أخر الاخبار

ملخص كتاب الوحش الذي يسكنك يمكن أن يكون لطيفًا

ملخص كتاب: الوحش الذي يسكنك يمكن أن يكون لطيفًا - وحش الخوف من الفشل

كتاب الوحش الذي يسكنك يمكن أن يكون لطيفًا
ملخص كتابالوحش الذي يسكنك يمكن أن يكون لطيفًا - هل كنت من الاطفال اللي بتخاف بالليل وهي جايه تنام ليكون في وحش مستخبي تحت السرير او ورا الدولاب لو ده الحال فانت لست وحدك سواء اتولدت في مصر او لبنان او حتى في جبال سويسرا فانت اكيد سمعت عن مخلوقات متوحشه وعفاريت بتتسل بالليل لغرض واحد بس عشان ترعب او تؤذي الاطفال اللي بيتصرفوا غلط.

 ومغلبني كم مره حد قال لك لو ما سمعتش الكلام هيجي لك البعبع او امنا الغوله او برجل مسلوخه بس الحمد لله انت كبرت يا صديقي وباين كده ان الوحوش دي اختفت بس الحقيقه المره انها ما اختفت لكن اتحولت او اتغيرت لصوره ثانيه لكنها لسه عايشه جوانا اتحولت لاشباح ومخاوف موجوده في اعماق اعماق دماغنا وبقت جزء مننا.

وبتظهر في اشكال كتير زي وحش الخوف من الفشل او وحش التغيير او الرفض وغيرهم والمشكله بقى في وحوش الخوف دي ان مش سهل نتخلص منها لانها مش كيانات بعيده عننا ولا هنقدر نجيب بابا يفتح الدولاب ويطردها لا دي مخاوف جوانا احنا لازم نعترف بيها و نفهمها ولو تجاهلناها هتستمر وهتفضل تزول ك وتنط لك في كل حته زي الطفل الصغير اللي عايز اهله يهتموا بيه.

 فمبدأ صالحنا فجهز كوبايه الشاي الجميله وبينا على بيت الاشباح اول شبح هو الخوف من الفشل وعشان نكون صادقين احنا كلنا بنكره الفشل وبنحاول نتجنبه باي ثمن بس عند بعض الناس الفشل ده بيكون تهديد نفسي كبير بيخلي تصرفاتهم ودوافعهم لتجنب الفشل اكث بكثير من الرغبه في النجاح واللي مش واخدين بالهم منه انه ممكن الخوف من الفشل ده هو اللي يضيع عليهم فرص النجاح.

 اصلا ازاي الخوف من الفشل بيحصل نتيجه اسباب كتير منها انك تكون في بيئه مش بتدعم وهنا هيكون صعب النجاح جدا يعني لو عرضت رسمك لحد وسمعت نقد هدام بس فغالبا انت مش هتهوت الرسم ثاني فعدم وجود بيئه داعمه كفيل انه يقتل ثقتك في نفسك ويشكك فيها ويرعب ك من اي محاوله ثاني سبب بقى هو التركيز على فشل سابق كلنا بنفش يا صديقي في شيء ما في مرحله ما وده عادي.

سر الكائن الخفي: عندما يكون الوحش داخلنا صديقًا.

وطبيعي وعلى فكره ما فيش حد بيعرف بفشله فكره كده ان احنا لما بنجيب سيره توماس اديسون بنقول الفاشل اللي بنى شركه لطحن المواد الخام فشلت لا بنقول ده مخترع المصباح الكهربائي الله ينور عليه.

ثالث سبب بقى للخوف من الفشل هو قله الثقه بالنفس وقله تقدير الذات والنظره السلبيه دي بتخليك تربط قيمتك الذاتيه بانجازاته وبتكون شايف انك لو فشلت قيمتك كلها هتدمر فبتكون مرعوب من الفشل السبب الاخير هو الكماليه لو انت شخص بتسعى للكمال في كل حاجه هتلاقي ان اقل درجه من الفشل بتضايقك وبتحاول تتجنبها حتى لو ده معناه انك تفضل محلك سر.

طيب ياصديقي دي اسباب الخوف من الفشل اعمل ايه بقى عشان اتغلب على الخوف ده قبل ما اقول لك ازاي تتغلب عليه لازم تعرف الاول اهميه الفشل وانك لازم وضروري تفشل قلت لي ليه اولا لان الفشل موضوع لا مفر منه كلنا بنفشل وكمان عشان اللي بتتعلم من الفشل اكتر بكثير من اللي هتتعلم من النجاح.

