أخر الاخبار

ملخص كتاب : لماذا يتزوج الرجال العاهرات لشيري ارجوف

تعرفي دماغ الراجل شغالة إزاي - ملخص كتاب لماذا يتزوج الرجال العاهرات

لماذا يتزوج الرجال العاهرات

ملخص كتاب لماذا يتزوج الرجال العاهرات - سيدتي هل تساءلت يوما لماذا التفاهم مع الرجل امر شاق ولماذا لا يعجبهم العجب ولا الصيام في رجب ولماذا لا يفهمون من اول مره اللي انت عايزه تقوليه وليه ذوقهم غريب في الستات.

 بل بالاحرى لماذا يتزوج الرجال العاهرات وده السؤال اللي بتطرح الكاتبه شيري ارجوف في الكتاب اللي بنفس العنوان وبتقدم فيه افكار عن شخصيات الستات اللي بتنجزب ليها الرجاله وليه بيتجوزو والكتاب مش موجه فقط للي لسه هاتجوز ده كمان للزوجه اللي ممكن تستعمل الكلام الجاي علشان تفهم دماغ جوزها وتقدر تحسن من حياتها الزوجيه.

ايه بقى قصه لماذا يتزوج رجال العاهرات دي قبل ما نبدا محتاجين نوضح ان المقصود بكلمه عاهره في الكتاب هو المراه ذات الشخصيه القويه والتي تحافظ على مساحتها الخاصه والصادقه والواضح فيما تقبل ولا تقبل وتتراجع عندما تشعر بشيء من عدم الاحترام مما يجعل الرجل يحترمها فالكتاب توضيح لصفات الشخصيه القويه اللي بينجذب ليها الرجال.

 فبينا نشوف الصفات دي مبدئيا الاحترام هو اساس اي علاقه فكل ما توضحي لي من البدايه انك شخصيه ليها مساحتها الخاصه اللي ما بتقبلش اي نوع من التنازل او التفاوض عليها لانها واثقه من اسبابها فاحترامك لنفسك هيخليه يحترمك لانه لو ما احترم ارائك يبقى هو ما بيحترمك شخصيا فالاحترام هو المؤشر الاول اللي بتتبني عليه العلاقه.

 وعلى فكره كل ما الراجل كان واثق من نفسه وجدير بالاحترام كل ما هتلاقيه بيتعامل معاك على الاساس ده لانه في النهايه الراجل مش عايز يرتبط بواحده شخصيتها ضعيفه مش هتقدر تتحمل المسؤوليه وتكون عبق عليه الراجل عايز علاقه مع واحده كفء وعقله ومقدره قيمه نفسها كويس وعشان كده لازم ترسمي حدودك كويس وما تتقبلي الانتقادات منه.

 في المطلق ما تروحيش تغيري من نفسك على طول مع اي حاجه يقولها عشان قال لك انها مش عاجباه المفروض انت اخترتي الحاجات دي لسبب ومعنى انها مش عاجباه انه ده رايه عادي ومش شرط تغيري من نفسك عشان تعجبيه لانك لو عملتي ده عشان تباني مطيعه او عشان تعجبيه فالعكس هو اللي هيحصل لانه هيشوفك ضعيفه الشخصيه.

لمحة عن قراءة: لماذا يتزوج الرجال العاهرات.

 كمان بلاش تكلف لو حاولت تكوني مثاليه جدا ولطيفه جدا مطيعه جدا جدا فهو هيشوفك ممله جدا جدا جدا لانه ببساطه مجرد ما يحس التكلف في العلاقه هيبدا يتعامل معاك بحذر وعدم راحه لانه بيفكر على ايه المثاليه دي كلها ما تكلمني عادي زي ما بكلمها زائد انه بيشوف شخص مش واثق في اسبابه ومظهره وبيحاول يغطي عليها ونتيجه للحذر والتكلف وعدم الراحه.

 دول مش هيحصل ااي تطور في العلاقه لازم يلاقي قدامه شخصيه يتكلم معاها مش تمثال مثالي يعجب بيه فالافضل لما ترتبطي انك ما تفقدي مساحتك الخاصه وانتماءات وهواياتك ولا احساسك بضروره الاعتماد على نفسك حافظي على اصحابك ومالك الخاص لان ده هيديك القوه انك تتعاملي معاه بكل حب واحترام.

