أخر الاخبار

ملخص كتاب: سيكولوجية ان تكون بخير - ازاي تعرف انك كويس جدا

ملخص كتاب: سيكولوجية ان تكون بخير للدكتور جريود

كتاب: سيكولوجية ان تكون بخير
 ملخص كتاب: سيكولوجية ان تكون بخير - في يوم من الايام وانت ماشي في امان الله بتفكر هتتغدى ايه النهارده بيتقابل صاحبك فبتسلمه على بعض وبتساله السؤال بريء جدا اخبارك عامل ايه بيضحك بجنب بق كده بسخريه وهو بيكرر السؤال هعمل ايه وبيفتح بعدها بقى انه مضغوط عصبيا وانه فشل وانه وصل لسن 25 ولسه ولا بقى عنده شركته الخاصه ولا عربيته ولا بيصيف في ميامي ولا حتى عارف يتجوز.

 تقول له مين قال يا عم انك لازم تقفل التارجت دلوقتي مش فاهم يقول لك يا عم كنت بسمع الفيديو بتاع التنميه البشريه والمحاضر كان معاه ام بي اي وسي بي اي ام وبي سي ام واي حاجه لها ثلاث حروف.

 طبعا انت بتفتكر ان 25 سنه زيه عادي بس ولا بيهزك وبتقعد تهز راسك يجي 200 مره لحد ما يخلص وانت بتتسائل امال فين عامل ايه الحمد لله كويس بخير بتاعه زمان دي بس خليني اقول لك ان مشكله صاحبك مهمه جدا وفيها شويه اسئله وجوديه تنفع بعد الساعه 12 بالليل جدا.

يعني ايه كلمه كويس او بخير اصلا وازاي اعرف ان الشخص ده بخير واللي جنبه مش بخير اكيد ما فيش جهاز اسمه بخير وميتر يعني وهل الضغط اللي من النوع ده ممكن يوصل انه يوقف حياتك كلها وهل التنميه البشريه علم بيساعدنا نحسن حياتنا ونعالج الضغط ولا ممكن تكون سبب في زياده الضغط ده اصلا.

وازاي نوصل للسعاده والرضا وسط الحياه المرهقه دي كل ده هنعرفه في مقالتنا النهارده المبنيه على كتاب سايكولوجيه ان تكون بخير للدكتور جريود.

رحلة السعادة الشخصية: استكشافات في عالم السيكولوجية لتحقيق الرفاهية

لما بنسال شخص عامل ايه بنبقى عايزين نعرف حالته لاننا مهتمين بيه وعشان نوصل لاجابه حقيقيه للسؤال ده لازم نعرف معنى مصطلحين العافيه والذات لو الشخص قال لك انا الحمد لله كويس او بخير فهو قصده يعبر عن العافيه والمس واللي معناش شعور بالاتزان سواء على مستوى الصحه الجسديه او النفسيه.

اما بقى الذات وبالبلدي كده ومن غير ما ندخل في الكلام المكلكع بتاع الفلاسفه هي الحاجات اللي بتميزك كانسان عن الباقيين زي طريقه تفكيرك ولبسك وعاداتك ولغتك طيب ولو انت يا صديقي عايش في ازمه وجوديه مش عارف ذاتك الحل بسيط في اختبار عمل العلماء اسمه تي اس تي.

وهو عباره عن انك هتجاوب على سؤال انت مين بعشرين اجابه مختلفه تبدا بكلمه انا بسيطه اهي مش محتاجه ولان بصراحه اللي يهمنا النهارده سؤال العافيه فخلينا ندردش عنها شويه وطبعا يا صديقي العافيه مش مستوى ثابت لانها بتتاثر بعوامل كتير زي الحاله الاقتصاديه والسياسيه والاوضاع الماليه الشخصيه.

وكمان علاقاتك مع اللي حواليك كمان مكانتك في المجتمع بتلعب دور كبير في تحديد احتماليه تعرضك لنوعيه معينه من الاحداث اللي بدورها بتاثر على مستوى العافيه بتاعك زي ما حصل في فيروس كورونا السود والاسيويين والطبقه الكادحه في امريكا واوروبا كان معدل اصابتهم اعلى من الباقي.

 طب في ايدينا ايه بقى نعمله اتجاه الظلم البنيوي ده اننا نتعاطف مع بعض ونفهم كل واحد بيشوف العالم ازاي وايه مشاكله المختلفه اللي بيعاني منها ونحاول نساعد على قد ما نقدر طب هو احنا اصلا ازاي بنعرف نقيس العافيه وايه اللي بيحدد لنا طرق تحسينها الاجابه يا صديقي هو العلم.