واللي جاك لشيء انا عارف بس حقيقيه وهي ان الفشل بيخليك اقوى الفشل هو اللي بيفرق القوي عن الضعيف الضعيف هو اللي بيفشل ومش بيقوم قوي هو اللي بيفشل ويتعلم والثقيله بقى ان الفشل مهما كان مؤلم ممكن يبقى هو بدايه طريقك لان ساعات الفشل بيخليك تغير طريقك خالص وتكتشف ان شغلك الحالي مثلا ما ينفعكش والكار ده مش كارك.

واخيرا الفشل بيخلي طعم النجاح احلى بكتير طب ما الفشل طلع جوسي وبسمسم اهو ازاي بقى تغلب على الخوف من الفشل لازم الاول تعترف بخوفك وتواجه نفسك بيه وبعدين دور على اسبابه وممكن تستعين باخصائي عشان تعرف جذور المشكله وفي اي موقف خايف منه تخيل سيناريو الفشل في ذهنك شكله ايه!!

 ايه نتايجه وده تمرين مفيد لانك لما تتخيل موقف كامل هيقل خوفك منه لان بتبدا تشوف له حلول وعامه في حياتك حدد اهداف واضحه ومحدده وتقدر تحققها فعلا عشان تقلل من احتماليه الفشل حاجه كمان مهمه في تغلبك على الخوف من الفشل هي ان لازم يكون عندك دايما خطه بديله يعني ما تعلقش كل امالك على حاجه واحده بس.

ولازم كمان تغير نظرتك للفشل وانت عارف القصه الشهيره بتاعه اديسون لما اتسال عن فشله المتكرر واتقال له مش ندمان قال انا ما فشلت 100000 مره انا نجحت في اكتشاف 100000 طريقه اللمبه مش بتشتغل بيها ما انت عارفها اهو امال ليه مش بطبقها.

 واخيرا ساعات كتير بيكون خوفك من الفشل ده وهمي تماما وهنا دورك تقول لنفسك بصوت عالي انا هكمل وهنجح وده مش ضمان للنجاح بس على الاقل هتزيد ثقتك في نفسك وهتحاول كده قاضين على بعبع الخوف من الفشل اللي جاي بقى عكسه خالص وممكن في ناس تتفاجئ ان ده خوف اصلا وهو الخوف من النجاح.

 اه يا صديقي في ناس كتير بتخاف من النجاح اسمع مني بتسالني طبعا ليه اقول لك هم مش بيخافوا من النجاح نفسه لكن بيخافوا من تكلفته واللي بيجي معاه يعني ايه يعني النجاح حتما ولا بد يجي وراه تغيير حتى لو كان التغيير اللي انت عايزه فانت لو جربت وفشلت على الاقل هترجع للوضع اللي كنت عارفه ومتعود عليه مهما كنت زعلان لكن لو نجحت فانت هتروح لمكان مجهول في مسؤوليات اكتر وتوقعات اكتر.

القوة الخفية: فهم الوحش الداخلي وجعله حليفًا.

 وهو ده اللي بيخوف يعني الخوف من النجاح بيضم حاجات كتير زي الخوف من خساره نفسك يعني في ناس بتخاف من النجاح لا تتغر مثلا وتبقى نسخه اسوا من نفسها وفي كمان الخوف من ردود الافعال المفاجاه والعنيفه يعني ممكن الناس تخاف من النجاح بسبب ردود الفعل المجتمعيه فممكن السيدات مثلا في مجتمعاتنا تتجنب انها تروج لنفسها بانها بزنس ومن ناجحه لان ده مش بيتمشى مع الادوار التقليديه للجنسين والمقبول مجتمعيا.

وبيضل كمان الخوف من النجاح الخوف من اننا نكون مش شاطرين كفايه ودي اسمها متلازمه المحتال اللي بتخلينا نشك في نفسنا وقدراتنا بالرغم من تعليمنا وخبرتنا وشهاده كل اللي حوالينا وممكن الخوف من الاضواء يعني الانطوائيين ممكن يخافوا من النجاح لانهم مش عايزين الضوء يتسلط عليهم وطبعا الخوف من التغيير زي ما قلنا بس لا تخف التغلب على الخوف من النجاح.

مش مستحيل واول خطوه للتغلب عليه انك تطور وعيك الذاتي بيه وتعترف لنفسك بانه شبح بيسيطر عليك وتحاول تفهم سببه وهيساعدك في ده انك تبدا تسجل يومياتك كل يوم ل 20 دقيقه مثلا تكتب كل اللي يخطر على بالك لما تفكر في خوفك من النجاح واستمر في ده لمده اسبوع واكثر لحد ما تعرف كل حاجه عن خوفك بعدها بقى محتاج تاخد بالك من افعالك اللي بتفسد فرص نجاحك وتقدمك.