وبالتالي الراجل هيهتم يعرف ايه اللي بتحبيه وايه بتكرهيه وكل ما هيخليكي سعيده كل ما هيحس بالثقه في نفسه اكتر فلما يسالك ايه الاكل اللي بتحبيه جاوبي بصراحه ان شاء الله حتى تكون الرنجه او الكوارع ساعديه يرضيكي عشان نحافظ على العلاقه مش متجوزه المحقق كونن انت ولو مهتم كان عارف والكلام ده هم الرجاله ما بيفهموش اسرع الا بالطريقه المباشره فكل ما تجاوبي بصراحه هيحترمك لانك بتقولي اللي جواكي في شكل افكار واضحه.

 ونتيجه لده هيحس انك شخص واضح ممكن يبني معاه حياته ولو عرفت في حاجات او تصرفات بتضايقك فيا ريته قولي ده هيحترمك ساعتها لانه ساعتها يعرف ان هو قدام شخصيه واضح بالنسبه له ايه بيضايقها شخص واضح ومباشر وعارف يعبر عن نفسه ويقدر يتعامل معاه بدون غموض اتكلمي عن اللي بيدور في عقلك بطريقه عقلانيه لان لما بتحددي اللي تقصديه في جمل واضحه فده هيثبت ثقتك في نفسك ويخليه يفكر من جواه ويقول لو زعلتها او استفزتها ثاني هتتخض مني.

 اصل الرجاله مناسب لهم الاسلوب الصريح ده لانه الشخص بيعرف انه مش قدام شخصيه تافهه بتتحرك بناء على الاهواء والعواطف بس وعلى فكره اللحظه اللي هتحطي فيها حياتك في قائمه الانتظار وتلبي كل رغباته ومواعيده هتكوني اقل اهميه بالنسبه ليه اما لو ايقن انه مش الشيء الوحيد المهم في حياتك ولازم يكتسب وقت في يومك ويشغل مساحه من تفكيره فهحس بالتحدي انه يكتسب الوقت ده عشان يقعد معاك تاني.

فهم أسباب اختيار الرجال لشريكات حياتهم.

 بل وهيحس بالتقدير والاحترام للوقت ده وده لانه الرجاله لما تحس انها وصلت للحاجه بعد جهد بيحترموا ويقدروا الحاجه دي بسبب المجهود اللي اتبدل عشان يوصلوا ليها فحتى لو بتعشقي الراجل لازم تبيني له انك مش هتغيري من نفسك او توقفي عاداتك وهواياتك المفضله او اسلوب حياتك قولي له اه احنا بنحب بعض.

 لكن ده مش معناه اني اضحي بالحاجات اللي بترسم شخصيتي بدون سبب واضح او قوي لما تبطلي تجري وراه وتحاولي تكوني موجوده في كل تفصيله في يومه هو اللي هيدور عليك ويحاول يوصل ليكي لكن لما بتدلي عليه بيشوفك شخص عاطفي غير عقلاني وبيحس بالملل ولو حققنا عنصر انك ما تدلي عليه ده هينتج عنه حاجه ثانيه مهمه في علاقتك مع الراجل الغموض.

 لو ما ادلقت عليه هيظل فيه جزء غامض من حياتك يتساءل عنه خليه يتساءل انت مشغوله في ايه او بتعملي ايه ومش بتكلميه الراجل بيحب وجود جزء صغير غامض ما يقدرش يوصل له لكن لما تقدمي نفسك مسكيه بشكل كامل على طول هيحس بالنفور منك حسسيه بصعوبه الوصول ليكي وساعتها هيشعر بالتحدي عشان يكسب ودك.

 بس سؤال هو كده مش هينور مني بسبب الغموض والمفروض اظهر كل جوانب شخصيتي عشان يبقى اغراء لا الاغراء كامن في اظهار بعض الجوانب مش كلها كل اللي عليك انك تسترد قيمتك وتتحرر منه وتستمتعي بحياتك ووقتها هو هيجي يتساءل بتعملي ايه دلوقتي حسسيه انه بيسرق من حاجه ثانيه انت مشغوله فيها هم رجاله كده بيحبوا يدخلوا حرب الاهميه ما بين نفسهم وبين اللي مشغوله بيه.