بس العلم اللي بجد ايه ده هو في علم بجد وعلم كده يعني اه وخليني اشرح لك بيقسم العالم روجر بيكون العلم المستويين الاول هو الحدس ومعناه معرفه تلقائيه معيبه وناقصه ايوه ده اللي بتستخدمه لما بتيجي تحل اسئله الاختياري او الام سي كيو في الامتحان اما المستوى الثاني فهو التجريبي.

وده قايم على الاختبار والتحري والادله ومعرفه المبادئ العلميه والاستنتاجات وهو ده العلم الحقيقي او الاكاديمي صحيح انه بيتطور ببطء لدرجه انه ممكن يقعد سنين لحد ما يثبت نظريه بس بيضيف معرفه حقيقيه للبشريه طب ليه الناس بتسيب المؤسسات العلميه الكبيره وبتتجاهل العلماء المعروفين.

دليلك للسعادة الداخلية: دروس سيكولوجية لتحسين جودة حياتك

 وتروح تجري ورا اي حد وتصدقه لمجرد ان عنده فلورز كتير على الانستا مثلا الناس يا صديقي فقدوا الثقه في المؤسسات الكبيره كلها مش العلميه بس بسبب انهم شايفين انها فاسده وبتدور على مصلحتها وفشلت في التعامل مع ازمات كبيره زي وباء كورونا.

 ده غير مشكله تدهور الاقتصاد غير كمان كثره مصادر المعلومات اللي بترمي في وشنا ليل نهار معلومات مضلله واشاعات بتتنقل اسرع من المعلومات الحقيقيه كمان عشان بتركز على عواطف لحد ما فقدنا القدره على التمييز مش عارفين نصدق مين طب وده ايه علاقته بالعافيه.

يازميلي اننا بقينا لما بنقابل مشكله صحيه جسديه بقى ونفسيه بنتجنب نطلب المساعده والرعايه الصحيه لاننا مش واثقين في المؤسسات المختصه ده غير كمان اسباب فرديه زي الجهل بحجم المشكله فتقول يا عم دي بسيطه يومين وهتعدي وكل حاجه ترجع زي الاول ويعدي شهر والثاني والثالث والمشكله عماله تزيد او حتى المعوقات التقليديه.

 يعني ما عندكش وقت او مفيش فلوس فبالنسبه لك المرض النفسي ده بقى رفاهيه او هتتوصم بمصطلح معين فبتطنش او اسباب تانيه كتير يعني المهم تفتكر لما بنتجاهل نطلب المساعده والرعايه من المؤسسات العلميه او نسمع كلام المتخصصين الحقيقيين ضرروا اننا بنسيب العلم الحقيقي وبنروح لنسخه من العلم غير الحقيقي.

وهنا بقى لازم نتكلم عن السودوس او الشعبي كل علم حقيقي في منه نسخه شعبيه مش بينطبق عليها نفس مقاييس العلم الحقيقي واشهر علم شعبي في العالم هو التنميه البشريه ونسخته من العلم الحقيقي هو علم النفس طب ازاي دخلت التنميه البشريه مجال العلوم في تقنيه في علم النفس اسمها البابليوثيرابي او العلاج بالقراءه.

بندخل الكتب في عمليه الاستشفاء بس الطبيعي ان الدكتور او المعالج بيكون موجود في عمليه العلاج وهو اللي بيرشح الكتب وبيتابع مع المريض النتائج لكن مع الوقت وفقدان الناس الثقه في كل حاجه بداوا يقولوا طب وليه ما نساعدش نفسنا بنفسنا.

وظهرت كتب مساعده الذات كبديل رخيص للعلاج الحقيقي وبدات عجله التنميه البشريه تدور بيقسم الدكتور ادم برجسمه كتب التنميه البشريه الاربع انواع النمو والعلاقات والتاقلم والهويه.

وشايف ان كلها في الاخر ياما بتساعدك على حل مشكله او بتنمي جزئيه معينه عندك ولان الناس محتاجه فعلا تحل مشاكلها في المساحات دي حققت التنميه البشريه في سنه 2016 حجم صناعه وصل ل15 مليار دولار اغلبهم زي ما بعض الاحصائيات بتقول من الستات مع ان اغلب المؤلفين رجاله ايوه فين المشكله برضو؟

 مالك يا صديقي على طول كده مستعجل على المشكلات ما انا هقول حاضر خد عندك من مشكلات التنميه البشريه اللي الكاتب بيذكرها اولا تجاهل الفروق الفرديه والحلول اللي بتتقدم كانها حقائق مطلقه زي ده اهدافك تقودك للنجاح وتقدر تتعلم اي حاجه انت عايزها فمش عارف كم يوم بس ثانيا نشر بعض الخرافات العصبيه زي نظريه المخ الايمن والايسر اه مفيش حاجه اسمها كده.