لان للاسف ممكن الخوف ده يظهر في شكل تسويف ومماطله وانت مش واخد بالك ودلوقتي بقى عليك انك توقف التصرفات دي ومش بس توقفها ده انت تواجهها كمان يعني تبدا تتعامل مع المواقف اللي كنت بتخاف منها وتحاول تثبت لعقلك من خلال سلوك ياتك انك مش خايف من النجاح ولا حاجه بس ابدا بالتدريج.

يعني لو خايف تعمل بريزنتيشن قدام ناس كتير ابدا بحد من اسرتك تعمل البرزنتيشن قدامه وبعدين باثنين صحابك وهكذا وبالخطوات دي تقدر تتغلب على شبح الخوف من النجاح وتطلق العنان لامكانياتك اخيرا خلصنا من اول شبحين بس لسه المعركه مستمره مع شبح جديد يا صديقي شبح لا يقل خطوره عن الشبحنه فاتوا وهو الخوف من التغيير.

الخوف ده شائع جدا ومنتشر جدا وده لان انت تغيير فعلا صعب على الناس كلها بس المشكله بقى بتحصل لما الخوف ده يسبب لنا شلل في المواقف البسيطه او في اقل تغيير زي ايه طيب زي الخوف من انهاء علاقه معروف انها فاشله ومضره كمان لان الواحد خايف انه يبقى عازب والنوع ده من الخوف غالبا مصدره بيكون من الطفوله.

 يعني لو الشخص ده اتولد في بيت سلبي على طول الاهل بيشتكوا فيه من صعوبه الحياه لما بيكبر بيكون عنده خوف من التغير لان ثبت عنده ان الحياه عامه سيئه مهما كان طريقه فبيع ايش سلبي ومستسلم لاي حاجه وبرده لو اهل الشخص عانوا من صدمات زي الفقر او الاساءات في الطفوله ودايما بيقولوا ان الحياه خطر ومش ممكن التنبؤ بيها ده بيخلي عيالهم عندهم جمود بسبب الخوف من تغيير اقل حاجه لانها ممكن تؤدي لحاجه مش امنه.

ازاي بقى نتغلب على الخوف من التغيير السر في الخروج من منطقه الراحه وفي استراتيجيات كتير ممكن تساعدك في ده اولها انك تاخد الخطوه الاولى نظريا كل اللي عليك تعمله هو انك تاخد اول خطوه تروح الجيم تصحى بدري لاول مره كل حاجه في بدايتها صعبه بس طالما بدات هتزيد احتمالات انك تستمر ثاني.

اللطافة المختبئة: رحلة اكتشاف الجانب الحنون في داخلنا.

حاجه حط نفسك في بيئه جديده وابدا بتغييرات صغيره زي م كان اكلك ولو قدامك خيارين ما تختشي الاسهل لا خاطر عشان تتعلم وتنضج حاجه كمان هتساعدك تخرج من منطقه الراحه انك تتعود تاخد القرارات الصغيره بسرعه ولازم تحوط نفسك بناس ذكيه تستفز تفكيرك وتختلف معاهم وما فيش مانع تسيب اللي حواليك يقرروا نيابه عنك.

ويا سلام لو دول ناس مغامرين وبيحبوا المخاطره واخر سر للخروج من منطقه الراحه انك تفتكر ان بكره يوم جديد فخليه في حاجه جديده فعلا ومختلفه ماذا بعد الخوف من التغيير الخوف اللي جاي هو الخوف من المجهول ليه بقى بنخاف منه عشان طبيعي نخاف من اللي ما نعرفوش والخوف عامه واحده من غرائزنا البدائيه والاساسيه وطبيعي لما نواجه موقف نتيجته ما تكونش واضحه نحس بعدم الارتياح ونسال نفسنا هل احنا امنين ولا؟

لا ده خوف فطري وما نقدرش نتحكم فيه لكن لما الخوف ده سرب لكل حاجه في حياتنا ويخلينا نشك في كل اللي حوالينا هنا هيعمل مشكله كبيره لانه ما بقاش خوف من المجهول لا ده بقى خوف من الحياه كلها لاننا مستحيل نعرف كل حاجه بس لازم نعيش ونجرب ونخرج ونتعامل الله ازاي نتغلب عليه طيب ده انا خفت اكتر اول حاجه لازم تفهم خوفك الخوف ده جزء من حمضنا النووي البشري ومش غريب اننا نحس بيه لما نقرب على حاجه مجهوله بس لما يكون خوفنا ده مالوش دليل ما ينفعش نسيبه يشل حياتنا.

فبالتالي لازم تدور على سبب خوفك يعني لو خايف عشان فعلا انت في موقف خطير ده عادي لكن الخوف الثاني اللي مالوش ادله ده لازم تعرف سببه عشان تتغلب عليه وبعدين استجوب خوفك ايه الدليل اللي يدعم خوفي في الحاله اللي انا فيها دلوقتي طيب ايه الحالات اللي كنت خايف فيها برده وطلع ما عنديش حق بنسبه قد ايه خوفي ده صحيح.