 ويحسوا انهم كسبوها في النهايه كمان الرجاله بتحب تعمل حاجات تضايقك من وقت للثاني زي انه ينسى مكالماتك او يقول حاجه تضايقك والحقيقه هي ان كل الذكور بيعملوا الحركات دي اولا على سبيل المرح وثانيا عشان يشوفوا رد فعلك هيكون عامل ازاي عشان لما يشوف رد فعل عنيف هيقول بصي ما بتعرفيش تتحكمي في مشاعرك ازاي ويصنف على انك شخص مش بيقدر يتحكم في انفعالاته.

الحل انك ما تظهري ضعفك قدامه في مواقف زي كده خلي رد فعل فعلك مساوي لفعله هيعرف وقتها انه قدام شخصيه قويه وواثقه من نفسها ومحترمه ساعتها هيرب اكث في تطور العلاقه والتواصل وهيتم السك بيكي اكتر لانه هيشوفك شخصيه ناضجه وعارفه تفهمي اللي جواه وهفكر قد ايه هو محظوظ بيكي.

تحليل كتاب شيري أرجوف: لماذا العلاقات غير التقليدية؟

 وللتنبيه لازم تحترس وتميزي الخط الاحمر اللي بيفصل ما بين الاختبارات الصغيره دي وبين عدم الاحترام لازم اول ما تحسي بقله احترام من ناحيته توضحي ليه انك مش قابله الفعل ده تماما عشان يوقف ويعرف انك شخص ما بيقبلش حد يتجوز دوده ومن اشهر الحاجات اللي بيعملوها الرجاله على سبيل المرح وبيختار نوع الشخصيه اللي قدامهم هو اختبار الغيره.

 زي انه يلتفت لواحده ثانيه وهو معاكي او انه يتكلم بشكل كويس عن زميله ليه في الشغل او انه حتى يتكلم عن اكل والدته وحنينه للاكلات اللي كانت بتطبخ له واللي بيكسب اللعبه دي في النهايه هو الشخص اللي بيحافظ على اعصابه هاديه للاخر ويرد بردود معقوله ما تنسيش انه مستني اي علامه عصبيه عشان يقول انك مش بتتحكمي في مشاعرك.

 وده اللي الرجاله بيعملوه لما يتكلموا مع بعض لان كتير منهم يستخدموا كلمات بطابع خشن وبذيء للتعبير عن خشونه مشاعرهم وعاطفته واختبار الغيره طريقه منهم عشان يراقب مشاعرك ويشوف اذا كنت هتنهار ولا لا ولو عرفت تدافعي عن نفسك من غير ما تنهاري هيشوفك شخص عاقل وموثوق.

 والكاتبه بتقول ممكن تلاقي الراجل بيتظاهر انه مش عارف يعمل حاجه معينه عشان يشوف مدى تقبلك لده وده اختبار كمان اسمه اختبار الجهل الرجاله بيعملوا ده طول الوقت بيتظاهروا بالعجز بيغسل الاطباق مثلا بشكل غريب او يكوي الهدوم بشكل مش مظبوط عشان ما يطلبش منهم يعملوا الحاجه دي ثاني ولو انتقدت اللي هو بيعمله هيقول لك خلاص انا مش بعرف اعملها فخلاص اعمليها انت.

استكشاف أسباب الزواج من منظور جديد.

وده بالضبط اللي المفروض تتجنبيه لانك من الاخر هتدبس في الحاجات دي بعد كده وبمناسبه الشخص العاقل لما تيجي تتكلمي معاه خليكي فاكره ان الرجاله بيشوفوا الستات كائنات عاطفيه وعشان كده بيضايقها من وقت للثاني عشان يعرفوا مشاعرهم ولما بيعرف يضايقها بيحسوا ان الشخص اللي قدامه ضعيف وده بيخليك عرضه بشكل اكبر للانتقاد.