وده غير اشاعه اننا بنستخدم 10% من قدرات دماغنا او ان حد يمسك قلم كده ويقسم اساليب التواصل ويدي الكلمات 7% ولغه الجسد 54 والباقي طبقه الصوت اما تالت مشكله من مشكلات التنميه البشريه هي الترويج للايجابيه السامه يعني لازم تبقى متفائل جدا طول الوقت وسعيد وبتضحك في كل المواقف وتتجاهل خالص العواطف السلبيه الطبيعيه اللي هي جزء من الطبيعه الانسانيه.

زي الغضب والخوف وده طبعا مستحيل واخر مشكله هي التقدير العالي للذات والاهداف الغير معقوله زي صاحبك اللي اتكلمنا عنه في الاول لما سمع المحاضر واسعى لنفسه فافتكر انه فاشل ايوه يعني نعمل ايه نبطل نقرا كتب تنميه بشريه خالص انا قلت كده يا صديقي اكيد لا بس هنحط شويه معايير.

سيكولوجية السعادة: تفاصيل وأسرار لتحسين حالتك النفسية

دلوقتي انت عرفت الخرافات وعرفت قبلها يعني ايه علم حقيقي فاضل بس تعرف ازاي تختار كتاب تنميه بشريه كويس اول حاجه اتاكد ان المشكله اللي انت عايز تحلها بسيطه زي عاده سلبيه او عايز تنظم وقتك ده تمام التنميه البشريه هتساعدك فيه فعلا لكن لو مشكله كبيره زي الضغط العصبي المرضي او الوسواس او الاكتئاب.

فلازم تستعين بمساعده طبيه وثاني حاجه اختار الكتاب كانك بتختار دكتور او معالج لان زي ما اتفقنا الكتاب بيقوم بدورهم وثالث حاجه لو اخترت الكتاب اتاكد الاول انه معمول لحد شبهك وبعدين تفاعل معك كويس وفكر وانتقد ودور وراه وما تاخدش الكلام انه حقيقه مطلقه مسلم بيها.

خصوصا لو الكاتب مش متخصص كده احنا اتكلمنا عن العافيه والعلم والتنميه البشريه فاضل لنا الضغط العصبي وازاي نع حياه جيده وهنبدا بالضغط العصبي وزي اي حاجه في الدنيا لها نوع نافع ونوع دار الضغط العصبي النافع اسمه وده بيخلينا منتبهين ومركزين في اللي بنعمله اما الضغط العصبي الضار فهو ديستراس.

 وده بقى بيسبب التوتر والدقيق طب وليه جلنا اصلا ضغطه عصبي سواء نافع او دار والله الاسباب كتير ضغوطات بسبب مشاكل الشغل او العلاقات او صراعنا المستمر عشان نحقق احتياجاتنا حتى المعنوي منها زي الشعور بالقبول من اللي حواليك والحصول على تقديرهم الضغط بقى بيجي من المقاومه اللي بتمنعك من تحقيق الاحتياج ده.

زي ان البيئه المحيطه ما تبقاش بتدعمك بالشكل الكافي او بتتجاهلك او ان ادواتك وامكانياتك مش مناسبه لاهدافك النهائيه بس ما تقلقش يا صديقي الموضوع طبيعي جدا والكل بيحس به طب والحل ايه الحل في حاجتين التقييم والتاقلم التقييم انك تسال نفسك سؤالين السؤال الاول هل الحدث ده مهم ولا لا.

عشان تعرف تحطه في حجمه الطبيعي وبالتالي تاثيره عليك ما يكونش مبالغ فيه بعدين تسال نفسك السؤال الثاني ايه هي الموا المطلوبه للحدث ده يعني لو اتطلب منك تعمل بروجكت او تاسك لازم تشوف هتحتاج وقت قد ايه الاول وبعدين هل هتقدر تبذل المجهود المطلوب ولا لا عشان ما تبداش في حاجه وبعدين تلاقي الموضوع طلع كبير.

فتضغط اما بقى التاقلم فهو خاصيه بشريه بتخليك تتعود على اللي بيحصل لك وبينقسم لنوعين النوع الاول تاقلم مبني على العاطفه وده تلجا له لما تكون الظروف خارجه عن ارادتك وتحكمك يعني مثلا حصلت لك حاله وفاه لشخص قريب منك او مشكله في الشغل فبتحاول تتحكم في استجابتك العاطفيه وتقاومها لو كانت مبالغه.