ولو صحيح اتصرف ازاي واتعلم تقبل الخوف بص يا صديقي اي حاجه جديده بنجربها بيصاحبها شعور بالانزعاج والاضطراب والشك وده طبيعي بس بمجرد ما تقبل ده الانزعاج هيقل كتير وزي ما قبلت الخوف لازم تقبل التغيير نفسه وبسعاده لانك ما ينفعش تتجنب التغيير في حياتك فاقبله وهتلاقيه فتح لك الابواب على عالم من الفرص مالوش اخر.

واخيرا مارس اليقظه الذهنيه لان خوفك من المجهول ده بينشا من افكارك ومعتقداتك اللي موجوده في عقلك بقى لها كتير وطبعا مش هتختفي بسرعه فالموضوع محتاج التزام وتدريب عشان عقلك يكون يقظ وحاضر للي بيدور في دماغك وقادر يبعد الافكار السلبيه دي وما يغرق جواها ويتجاهل الواقع دلوقتي بقى هنست كشف اخر نوع من انواع الخوف وهو الخوف من الرفض.

جاهز للشبح الاخير كلنا بنحب نحس بالاهتمام والقبول والتقدير من اللي حوالينا ودي حاجه فطريه جوانا بس الرغبه في الاهتمام دي غالبا بيجي معاها خوف ورعب من الرفض والرعب ده بياثر على حاجات كتير في حياتنا زي اختياراتنا في التعليم والشغل وعلاقاتنا الشخصيه وغيرها كتير مع ان الحقيقه الرفض ده جزء طبيعي وما فيش مفر منه في حياتنا.

عندما يكون الرهيب رفيقًا: كيف يمكن أن يتحول الوحش إلى صديق.

فالخوف الزياده منه مش صحي خالص خصوصا انه ممكن يخلينا نعمل حاجات مؤذيه زي انك تحاول ترضي كل اللي حواليك على حساب نفسك لانك خايف لو رفضت الناس تتضايق وممكن كمان تتظاهر بانك بتحب حاجات مش بتحبها عشان بس تعجب اللي حواليك او انك تيس تماما وتبعد عن الناس كلها خوفا من ان حد يرفضك وتعزل نفسك.

والحل بقى انك تحاول تقلل من الاحساس بالخوف ده وتتعلم ازاي تتجنب شخصان تجربتك في الرفض لان كل الناس بتتعرض للرفض ايوه ازاي بقى في كم حاجه ممكن تساعد اولها تعرف ان مش كل الناس مهتمين بيك يا صديقي جمله قاسيه انا عارف بس الحقيقه ان كل الناس مركزه مع نفسها ما فيش حد سايب حياته ومشاغله وحاطط عينه عليك وعلى تصرفاتك ومستنيك تغلط.

اه الناس ممكن تصدر احكام بس بتبقى الحاجات دي عابره وبالصدفه كده لكن حقيقي هم لا مركزين معاك ولا حاجه ثانيا خد بالك ان الناس كلها بتخاف من فكره الرفض انت مش لوحدك يعني وكمان اوقات كتير بيكون نقد الناس ليك وارائهم فيك بتعكس مخاوفهم وعيوبهم هما عشان كده ما تاخدش اي نقد على محمل شخصي وتضايق نفسك على الفاضي.

وقبل ما تطلب من الناس انها ما ترفضك اقبل انت الاول نفسك مهما حصل ومهما عملت لان اوقات كتير بيرجع الخوف من الرفض ده لعدم تقبل الذات وكره الذات فالبدايه انك تتعلم تقبل نفسك وتتعاطف معاها.

واخيرا والاهم سواء انت يا صديقي ماشي جنب الحيط فوق الحيط جوه الحيط الناس بتتكلم وبتصدر احكام فعادي ما تركزش استنى قبل ما امشي عايز اقول اقوللك حاجه ايا كان الشيء اللي بتخاف منه ف خوفك ده جزء منك حاول تسمع له واسمح له يعبر عن نفسه واقبله واعرف هو بيحاول يقول لك ايه هل في حاجه فعلا مصدر خطر عليك لازم تاخد بالك منها.

ولا في حاجه تانيه مستخبيه ورا الخوف ده لازم تعرفها وتعالجها صديقي الاشباح ما بتنتهيش بس انت عرفت دلوقتي ازاي تتعامل مع اي شبح وترو انا دوري هنا كده انتهى وبصراحه كده ايه كفايه رعب خرجونا بقى من بيت الاشباح ده.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-