وده زي ما بتقول الكاتبه بياكد نظرتهم للستات على انهم ما بيقدروش يتحملوا الضغط النفسي فاختبار و في قلب الكلام بتكون اختبار لمدى ثقتك بنفسك عشان يشوف مين اللي متحكم فيك مشاعرك ولا عقلك فدي تب صغيره كده علشان لما تتكلمي معاه المره الجايه اتاكدي انك مش بتتكلمي بشكل شاعري عن حاجه لانه هيحس ساعتها ان الموضوع تافه ولا يستحق التفكير لكن لما تتكلمي بهدوء هيفهم خطوره الموضوع وكونه يستحق الانتباه.

 من الافضل تنتبهي لنبرهن وطريقه عرضك لموضوعك عشان دي اللي بتحدد بالنسبه ليه درجه الانتباه اللي هيحطها في موضوعك لانه لو حاس انك معميه بمشاعر عليك وبتتكلمي على هواكي وانك مش شايفه الصح والغلط هيصدق لكن لو حسك واقعيه هينس بانتباه.

 مثلا ما تقوليش حبيبي عايز اتكلم معاك لانه هيحس انه داخل على النيابه ساعتها وفي تحقيق هيتفتح معاه حبيبي عايز اتكلم معاك بالنسبه له انذار بيقول تحذير تحذير هناك مشاعر قادمه في الطريق مع احتماليه تساقط اضطرابات ومشاكل برجا الانتباه ووضع احزمه الامان وربنا يعدي الليله دي على خير لو عايزاه ما يحسش انه هيتهاجم فالافضل ما تقوليش حاجات من نوعيه انا حاسه او انا انا بفضل انه.

 قولي له اللي في دماغك بطريقه مباشره انا وجهه نظري انا رايي هيلت لكي على طول لان بالنسبه له الكلام بدون مشاعر هو الشيء غير المتوقع وبالتالي هيكون شيء يسترعي انتباهه انك تتكلمي بشكل ما يخليكي تباني عاطفيه بدل ما تقولي له محتاجه اتكلم معاك عن اللي حاسه بيه قولي خلينا نحلل الموقف ده بشكل منطقي ونفهم مطلوب مننا ايه.

تفسير كتاب لماذا يختار البعض الطرق غير التقليدية للزواج.

 ده هيخلي مفتاح التحكم في المحادثه في ايدك انت من البدايه وسواء الكلام او الافعال فالراجل بيدور عن علامات لاستحقاق العلاقه معاه هو بيحاول يشوف ايه الطريقه اللي هتتعامل بيها مع الحاجات اللي هو بيتعب عشان يجيبها لك مش هيعلق على دي او يلفت انتباهك هو بس هيلاحظ ويحتفظ بردود فعلك في ذاكرته.

 لما يديكي شيء ما لازم تظهري ليه الحب والتقدير اظهري ليه معرفتك بحبه اللي بتعبر عنه الحاجات دي مش حبك للاشياء نفسها اللي هو جابها لازم توري له انطباع ان مجهوده ما راحش هدر مجهوده ما تبخر في الريح مجهوده متقدر ووصل ليكي اياكي تقدمي ليه تقدير اقل من اللي يستحقه لان ده هو الطريق الاسرع لتقليل حبه ليكي.

 وفرق كبير بين انك تكوني مقدره اللي هو بيعمله وبين انك تعرفيه بتقديرك ده وموصله ليه والموضوع ممكن يتم بجمل بسيطه انا مقدره تصليح ك لكذا ده ساعدني جدا كانت خروجه ممتعه جدا واتبسطت بيها شكرا ليك مره ثانيه او حبيت الهديه دي جدا شكرا ليك.

 واخيرا ممكن نقول الحاجات اللي بتعبر عن كل اللي فات في كلمه الحدود لازم يكون ليكي حدود وتسيبي الوقت يعبر عنها ما تقوليش ليه ايه حدودك او كل المعلومات اللي تخصك خليكي غامضه.

خليه يكتشفك لانك لو بقيتي كتاب مفتوح ليه هيحس بالملل معاك وفي الاخر زي ما بتقول الكاتبه يريد الرجل ان يشعر وكانه بطلك يحتاج ان يشعر بيدك وحبك يريدك ان تنظري اليه كانه حامي هذه العلاقه ولكنه يريد تلك النظره من امراه تحترم نفسها وتمتلك شخصيه قويه وتحب نفسها اولا واخيرا وبس كده قولوا لنا في كومنت ازاي ممكن المراه تتعامل مع شريك حياتها.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-