اما النوع الثاني هو التاقلم المبني على التحكم وده في المواقف اللي تقدر فيها تتعامل مع مصدر المشكله نفسها وفي ايدك تاثر عليها وبما اننا بنتكلم عن الضغط اكيد لو عندك نظام غذائي صحي وبتمارس رياضه فده هيحسن من صحتك الجسديه والنفسيه مع بعض وهيساعدك انك تقاوم الضغط العصبي اكتر.

ومش محتاجه افكرك اننا بنتكلم عن الشخص الطبيعي اللي بيجي له ضغط عصبي بس طبيعي برده اما لو الموضوع خرج عن السيطره فلازم لازم تطلب مساعده طبيه لسؤالك المهم اه هو سؤالك انت انت ايش عرفك ازاي نعرف الشخص الطبيعي او الحاله الطبيعيه والله يا صديقي احييك على السؤال ده بس هو في شويه ضبابيه حول مصطلح الطبيعي.

وهنلاقي شرح وتوصيفات مختلفه ده غير ان الطبيعي هنا غير الطبيعي في الصين غير الطبيعه في امريكا بس علم الاحصاء ممكن يساعدنا في الحته دي لو خدنا عينه من اي صفه بشريه زي الطول مثلا وحبينا نمثلها بيانيا هتدينا شكل شبه الجرس اسمه النورمال الخط اللي في نصه اسمه المتوسط وهي القيمه المثاليه الطبيعي بقى هو 95% من مساحه المنحنى يمين وشمال المتوسط وكل ما قربنا من المتوسط طبعا هيبقى احسن.

فاضل لنا 5% متقسمه بقى اتنين ونص شمال ويمين ده بقى اللي مش طبيعي فلو عندنا 10 اشخاص وعايزين نعرف ايه هو المرتب الطبيعي اللي بيقبضوه هنعمل ايه هنجمع كل رواتبهم ونقسمه على عددهم ولنفترض ان مجموعه رواتبهم طلع 100 دولار قسمناها على عشره طلعت النتيجه عشره ده المتوسط الطبيعي بقى ان الناس تقبض من اول خمسه ون دولار ولحد 14 ونصف دولار.

دراسات في السعادة: تطبيقات سيكولوجية لتحسين جودة الحياة

 اما اللي مش طبيعي فهو ان حد ياخد اقل من خمسه ونص او اعلى من 14.5 اظن كده اتفهمت ايوه بس احنا مش عايزين نعيش حياه طبيعيه وبس يا صديقي عايزين نعيش حياه طبيعيه وسعيده ايه ده هو ممكن نطمع في الاتنين كده اه انا عايز طموحك يبقى ملوش علم النفس الايجابي بيعرف الحياه الجيده بانها الحياه التي تستحق العيش على كافه المستويات بيولوجيا بقى ثقافيا اجتماعيا معاك لحد الاخر.

 وعشان كده عندنا ثلاث مبادئ مهمين المبدا الاولاني هو العافيه الشخصيه اننا نمر بمشاعر ايجابيه بشكل متكرر وده باننا نقدر اللحظات البسيطه اللي بتفرحنا ونقرب من الناس اللي بتحبنا ونتفاعل معاهم ونخلق لنفسنا تجارب جديده.

وما فيش مشكله نمر بمشاعر سلبيه لان ده طبيعي بس نحاول نطلع منها في اقرب فرصه ونبعد عن التجارب والاحداث اللي بتسببها عشان ما تتكررش وطبعا لازم نقيم باستمرار ونحدد اراءنا عن حياتنا وهل احنا راضيين عنها اما المبدا التاني فهو التدفق اننا نشتغل في عمل او نشاط معين بدل ما نقعد فاضيين.

عشان طول ما احنا فاضيين هنفضل ندور على النكد ونطلع عيوب في اي حاجه واخيرا المبدا الثالث هو الازدهار للبروفيسور مارتن سلجمون واختصاره في حروف كلمه بيرما حرف البي اختصار ايموشنز المشاعر الايجابيه وحرف الاي عن التفاعل مع الناس ودول شرحناهم في مبدا العافيه الشخصيه.

اما حرف الار فهو بيعبر عن الروابط الاجتماعيه الايجابيه للشخص زي عيلته واصدقائه اما حرف الام فهو اختصار المعنى ان يبقى فيه غايه من الحياه واخيرا حرف الايه اختصار لاتشيفمنت الانجاز وهو ان يكون عندك اهداف وتحققها طبعا الكلام ده هياخد وقت ومجهود في تطبيقه بس اهم حاجه الصبر يا صديقي بنتمنى انك تكون بخير بجد وبس كده سلام.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-