصعوبات بشكل فعال، وبناء بيئة عمل إيجابية ومرنة.

كيف يمكن للأفراد تحديد نقاط الضعف في مهاراتهم العاطفية وتحسينها؟

يمكن للأفراد تحديد نقاط الضعف في مهاراتهم العاطفية من خلال التفكير في المواقف التي يصعب عليهم التعامل معها بشكل فعال، ومن ثم العمل على تطبيق الاستراتيجيات والتمارين التي تعزز هذه المهارات، مثل التعبير عن المشاعر بوضوح والاستجابة بشكل هادئ ومتزن في المواقف الصعبة.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-